en STATSMANS -psyke (höstenkäten)

Moderator: Moderatorgruppen

funkyzeit

Re: Fråga till sign Funkyzeit!

Inläggav funkyzeit » 15 sep 2006 18:40

Ok, nu spårade den här tråden ur och blev någon slags prestigekamp & ordfäktning istället. Det blir lätt så när man växlar över i påhopp grundade i befängda antaganden. Undanbeder mig t.ex. att bli kallad nihilist (läs på om vad nihilism innebär, inte minst i Nietzscheansk mening eftersom jag nämnde honom) och frikyrklig när du inte vet någonting om mig. Försök fokusera på diskussionen istället för att köra sådana billiga knep.

Men aight, kör på det då...

Vad gäller dina åsikter är de snarast patologiska och obrukbara.

Det får du ju givetvis tycka om du vill. Hur ser du själv på saker och ting då?

Är det inte snarast så att cynismen hjälper dig att rättfärdiga ditt godtyckliga förakt?

Jag föraktar ingen som inte förtjänar det. Hur kan min sunda skepsis vara godtycklig när jag ger alla människor en chans och förutsätter att de är ok?

Du föredrar alltså naivitet framför hälsosam, filantropisk cynism. Bra att det funkar för dig! More power to you! Kör på det så länge illusionen håller.

När tänker du själv?

Att man överhuvudtaget gör en ansträngning och försöker; det duger gott nog för att kvala in i Olle Ljungströms fina 10%-kategori enligt mig.

Då var det av nihilistiska skäl trots allt. Grattis! Vad ska du göra nu när du insett att allt är en fars?

Utforska och njuta av livet, människorna och världen, förstås! Vad annars? Lura mig själv med en massa inbillat, spekulativt flum? Det kan man i och för sig må bra av, men jag föredrar att må bra på "rätt sätt". Dvs att vara ärlig inför mig själv och se saker och ting som de är. En del förväxlar kvantitet med kvalitet. Less is more. Släng alla dina felaktiga perspektiv och inbillningar på sophögen så befriar du ditt sinne och blir paradoxalt nog friare.

Förresten, en fars tycker jag inte att allt är. Det är bara en subjektiv uppfattning. Det som finns, det finns.

Extremism är tydligen "svaret" för alla självutnämnda nihilister; ofta visar det sig att ni inte trivs i världens intighet och blir en slags bittra nostalgiker.

??? Extremism har du hittat på själv, det är inget jag varken förespråkar eller fördömer. Beror på vad man talar om. Ordet "Intighet" har jag inte nämnt, det har du själv inflikat i diskussionen. Är universum "intigt"? Det tycker inte jag. Jag tycker det är väldigt påtagligt och fint.

Att alla som är realister skulle vantrivas med det och vara bittra har du hittat på själv. Det är snarare alla flumsupande sökare som vantrivs med sig själva. Varför annars detta desperata vridande och vändande på alla irrläror för att hitta en "sanning" man kan droga sig med och må bra av?

Läs Richard Dawkins och boken "Unweaving the rainbow" så hajar du, det räcker om du plöjer inledningen.

Nostalgisk inför vad? Var vänlig och var tydligare.

Du kan säkert finna fog för din frikyrkoångest, men hur kan du kombinera Nietzsche med din sorg inför uppluckringen av västvärldens judiskkristna värderingar?

...och här avslutar jag dekonstrueringen av dina besynnerliga antaganden om mig. Synd att du inte sörjer att unga människor blir allt råare och slappare och att vanlig respekt, moral och hyfs blir mer impopulärt. Du kanske uppskattar dessa kvaliteter i människor längre fram om du någon gång konfronteras med dess motsatser. Du verkar ha en väldigt ljus syn på alla underbara medmänniskor som älskar varandra villkorslöst, vilket är fint. Så kör på det om det funkar för för dig!

Och dessa värderingar är inte nödvändigtvis judiskkristna. Utan tillhör vanligt etiskt förnuft om man ska upprätthålla en mänsklig samvaro och civilisation. Och det finns absolut ingen motsats mellan att vilja upprätthålla dessa kvaliteer hos människor och ha en totalt materialistisk världssyn. Därför att världen blir vad vi gör den till.

Och det retoriska handgemänget forsätter! Eller?

Libertin

Inläggav Libertin » 15 sep 2006 19:10

funkyzeit skrev:Jag föraktar ingen som inte förtjänar det. Hur kan min sunda skepsis vara godtycklig när jag ger alla människor en chans och förutsätter att de är ok?

