Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
20 år på forumet set jag nu, bräcker till och med Algotezza!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Anders skrev:20 år på forumet set jag nu, bräcker till och med Algotezza!
Senior Philosopher...
Algotezza aka Algotezza
Jag tänker på att vissa är oerhört vänliga till sättet samtidigt som de är stora egoister..
Vega skrev:Jag tänker på att vissa är oerhört vänliga till sättet samtidigt som de är stora egoister..
Egoism är medfött och altruism något inlärt.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tänker på att vissa är oerhört vänliga till sättet samtidigt som de är stora egoister..
Jag vet inte om jag tror på det..
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tänker på att vissa är oerhört vänliga till sättet samtidigt som de är stora egoister..
Egoism hänger ihop med överlevnadsinstinkten direkt, altruism indirekt.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:
Egoism hänger ihop med överlevnadsinstinkten direkt, altruism indirekt.
Att tänka på sig själv och att vara egoistisk är inte samma sak. Man behöver kanske lära sig att det finns andra människor, men samma sak där, man är inte egoist bara för att man tror att man är ensam i universum.
Jag tror på det övernaturliga..
Vega skrev:Jag tror på det övernaturliga..
Ja, det är bara via tron det finns något övernaturligt och via tron man kan komma i kontakt med det.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tror på det övernaturliga..
Ja, det är bara via tron det finns något övernaturligt och via tron man kan komma i kontakt med det.
Är det inte filosofins uppgift att vi måste lära oss att tänka kritiskt? D v s det bör finnas mycket goda skäl varför vi skall tro på övernaturliga fenomen.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tror på det övernaturliga..
Är det inte filosofins uppgift att vi måste lära oss att tänka kritiskt? D v s det bör finnas mycket goda skäl varför vi skall tro på övernaturliga fenomen.
Vissa saker går inte att bevisa.. Typ. Men om man ser tillbaka i historien så är det uppenbart att ”världsbilden” förändras..
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tror på det övernaturliga..
Alla tänker inte i de banorna.
Algotezza aka Algotezza
Vega skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Ja, det är bara via tron det finns något övernaturligt och via tron man kan komma i kontakt med det.
Vissa saker går inte att bevisa.. Typ. Men om man ser tillbaka i historien så är det uppenbart att ”världsbilden” förändras..
Kan du ge konkreta exempel?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Ja, det är bara via tron det finns något övernaturligt och via tron man kan komma i kontakt med det.
Alla tänker inte i de banorna.
Förvisso inte, men vem som helst som ställer frågan, "Vad skall jag ha svaret till?" inser lätt att svaren inte kan levereras. Det blir till en evig undran.
Moderator
Är upplyst, sedan kan folk tycka vad dom vill, det betyder inget nu eller om 100 år.
Men för oss, nu och om 100 år som android.
VSOMM
Men för oss, nu och om 100 år som android.
VSOMM
Återgå till "Tankar och känslor"