vilka är apokalypsens ryttare?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: vilka är apokalypsens ryttare?

Inläggav Pilatus » 27 aug 2026 14:54

xion skrev:För att minska tillväxten borde vi till exempel införa garanterad minimi-inkomst, och satsa mer på reparerbarhet, återvinning, recirkulation och kollektiva transporter.

xion, minimiinkomst låter bra och fungerar säkert i länder med god tillväxt och lönsamhet. Men det är att låta politiken gå in och styra arbetsmarknaden, så skall gränser sättas bör det vara just en låg lägstanivå. I Sverige drar vi tyvärr till med regler som ingen kan efterleva och ett stort antal asylanter med en utbildning som inte alltid uppfyller svensk standard, drabbas eftersom ingen arbetsgivare kan betala lagstadgade minimilöner. De skulle få lägga ner sin verksamhet.
Moderator

xion

Inläggav xion » 27 aug 2026 15:28

Pilatus skrev:
xion skrev:För att minska tillväxten borde vi till exempel införa garanterad minimi-inkomst, och satsa mer på reparerbarhet, återvinning, recirkulation och kollektiva transporter.

xion, minimiinkomst låter bra och fungerar säkert i länder med god tillväxt och lönsamhet. Men det är att låta politiken gå in och styra arbetsmarknaden, så skall gränser sättas bör det vara just en låg lägstanivå. I Sverige drar vi tyvärr till med regler som ingen kan efterleva och ett stort antal asylanter med en utbildning som inte alltid uppfyller svensk standard, drabbas eftersom ingen arbetsgivare kan betala lagstadgade minimilöner. De skulle få lägga ner sin verksamhet.

Jag menade inte minimilön. Jag menade ett rent bidrag från staten, som ett förlängt barnbidrag. Detta skulle dessutom endast gälla svensk medborgare född i Sverige.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 aug 2026 15:42

xion skrev:
Pilatus skrev:

Jag menade inte minimilön. Jag menade ett rent bidrag från staten, som ett förlängt barnbidrag. Detta skulle dessutom endast gälla svensk medborgare född i Sverige.

Ja, jag har varit inne på den linjen också. T ex kulturarbetare och författare skulle under vissa tider behöva få en regelbunden inkomst som gör att de kan göra klart sitt projekt, skriva klart boken, eller måla klart tavlorna till utställningen. Alltså inte att permanent försörja sig på ett statligt bidrag, men ha rätt att få ett tidsbegränsat bidrag för att klara sitt uppehälle.
Moderator

xion

Inläggav xion » 27 aug 2026 16:34

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:xion, minimiinkomst låter bra och fungerar säkert i länder med god tillväxt och lönsamhet. Men det är att låta politiken gå in och styra arbetsmarknaden, så skall gränser sättas bör det vara just en låg lägstanivå. I Sverige drar vi tyvärr till med regler som ingen kan efterleva och ett stort antal asylanter med en utbildning som inte alltid uppfyller svensk standard, drabbas eftersom ingen arbetsgivare kan betala lagstadgade minimilöner. De skulle få lägga ner sin verksamhet.

Ja, jag har varit inne på den linjen också. T ex kulturarbetare och författare skulle under vissa tider behöva få en regelbunden inkomst som gör att de kan göra klart sitt projekt, skriva klart boken, eller måla klart tavlorna till utställningen. Alltså inte att permanent försörja sig på ett statligt bidrag, men ha rätt att få ett tidsbegränsat bidrag för att klara sitt uppehälle.

Jag har beskrivit det mera utförligt under "opinionstexter"
viewtopic.php?f=41&t=12819

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 aug 2026 17:53

Hoppas verkligen det där inte kommer att hända. Jobbet och lön för mödan är moralen som tar ner alla på rättvis nivå. Sen får man se till att de därför bäst lämpade forskar fram snabbare tillgänglig och säkrare kärnkraft, vettiga sätt att omhänderta ojämna energikällors tillskott och framför allt se till att de bästa hamnar inom fusionskraften. Alla jobbar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

xion

Inläggav xion » 28 aug 2026 08:10

Anders skrev:Hoppas verkligen det där inte kommer att hända. Jobbet och lön för mödan är moralen som tar ner alla på rättvis nivå. Sen får man se till att de därför bäst lämpade forskar fram snabbare tillgänglig och säkrare kärnkraft, vettiga sätt att omhänderta ojämna energikällors tillskott och framför allt se till att de bästa hamnar inom fusionskraften. Alla jobbar.