Det är just här som det slår fel. Du säger att din skepsis är "sund" och lägger jag då till Neros Mundus vult decipi, ergo decipiatur i sammanhanget ser jag en existentiell fångenskap yttras.

Du föredrar alltså naivitet framför hälsosam, filantropisk cynism. Bra att det funkar för dig! More power to you! Kör på det så länge illusionen håller.

Jag ser dig som naiv. Du har bara spegelvänt den filantropiska, utopiska altruismen. Du undgår frågan med samma klumpighet som när en antinazist i svart tröja, luva och baseballträ säger sig vara "demokratins" eller "rättvisans" representant.

Utforska och njuta av livet, människorna och världen, förstås! Vad annars?Släng alla dina felaktiga perspektiv och inbillningar på sophögen så befriar du ditt sinne och blir paradoxalt nog friare.

Perikles? Hver gang?

Lura mig själv med en massa inbillat, spekulativt flum? Det kan man i och för sig må bra av, men jag föredrar att må bra på "rätt sätt".

Vad kallade du det... Nietzsches ultra-materialism? Spekulativt flum suger sig osökt in i termen. Smaka på ordet ULTRA...

??? Extremism har du hittat på själv, det är inget jag varken förespråkar eller fördömer.

Ordet "ultra" ger vissa associationer, särskilt i kombination med Hitlers favoritfilosof.

Ordet "Intighet" har jag inte nämnt, det har du själv inflikat i diskussionen.

"Intig" är det svenska ordet för latinets "nihil", du kan säkert gissa dig till att "intigheten" syftade till andevärlden och Gud, inte till den fysiska världen.

Det är snarare alla flumsupande sökare som vantrivs med sig själva.

Jag tycker mig se ett samband... Nietzsche, ultra-materialism, "samhället blir råare, bu-hu", cynism, Satyricon och universum => flum!

...och här avslutar jag dekonstrueringen av dina besynnerliga antaganden om mig. Synd att du inte sörjer att unga människor blir allt råare och slappare och att vanlig respekt, moral och hyfs blir mer impopulärt.

Och var, om inte i kristendomens alster eller i pingstförsamlingens lokaler, kan du skönja moraliska postulat? Brottsligheten i Sverige är mycket låg, utbildningsnivån mycket hög och ändå gnäller du om att det blir "värre och värre". Du måste influeras av en domedagsprofet för att inte kunna se detta.

Och dessa värderingar är inte nödvändigtvis judiskkristna. Utan tillhör vanligt etiskt förnuft

Eh... jo. Den judiskkristna ETIKEN berör alla som växt upp i ett kristet land. Jag borde ha valt termen "protestantisk" eftersom den blir alltmer tydlig ju mer du skriver. Huruvida du är "troende" eller inte står mellan dig och Gud, oavsett vad förblir dina värderingar intakta.

Självklart. Det blir roligare då.

funkyzeit

Inläggav funkyzeit » 17 sep 2006 19:44

Libertin skrev:Du säger att din skepsis är "sund" och lägger jag då till Neros Mundus vult decipi, ergo decipiatur i sammanhanget ser jag en existentiell fångenskap yttras.

Ja, de behöver på intet sätt utesluta varandra iallafall. Skepsisen och den sunda version av cynism jag tycker är att föredra (det finns ju som bekant olika varianter av cynismbegreppet) är den lösning fungerar bäst när världen är som den är. Det är bättre att justera sitt perspektiv och sina begrepp beroende på hur verkligheten & samhället faktiskt är beskaffat och få ett lyckosammare praktiskt utfall; än att vara naiv, utopisk och bära fram höga ideal vars praktiska resultat i verklighenen blir sorg och elände för alla inblandade. Exempel: kapitalismen är ingen sympatisk "ideologi" (den är ju egentligen en sorts anti-ideologi beroende på vilken sida av stängslet man står...). Den har däremot skapat välstånd, lycka och forsätter än idag att lyfta mänskligheten ur träldom, vidskepelse och elände. Kommunismen tycker jag är på sätt och vis en sympatisk och fin idé; problemet är att...historien ger ett mindre smickrande facit när dess ideologi omsatts i praktiken.

Världen vill bedragas, och de bedragna mår bättre av att bli förda bakom ljuset än att man presenterar hela bilden för dem; ty de veta inte sitt eget bästa. De bedragna massorna är lyckligare med de options man erbjuder dem och talar om för dem att de vill ha. För om man lade alla korten på borden och presenterade alla de verkliga möjligheterna för dem så skulle de störta sig själva och allt omkring dem i fördärvet.

