Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Moderator: Moderatorgruppen
-
hakkapeliitta
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Menade du vill veta jordens omkrets och vill beställa ett måttband och mäta.
Hur vet du hur långt måttband beställa? De längsta på Järnia är på 30 m.
hakkapeliitta skrev:Menade du vill veta jordens omkrets och vill beställa ett måttband och mäta.
Frågan, som du kanske vet, är hur mycket omkretsen ökar när man ändrar radien med 1 decimeter?
hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:
Går att räkna på.
Som kräver ett måttband.
Hur veta hur långt måttband behövs innan man börjar mäta?
Vi behöver inget måttband och vi behöver inte heller veta vilken jordens omkrets är. Frågan gällde hur mycket längre.
Detta gillar jag också: https://sv.wikipedia.org/wiki/Picks_sats
Någon som kände till detta? https://en.wikipedia.org/wiki/Viviani%27s_theorem
hakkapeliitta skrev:Anders skrev:Känner inte dej som typ akademikerbarn, passar annars in på deras narrativ. Lite självförverkligande sysslor. Pissar själv som många gånger tidigare sagt
Ursäkta men kalla inte mig för flummare. Är arbetarunge till invandrare. Inte de bästa förutsättningar men jag (och mina bröder) har ett jävla driv att lyfta upp oss. Jag har jobbat och gjort rätt för mig hela mitt vuxna liv.
Just därför jag var förvånad över att du hissade det som högreklassungdomar ser som framtid. Visst, det finns arbetarförfattare och konstnärer och är du enav dem, all heder till dej. Men den som lutar sig på högt socialt kapital och blir kulturarbetare… nej, du är inte knegare i min bok.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:hakkapeliitta skrev:Anders skrev:Känner inte dej som typ akademikerbarn, passar annars in på deras narrativ. Lite självförverkligande sysslor. Pissar själv som många gånger tidigare sagt
Ursäkta men kalla inte mig för flummare. Är arbetarunge till invandrare. Inte de bästa förutsättningar men jag (och mina bröder) har ett jävla driv att lyfta upp oss. Jag har jobbat och gjort rätt för mig hela mitt vuxna liv.
Just därför jag var förvånad över att du hissade det som högreklassungdomar ser som framtid. Visst, det finns arbetarförfattare och konstnärer och är du enav dem, all heder till dej. Men den som lutar sig på högt socialt kapital och blir kulturarbetare… nej, du är inte knegare i min bok.
Jag får (kanske felaktigt) intrycket att en knegare tar sitt arbete på väldigt stort allvar? Ligger det något i det?
Det är mer än det. Kneget är det enda man visste att det vuxna livet går ut på då man var barn. Som född knegare.
Sen går det ju lite upp och ned (ibland mycket) men jobbet tycker jag de flesta verkar ta på stort allvar. Särskilt om man ”investerat mycket i det” och i början. Om familj bildas får familjen större prio.
Sen går det ju lite upp och ned (ibland mycket) men jobbet tycker jag de flesta verkar ta på stort allvar. Särskilt om man ”investerat mycket i det” och i början. Om familj bildas får familjen större prio.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Det är mer än det. Kneget är det enda man visste att det vuxna livet går ut på då man var barn. Som född knegare.
Att ha ett jobb gör det lättare att t.ex. få ett lån. Har man bara pension kan det vara svårt. Därför tänker jag jobba som distanslärare "ända in i kaklet". Min morfar avvecklade sin byggfirma först när han fyllt 85. Mitt ideal!
Algotezza aka Algotezza
Anders skrev:Kneget är det enda man visste att det vuxna livet går ut på då man var barn.
Varför?
Anders skrev:Det är mer än det. Kneget är det enda man visste att det vuxna livet går ut på då man var barn. Som född knegare.
Vara vuxen trodde jag som barn innebar frihet, att få göra som man ville. Jag insåg ej plikterna.
Algotezza aka Algotezza
Kan man ljuga med sina handlingar eller är det bara möjligt via ord?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Anders skrev:Det är mer än det. Kneget är det enda man visste att det vuxna livet går ut på då man var barn. Som född knegare.
Vara vuxen trodde jag som barn innebar frihet, att få göra som man ville. Jag insåg ej plikterna.
Vadå för plikt?
Vega skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:Det är mer än det. Kneget är det enda man visste att det vuxna livet går ut på då man var barn. Som född knegare.
Vadå för plikt?
Jobba, bidra till det allmänna, rösta...kort sagt alla vuxenplikter.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:
Vadå för plikt?
Jobba, bidra till det allmänna, rösta...kort sagt alla vuxenplikter.
Vad skulle man annars göra hade du tänkt dig?
Återgå till "Tankar och känslor"