Inga behov att bli lyssnad till.
Inga behov att bli accepterad.
Inga behov att bli förstådd.
Inga behov att bli bekräftad.
Att se ljuset.
Att vara närvarande.
Dags att läsa Lao Tzu.
Köpa en tuschpenna och klottra på kommunhuset.
En skateboard och en ryggsäck.
Det är sommar.
Skippar holken.
V
Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Om man tänker såhär, de 100 intelligentaste i Sverige, jag undrar hur många av dem som VET att de är intelligenta, hur många av dem har kvalificerade jobb, hur många av dem har kommit till sin rätt, hur många av dem tror på Gud, hur många av dem är psykiskt sjuka, hur många av dem har funktionsnedsättning, hur många av dem har alkohol/drog-problem? Grejen är ju att man omöjligt kan visa vilka som har högst intelligens eftersom testen i princip bara kan avgöra vilka som är medelmåttor…
Vega skrev:Om man tänker såhär, de 100 intelligentaste i Sverige, jag undrar hur många av dem som VET att de är intelligenta, hur många av dem har kvalificerade jobb, hur många av dem har kommit till sin rätt, hur många av dem tror på Gud, hur många av dem är psykiskt sjuka, hur många av dem har funktionsnedsättning, hur många av dem har alkohol/drog-problem? Grejen är ju att man omöjligt kan visa vilka som har högst intelligens eftersom testen i princip bara kan avgöra vilka som är medelmåttor…
IQ är inte hela sanningen om mänskliga förmågor.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Om man tänker såhär, de 100 intelligentaste i Sverige, jag undrar hur många av dem som VET att de är intelligenta, hur många av dem har kvalificerade jobb, hur många av dem har kommit till sin rätt, hur många av dem tror på Gud, hur många av dem är psykiskt sjuka, hur många av dem har funktionsnedsättning, hur många av dem har alkohol/drog-problem? Grejen är ju att man omöjligt kan visa vilka som har högst intelligens eftersom testen i princip bara kan avgöra vilka som är medelmåttor…
Sant. Annars hade livet inte varit rättvist.
..Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Om man tänker såhär, de 100 intelligentaste i Sverige, jag undrar hur många av dem som VET att de är intelligenta, hur många av dem har kvalificerade jobb, hur många av dem har kommit till sin rätt, hur många av dem tror på Gud, hur många av dem är psykiskt sjuka, hur många av dem har funktionsnedsättning, hur många av dem har alkohol/drog-problem? Grejen är ju att man omöjligt kan visa vilka som har högst intelligens eftersom testen i princip bara kan avgöra vilka som är medelmåttor…
Att finna livet rättvist handlar i hög grad om på vilket perspektiv man har på livet och rättvisan.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:..Vega skrev:Algotezza skrev:
Att finna livet rättvist handlar i hög grad på vilket perspektiv man har på livet och rättvisan.
En att man bryr sig i nån slags rättvisa ser jag som ett sundhetstecken. Att man bryr sig om nåt utanför självet och den egna flocken. Sen att man kan se olika slags rättvisor är nästa nivå. Min är starkt formad av min uppväxt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Om man har fel/gör fel så upptäcker man det, tills dess lever man i en lögn.
Vega skrev:Om man har fel/gör fel så upptäcker man det, tills dess lever man i en lögn.
Hmm det är en tanke, om man tror man tänker/gör rätt men det är egentligen fel, att man då lever i en lögn. Kräver inte en lögn att man medvetet ljuger?
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Vega skrev:Om man har fel/gör fel så upptäcker man det, tills dess lever man i en lögn.
Hmm det är en tanke, om man tror man tänker/gör rätt men det är egentligen fel, att man då lever i en lögn. Kräver inte en lögn att man medvetet ljuger?
Man kan ljuga för andra temporärt och för sig själv - ständigt.
Är det så?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Anders skrev:Vega skrev:Om man har fel/gör fel så upptäcker man det, tills dess lever man i en lögn.
Man kan ljuga för andra temporärt och för sig själv - ständigt.
Är det så?
Finns väl grader i helvetet…
4 november 2017
4 november 2017
Återgå till "Tankar och känslor"