Och jag tycker alltså att det är synd att så är fallet. Men det är som det är, vad man än tycker om det.

Du har bara spegelvänt den filantropiska, utopiska altruismen.

Som är dysfunktionell och dödfödd från början. Jag kör på den inverterade, utilitaristiska pragmatismen istället för det altruistiska, fånsnälla do-gooder tänket.

Perikles? Hver gang?

Sorry, det här är något slags in-joke som jag inte är folklig nog att fatta. Vet att det är en slogan som trycktes på Tuborg-burkar på 80-talet. Vad det nu har med saken att göra..? Vänligen, upplys mig om den humoristiska poängen.  :)

Nietzsches ultra-materialism? Spekulativt flum suger sig osökt in i termen.

Varför då? Materialism handlar om att man sorterar ut all spekulation och allt som inte kan bevisas.

Ordet "ultra" ger vissa associationer, särskilt i kombination med Hitlers favoritfilosof.

Då är det betydligt mer fascistiskt av dig att helt allena bestämma att man helt plötsligt inte får använda ordet "ultra" i något sammanhang. Ger mig associationer till 1984 (Orwell) där den brutalauktoritära statsmakten snabbt & metodiskt reducerar medborgarnas vokabulär tills de inte står i begrepp att kunna tänka några kritiska tankar alls. Det är kanske så du vill skaffa ett övertag i den här diskussionen?

By implication så menar du att fosterdiagnostik medelst ultraljud på något sätt är lierat med Hitler eftersom ordet innehåller ordet "ultra". Så kan vi inte resonera; genom att märka ord. Ultra är bara ett prefix som betyder att något är "något" väldigt mycket.

Och att Nietzsche skulle vara Hitlers favoritfilosof behöver på intet sätt betyda att Nietzsche på något sätt skulle ha något gemensamt med Hitler. Jag kan hålla en väldigt lång utläggning om att så inte är fallet. Nietzschecitatet "alla antisemiter borde skjutas" räcker nog för att vederlägga din antydan. Hitler var vegetarian. Betyder det att alla vegetarianer är nazister?

Du gör dig helt enkelt skyldig till ett Reductio ad Hitlerum:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

du kan säkert gissa dig till att "intigheten" syftade till andevärlden och Gud, inte till den fysiska världen.

Jag drar fram 1984 och Orwell igen: ord är väldigt viktiga. Och deras konnotationer avgör väldigt mycket i vårt tänkande. Om man använder ordet "intighet" så antyder man att ett universum utan Gud, tomtar, troll, älvor eller änglar är tomt, ödsligt, tråkigt, fantasilöst och ointressant. Det ligger i ordet "intighets" bibetydelser. Så det var ordvalet jag raljerade över.

Jag tycker mig se ett samband... Nietzsche, ultra-materialism, "samhället blir råare, bu-hu", cynism, Satyricon och universum => flum!

Jag tycker inte att något av ovanstående är flummigt. Möjligtvis så är Nietzsche det i vissa stycken. Oftast har det att göra med att han är väldigt tvetydig eller vag i sina texter, vilket kan uppfattas som flummigt. Allt det andra är väldigt hands-on & pragmatisk klarsynthet.

Och var, om inte i kristendomens alster eller i pingstförsamlingens lokaler, kan du skönja moraliska postulat?

Det finns människor som tycker att moral är någonting bra på många andra håll än inom pingstkyrkan och kristendomen. Den förkrossande majoriteten av den sekulariserade västvärlden tycker nog att moral är något bra.

Och på de håll där moral fattas så är man antingen väldigt ansvarslös, världsfrånvänd, korkad eller cynisk (i ordets sämsta bemärkelse).

Brottsligheten i Sverige är mycket låg, utbildningsnivån mycket hög och ändå gnäller du om att det blir "värre och värre". Du måste influeras av en domedagsprofet för att inte kunna se detta.

Brottsligheten är relativt låg i Sverige just nu för närvarande. Den är däremot mycket högre än var den var förr. Och den kommer att öka. Så det är verkligen ingen bra utveckling.

Utbildningsnivån är "hög" så tillvida att sozialdemokraterna förvandlat universitet och högskolor från att vara elitskolor till vuxendagis för arbetslösa analfabeter (återanvänder en klockren formulering från ett annat forum). Kvaliteten på utbildningarna har sjunkit och sjunker för närvarande som en sten på alla håll; från humaniora till naturvetenskap. Man måste ha skygglappar för att inte ha märkt detta. Universitetslärare har beklagat sig över detta länge nu; att många aningslösa, vilsna ungdomar som inte hör hemma på universiteten dyker upp där med bristfällig läs- och skrivkunnighet och obefintliga förkunskaper samt noll allmänbildning. Beroende på att vem som helst slinker in där när antalet utbildningsplatser ökar och ökar utan att fler akademiker behövs.

