Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?

Inläggav hakkapeliitta » 04 jul 2026 22:00

Vega skrev:
hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:Han är intelligent, precis och hård. Men han saknar känslomässig intelligens. Typ.

På vilket sätt tycker du han är intelligent. Säg nåt konkret.
Han är en risktagare precis som Trump, båda två rider på den nyliberala vågen som inte har så mycket med intelligens att göra.

Han är bra på att diskutera, han är ganska klar. Hans drivkrafter kanske är barnsliga men han är framgångsrik. Eller?

Intelligens är ett luddigt begrepp, något västerländska psykologer och beteendevetare har som urvalsprincip i det västerländska samhället.
Jag skulle hellre sammanfatta intelligens som en sammanfattning av förmåga till problemlösning, social förmåga, visdom, kunskap (om smått och stort) och framför allt förmåga till kreativitet, att kunna söka problemlösning utanför de gängse ramarna, nytänkande

Tack Vega att du pressade mig för att för första gången ge en definition på intelligens.
Tycker jag beskrev mig själv rätt bra.

Vega

Inläggav Vega » 04 jul 2026 22:46

hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:
hakkapeliitta skrev:På vilket sätt tycker du han är intelligent. Säg nåt konkret.
Han är en risktagare precis som Trump, båda två rider på den nyliberala vågen som inte har så mycket med intelligens att göra.

Han är bra på att diskutera, han är ganska klar. Hans drivkrafter kanske är barnsliga men han är framgångsrik. Eller?

Intelligens är ett luddigt begrepp, något västerländska psykologer och beteendevetare har som urvalsprincip i det västerländska samhället.
Jag skulle hellre sammanfatta intelligens som en sammanfattning av förmåga till problemlösning, social förmåga, visdom, kunskap (om smått och stort) och framför allt förmåga till kreativitet, att kunna söka problemlösning utanför de gängse ramarna, nytänkande

Tack Vega att du pressade mig för att för första gången ge en definition på intelligens.

Det tycker jag att du har rätt i, problemlösningsförmåga är faktiskt sällsynt och inte alls särskilt prioriterat (man får helt enkelt inte misslyckas så ingen tar risken att försöka), allt man säger ska också låta så passande och naturligt utan den minsta ansträngning, man vill bara ha folk som kan ta in information, och som kan återge information, korrekt för olika situationer och vinklingar. Det handlar sorgligt nog oftast om att vara snabb. Det sociala krävs i ett samtal för att det ska bli bra dynamik och kan man inte uttrycka sig så kanske man heller inte förstår. Att vara social är ungefär som att kunna många språk, att man kan förstå en princip och sedan kan applicera den i en annan miljö. Då krävs det att man kan kompromissa men samtidigt att man kan se var linjerna går.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jul 2026 23:17

Vega skrev:
hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:Han är bra på att diskutera, han är ganska klar. Hans drivkrafter kanske är barnsliga men han är framgångsrik. Eller?

Det tycker jag att du har rätt i, problemlösningsförmåga är faktiskt sällsynt och inte alls särskilt prioriterat (man får helt enkelt inte misslyckas så ingen tar risken att försöka), allt man säger ska också låta så passande och naturligt utan den minsta ansträngning, man vill bara ha folk som kan ta in information, och som kan återge information, korrekt för olika situationer och vinklingar. Det handlar sorgligt nog oftast om att vara snabb. Det sociala krävs i ett samtal för att det ska bli bra dynamik och kan man inte uttrycka sig så kanske man heller inte förstår. Att vara social är ungefär som att kunna många språk, att man kan förstå en princip och sedan kan applicera den i en annan miljö. Då krävs det att man kan kompromissa men samtidigt att man kan se var linjerna går.

Man kan använda en operationell definition av intelligens, vilket innebär att det man mäter är förmågan att fylla i intelligenstest under en begränsad tid. Testen är främst inriktade på verbal, numerär, logisk och spatial förmåga. Kreativitet och social förmåga mäts inte. För det finns det andra test. Intelligenstest var ursprungligen avsett att placera folk på en plats i den militära organisationen där de klarade kraven att t ex förstå och använda en Bofors 12 cm haubits m/1891.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 05 jul 2026 00:08

Pilatus skrev:
Vega skrev:
hakkapeliitta skrev:Intelligens är ett luddigt begrepp, något västerländska psykologer och beteendevetare har som urvalsprincip i det västerländska samhället.

