Filmer som måste ses!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: Filmer som måste ses!

Inläggav xion » 21 feb 2026 11:13

Anders skrev:Har totalt kommit ur det här med att se på filmer. Ens hemma. Vet inte varför. Kanske, det mesta som produceras känns som dystopier.

Förr brukade jag titta på inspelade filmer när jag var sjukskriven.
Prova du "Trångt i kistan". Engelsk situationskomik när den är som bäst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 maj 2026 07:52

My Dearest Assassin (2026) En mycket våldsam film om den sällsynta blodgruppen "aurum blood" som I filmens värld beskrivs som så unik att den ger superläkande egenskaper, vilket gör bäraren till en måltavla för rika människor som vill ha blodet som en privat reserv. Den mest sällsynta blodgruppen i verkligheten heter Rh-null. Jag kom på varför jag som blodgivare fick lämna blod ofta. Jag har blodgruppen A2 Rh negativ vilket i sig är är relativt ovanligt. Inom sjukvården välkomnar man alltid sådana givare eftersom Rh-negativt blod är viktigt för akutsjukvård.

My Dearest Assassin.png
My Dearest Assassin.png (151.23 KiB) Visad 10 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 maj 2026 08:06

Pilatus skrev:My Dearest Assassin (2026) En mycket våldsam film om den sällsynta blodgruppen "aurum blood" som I filmens värld beskrivs som så unik att den ger superläkande egenskaper, vilket gör bäraren till en måltavla för rika människor som vill ha blodet som en privat reserv. Den mest sällsynta blodgruppen i verkligheten heter Rh-null. Jag kom på varför jag som blodgivare fick lämna blod ofta. Jag har blodgruppen A2 Rh negativ vilket i sig är är relativt ovanligt. Inom sjukvården välkomnar man alltid sådana givare eftersom Rh-negativt blod är viktigt för akutsjukvård.

My Dearest Assassin.png

Typisk sån dystopi. Men det har säkert gjorts filmer jag gillar de senaste 15 åren, jag bara vet inte om dem. Film finns inte i min omgivning. Numer. Då barnen var i tonåren hölls man fortfarande hyfsat a jour.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 13 maj 2026 09:46

Det finns en intervjuserie på SVT-play som heter "Anders Hansen möter".
Den är mycket bra och man bör se den flera gånger för att kunna smälta den.
Den blir bara bättre för varje gång, som en bra film.

Återgå till "Kultur - konstarterna"