Du kan vara helt lugn.
Allt kommer att fortsätta i sina hjulspår i enlighet med tröghetslagen.
Ger man någon tillräckligt med rep så hänger hon sig själv.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 aug 2026 10:06

xion skrev:
Anders skrev:Hoppas verkligen det där inte kommer att hända. Jobbet och lön för mödan är moralen som tar ner alla på rättvis nivå. Sen får man se till att de därför bäst lämpade forskar fram snabbare tillgänglig och säkrare kärnkraft, vettiga sätt att omhänderta ojämna energikällors tillskott och framför allt se till att de bästa hamnar inom fusionskraften. Alla jobbar.

Du kan vara helt lugn.
Allt kommer att fortsätta i sina hjulspår i enlighet med tröghetslagen.
Ger man någon tillräckligt med rep så hänger hon sig själv.

Revolutioner är sexiga för många, särskilt födda i högt socialt kapital. Långsamma, realistiska förändringar fungerar. Svenssons modell.

Allt fler äter mindra med kött, allt fler kör elbil, många tänker två gånger innan flygresor, man föder färre barn (Något vissa ser som ett problem). Allt "den gröna omställningen", "alla skall med" för att inte tala om "vi måste hitta nya sätt att leva" - sexigt för barn i vänsterfamiljer där mamma är socionom och farfar var framgångsrik företagare. Helvete för en vanlig lönearbetare. Striatum hos louise, percy eller marit aktiveras, insula och amydala hos anders och sofia.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 28 aug 2026 16:14

Varför är du så pessimistisk Anders?
Sverige är ett av världens bästa länder, all utbildning är gratis.
Habitat är en livsmiljö men inte hugget i sten. Känner man inte sig bekväm i ett habitat så finns inget hinder att söka sig vidare till annat.
Dock är en klassresa socialt svårt, när jag läste matematik på Chalmers så hade jag ibland på olika kurser professor Tord Ganelius som föreläsare.
Vill inte säga att vi var kompisar men vi svingade några bägare ihop ibland, han tyckte kanske att jag var rätt duktig men framför allt hade vi samma humor.
Men han tillhörde Göteborgs överklass och jag var bara en invandrargrabb (jag var rätt ung då) så det kändes som att vi alltid hade en oövervinnerlig vägg mellan oss.

Kan tillägga att han även var Kungliga Vetenskapsakademiens ständige sekreterare.

Sen är jag inte så förtjust i uttrycket klassresa, högutbildad eller ej, du är alltid på något sätt fast i ditt ursprungliga habitat. Så känns det men jag har inga problem med det och ingen önskan att göra en social klassresa. Bra som det är.

Vega

Inläggav Vega » 28 aug 2026 21:33

Vi kanske tänker att våra förfäder var enkla människor som hade det enkelt. Men grejen är att för 500 år sedan levde någon person som är upphovet till 100 personer idag (befolkningen är större idag) och den personen var med stor sannolikhet mycket mer kompetent än du och jag.

Vega

Inläggav Vega » 28 aug 2026 21:46

”Den främsta gemensamma faktorn för att familjer hade många barn förr i tiden var behovet av arbetskraft i det gamla bondesamhället, kombinerat med en hög barnadödlighet. Barn sågs inte bara som familjemedlemmar, utan som en livsnödvändig ekonomisk tillgång och trygghet. Barnen behövdes tidigt i arbetet på gården eller i hushållet. Fler barn innebar mer hjälp med skörd, djurskötsel och hantverk.”

Vega

Inläggav Vega » 28 aug 2026 21:49

Hemma har jag en vacker och praktisk, elegant stol som min morfar gjorde som tonåring. Vad kunde jag åstadkomma när jag var 19?

Återgå till "Politik och samhälle"