Man kan använda en operationell definition av intelligens, vilket innebär att det man mäter är förmågan att fylla i intelligenstest under en begränsad tid. Testen är främst inriktade på verbal, numerär, logisk och spatial förmåga. Kreativitet och social förmåga mäts inte. För det finns det andra test. Intelligenstest var ursprungligen avsett att placera folk på en plats i den militära organisationen där de klarade kraven att t ex förstå och använda en Bofors 12 cm haubits m/1891.

Absolut. Men kan man rangordna personers intelligens öht? Om svaret är Ja, så borde testet vara anpassat efter den personen med högst rank. Eller? Jag ställer följande fråga till Google: ”WAIS IQ-test fungerar någorlunda som urvalsmetod upp till vilken nivå?” Ett svar: ”WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) fungerar bäst som en tillförlitlig urvalsmetod upp till ungefär IQ 130. Det är den övre gränsen för vad som klassificeras som mycket hög begåvning.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jul 2026 08:16

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Det tycker jag att du har rätt i, problemlösningsförmåga är faktiskt sällsynt och inte alls särskilt prioriterat (man får helt enkelt inte misslyckas så ingen tar risken att försöka), allt man säger ska också låta så passande och naturligt utan den minsta ansträngning, man vill bara ha folk som kan ta in information, och som kan återge information, korrekt för olika situationer och vinklingar. Det handlar sorgligt nog oftast om att vara snabb. Det sociala krävs i ett samtal för att det ska bli bra dynamik och kan man inte uttrycka sig så kanske man heller inte förstår. Att vara social är ungefär som att kunna många språk, att man kan förstå en princip och sedan kan applicera den i en annan miljö. Då krävs det att man kan kompromissa men samtidigt att man kan se var linjerna går.

Absolut. Men kan man rangordna personers intelligens öht? Om svaret är Ja, så borde testet vara anpassat efter den personen med högst rank. Eller? Jag ställer följande fråga till Google: ”WAIS IQ-test fungerar någorlunda som urvalsmetod upp till vilken nivå?” Ett svar: ”WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) fungerar bäst som en tillförlitlig urvalsmetod upp till ungefär IQ 130. Det är den övre gränsen för vad som klassificeras som mycket hög begåvning.”

Man räknar med att intelligensen är normalfördelad efter en statistisk grafisk modell som visar hur intelligensen fördelar sig kring ett genomsnitt. Det har visat sig korrelera väl med skolbetyg och hur man lyckas i arbetslivet. Det finns självklart sådant som specialbegåvningar och annat som ligger litet utanför vad ett intelligenstest kan mäta. Om testet saknat validitet skulle det knappast vara så populärt som det är.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 jul 2026 08:57

Pilatus skrev:
Man räknar med att intelligensen är normalfördelad efter en statistisk grafisk modell som visar hur intelligensen fördelar sig kring ett genomsnitt. Det har visat sig korrelera väl med skolbetyg och hur man lyckas i arbetslivet. Det finns självklart sådant som specialbegåvningar och annat som ligger litet utanför vad ett intelligenstest kan mäta. Om testet saknat validitet skulle det knappast vara så populärt som det är.

Alltså, sådana tester är anpassade för att sålla folk i olika fack, ledstjärnan är hur nyttig du är för samhället. Någon utan begåvning blir klassad lämplig som truckförare, en annan med siffersinne som tråkig kontorist. Sådana tester styrs av vad samhället vill, bli vid din läst och bli duktig löneslav som tjänar bäst det kapitalistiska maskineriet.
Finns andra kvalitéer som är viktiga i samhället som inte mäts i sådana tester.
Vem vill leva utan konst, musik, litteratur?
Framhävde kreativitet som den allra viktigaste egenskapen i ett inlägg igår. Utan den blir du endast en blek kopia av vad andra har åstadkommit.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jul 2026 09:29

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Man räknar med att intelligensen är normalfördelad efter en statistisk grafisk modell som visar hur intelligensen fördelar sig kring ett genomsnitt. Det har visat sig korrelera väl med skolbetyg och hur man lyckas i arbetslivet. Det finns självklart sådant som specialbegåvningar och annat som ligger litet utanför vad ett intelligenstest kan mäta. Om testet saknat validitet skulle det knappast vara så populärt som det är.

