Finns Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Du måste väl först bevisa att det finns ett högre jag.
vårt högre jag är jag. alltså finns vårt högre jag.
det behövs ingen bevis för mig. alla vet att de existerar.
vårt högre jag är det som vi är i verkligheten, det som vi förnekar genom att tro på vår person, vår mask.
Gud är allt som finns.
ja. gud är också allt som finns.
Allt som finns finns.
det behöver man inte ens nämna, det är helt självklart...
amy skrev:Algotezza skrev:Du måste väl först bevisa att det finns ett högre jag.
vårt högre jag är jag. alltså finns vårt högre jag.
det behövs ingen bevis för mig. alla vet att de existerar.
vårt högre jag är det som vi är i verkligheten, det som vi förnekar genom att tro på vår person, vår mask.Gud är allt som finns.
ja. gud är också allt som finns.Allt som finns finns.
det behöver man inte ens nämna, det är helt självklart...
Varför ha en diskussion över huvud taget om allt är självklart?
Varför försöka bevisa något för andra om man redan vet det man vet?
Communication breakdown...
Bättre att gå ut och klippa gräsmattan. Fast det gjorde jag igår.
Vårt högre jag är det vi är i verkligheten och vårt högre jag är Gud. Slutsats: I verkligheten är vi Gud. En och en eller tillsammans? Eller är det bara du som är Gud? Monoteism eller polyteism? Måste Gud samarbeta med Gud för att bli allsmäktig?
A
A
Den naturvetenskapliga forskningen har mynnat ut i sådant vi har användning för i vårat dagliga liv. T.ex. har vi medeciner som kommer från genetiken och vi har AI som mynnat ut från evolutionsteorin. Hade problemen med den naturvetenskapliga forskningen varit så reella, skulle vi inte ha presterat detta.
Om jag pratar med människor i världen så brukar de ofta komma till det faktum att gud inte existerar på de indicier att det är för mycket ondska och orättvisa i världen. Om gud finns så skulle inte världen se ut som den gör säger många. På högskolor runt om sitter de och gnuggar sina geniknölar och kallar det för teocideproblemet.
Så vad människor gör är att det utesluter gud ur sin världsbild och försöker kämpa på för att orka med både det vardagliga och den yttre press som media och allmänheten driver genom att bombadera oss med "fakta". En del människor börjar söka, en del finner andra letar ännu och vissa ger upp helt.
Men är det faktum att världen är hemsk det som får människor att inte förtrösta på en gud, är det rimligt att utesluta gud av en sådan anledning och vad söker människorna istället?
Så vad människor gör är att det utesluter gud ur sin världsbild och försöker kämpa på för att orka med både det vardagliga och den yttre press som media och allmänheten driver genom att bombadera oss med "fakta". En del människor börjar söka, en del finner andra letar ännu och vissa ger upp helt.
Men är det faktum att världen är hemsk det som får människor att inte förtrösta på en gud, är det rimligt att utesluta gud av en sådan anledning och vad söker människorna istället?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
Algotezza skrev:Varför ha en diskussion över huvud taget om allt är självklart?
jag sa inte att allt är självklart.
Varför försöka bevisa något för andra om man redan vet det man vet?
jag försöker inte övertyga någon annan om det jag säger, jag försöker övertyga mig själv.
Slutsats: I verkligheten är vi Gud. En och en eller tillsammans? Eller är det bara du som är Gud? Monoteism eller polyteism?
det finns bara en gud ("jag"), men den har oändligt många former/kroppar.
det finns ett "jag" inom oss alla. det är gud. men jaget är inte en person, det är en tomhet där alla personligheter och allting kommer ifrån.
Måste Gud samarbeta med Gud för att bli allsmäktig?
varför tror du att gud är allsmäktig?
amy skrev:det finns ett "jag" inom oss alla. det är gud. men jaget är inte en person, det är en tomhet där alla personligheter och allting kommer ifrån.
Hej Amy,
Jag har så svårt att förstå hur du menar, det känns bara väldigt komplicerat.
När du talar om en gud är det en universell gud för alla eller har alla en egen gud?
mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
Tatjana skrev:Hej Amy,
Jag har så svårt att förstå hur du menar, det känns bara väldigt komplicerat.
När du talar om en gud är det en universell gud för alla eller har alla en egen gud?
Det finns bara en Gud, men den har oändligt många former, och alla har sin egen uppfattning om den.
"Livet" är den enda verkliga existensen. Vi har blivit medvetna om livet, och vi kallar den för "jag". Det finns bara ett "jag", men den har oändligt många kroppar och personligheter.
Jag var inte troende förr. Dumheter och flum. Det är vetenskapens tid och supersträngar kommer ersätta all gudomlighet. :lol:
Men nu tror jag. Det sägs att man får kontakt med sitt högre jag (Gud kanske?) om man behåller medvetandet när kroppen somnar. Hjärnvågorna förändras och man kanske likt en radio blir mottaglig för andra kanaler? Dröm Yoga praktiseras i Tibetansk Buddhism bla.
Men nu tror jag. Det sägs att man får kontakt med sitt högre jag (Gud kanske?) om man behåller medvetandet när kroppen somnar. Hjärnvågorna förändras och man kanske likt en radio blir mottaglig för andra kanaler? Dröm Yoga praktiseras i Tibetansk Buddhism bla.
Återgå till "Religion och andlighet"