Alltså, sådana tester är anpassade för att sålla folk i olika fack, ledstjärnan är hur nyttig du är för samhället. Någon utan begåvning blir klassad lämplig som truckförare, en annan med siffersinne som tråkig kontorist. Sådana tester styrs av vad samhället vill, bli vid din läst och bli duktig löneslav som tjänar bäst det kapitalistiska maskineriet.
Framhävde kreativitet som den allra viktigaste egenskapen i ett inlägg igår. Utan den blir du endast en blek kopia av vad andra har åstadkommit.

Kreativitet är en speciell del av intelligensen, för även här handlar det om att lösa problem. Det speciella är att intelligensen påste vara förenad med den produktiva sidan av begåvningen och att ditt intresse för t ex måleri är starkt. Man ritar croquis, målar stilleben, ägnar sig åt friluftsmåleri och arkitektur ett antal år, besöker utställningar och museer. Väl utmanglad genom ett sådant system vet man vad det handlar om. Några lyckas som orkar jobba på och faller kritikerna i smaken. Kreativiteten blir även ett mått på förmågan att anpassa sig i detta system, vilket inte alltid är så enkelt. Sedan finns ju alltid den exploaterande sidan där gallerister lyckas marknadsföra någon som producerar konst som går att tjäna pengar på.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jul 2026 11:10

Ja, intelligens handlar om förmågan att lösa problem. Kanske också att skapa problem...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 jul 2026 12:35

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:

Känner inte dej som typ akademikerbarn, passar annars in på deras narrativ. Lite självförverkligande sysslor. Pissar själv som många gånger tidigare sagt inte på kneget. Det folk gör behöver inte alls gynna nåt kapitalistiskt maskineri, hela sjukvården, kommunal verksamhet, miljövård… och just att du är i ett fack du passar för, det som adelspojkarna i Blå Tåget förfärades över, där gör du antagligen bäst nytta för samhället.

IQ togs väl fram av amerikanska armen för att kolla om folk hade inrelligens nog för att funka i denna arme. Så lite fåll-tänk har nog funnits med från starten.

Sen är min erfarenhet, att de som visar sig vara nyttiga för högt kvalificerade arbetsuppgifter också besitter en stor mängd kreativitet. Många yrken går ut på kreativitet. Fanns hela väggar fulla med patent som resultat av folks arbete då jag jobbade i telecom. Även om det inte var akvareller med utsikter från mosebacke.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 jul 2026 14:55

Anders skrev:Känner inte dej som typ akademikerbarn, passar annars in på deras narrativ. Lite självförverkligande sysslor. Pissar själv som många gånger tidigare sagt

Ursäkta men kalla inte mig för flummare. Är arbetarunge till invandrare. Inte de bästa förutsättningar men jag (och mina bröder) har ett jävla driv att lyfta upp oss. Jag har jobbat och gjort rätt för mig hela mitt vuxna liv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jul 2026 17:22

Världsbild som en process, som något i rörelse över tid. Inte något "fruset" och stillastående vid en viss tidpunkt.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 05 jul 2026 17:28

Vad är det smartaste ni har hört..?
Fattar inte detta men ni kanske gör det:
Om vi drar ett måttband runt vår planet, samt runt en fotboll. Och så bestämmer vi oss för ta reda på hur mycket längre måttband vi behöver om vi lägger det 1 decimeter utanför (i luften så att säga)…?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jul 2026 17:29

Vega skrev:Vad är det smartaste ni har hört..?
Fattar inte detta men ni kanske gör det:
Om vi drar ett måttband runt vår planet, samt runt en fotboll. Och så bestämmer vi oss för ta reda på hur mycket längre måttband vi behöver om vi lägger det 1 decimeter utanför…?

Går att räkna på.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 jul 2026 18:04

Algotezza skrev:
Går att räkna på.

Som kräver ett måttband.
Hur veta hur långt måttband behövs innan man börjar mäta?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jul 2026 18:14

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:
Går att räkna på.

Som kräver ett måttband.
Hur veta hur långt måttband behövs innan man börjar mäta?

Utgå från definition av tid. Av den följer mätning av sträckor.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"