Här kunde lite hälsosam cynism gjort underverk för arbetsmarknaden, universiteten, de som verkligen hör hemma på universiteten, samt alla de stackarna som inte hör hemma där och slösar bort 5 förvirrade år på bortkastade studier som genererar en kvarts miljon i studieskulder och fortsatt arbetslöshet.

Den judiskkristna ETIKEN berör alla som växt upp i ett kristet land.

Mmm, men det grundläggande i den judisk-kristna etiken är allmängiltiga insikter som vi hade utvecklat ändå. Jag släpade fram Nietzsches ontologiska begrepp när jag pratade om ultra-materialism, och berörde inte överhuvudtaget hans moralfilosofi. Även jag tycker att hans anti-moralism är opropotionerlig, huvudlös och opraktisk.

Jag borde ha valt termen "protestantisk" eftersom den blir alltmer tydlig ju mer du skriver.

Först kallar du mig nihilist, sedan protestant. Sortera dina förebråelser, och välj en av dem, om du måste slänga felaktiga omdömen omkring dig.

Uppskattar protestantismens uppoffrande arbetsmoral väldigt mycket, though. Och även om den bygger på en lögn, så har det varit en väldigt funktionell lögn som skapat underverk och välstånd i det kristna västeuropa. Världen vill bedragas, så låt dem bedragas och blomstra!

Huruvida du är "troende" eller inte står mellan dig och Gud, oavsett vad förblir dina värderingar intakta.

Men värderingarna är inte religiösa i sig. Ursprunget (religiösa postulat eller framfilosoferad etik) kan diffa, även om de till utformningen är identiska.

Förmodar att du avskyr idéer som medmänsklighet, uppoffring och pliktkänsla eftersom de är sprungna ur religion?

Självklart. Det blir roligare då.

Haha, börjar gilla dig! Ett karaktärsdrag har vi iallafall gemensamt = bitchig konfliktsökare som vägrar erkänna sina brister.

Ding-ding, rond 3 börjar!

Kiifen

Inläggav Kiifen » 17 sep 2006 21:15

Vet inte om just makt korrumperar. Kanske hellre da de olika utslag av makt som man finner i samhället, t.ex. välfärdsprogrammen. De korrumperar eftersom de motarbetar egna initiativ. En person i maktställning kan helt enkelt inte sitta och domdera hur människor ska vara och vad de ska göra, ifall han inte tar tillvara pa och stödje varje människas initiativ sa kommer samhället snabbt att urholkas moraliskt och bli passiviserat. Makt i sig är ingenting eftersom ingen människa kan fa människor att göra som han vill utan deras eget val. Han kan dock pa olika sätt övertyga människor om att de inte alls har nagra egna val utan behöver honom för att veta vad som är förnuftigt.

De konservativa har kyrkan och polisen, sossarna har program. Bada fungerar som en motverkan mot individuella initiativ och verkar dödande för all motivation att vilja och vaga göra nagot. Under den stränga feudala tiden sa var det kungen som genom skatterna kunde halla folk i sitt eget ekonomiska program och starkt begränsa deras frihet genom valdsutövning. Sa är det förvisso fortfarande, tyvärr. Fast idag har vi haft sossarna som "adel" som haller folk inlasta i sina "välfärdsprogram".

Makt i sig är ingenting. Precis som han i Sin City säger "Makt kommer fran att ljuga och fa alla att spela med i lögnerna, till slut när alla är beroende av alla lögner har man alla i sitt grepp, för annars kommer deras egna lögner och allting som styr Sin City att falla ihop som ett korthus."

Men detta är sk. makt över nagon annan, inte makt över sitt eget liv. Makt i sig behöver inte vara daligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Maktens vägar

Inläggav Algotezza » 17 sep 2006 21:26

Maktens vägar äro outrannsakliga, även för makthavarna. Det är Bryssel som styr.

Vanmakt korrumperar. Absolut vanmakt korrumperar absolut. Det infekterar mentaliteten. Man tar till alla medel för att få lite makt.

Den som inte har makt över sig själv, försöker kompensera detta genom att försöka få makt över andra.

A
Algotezza aka Algotezza

Rafael

Inläggav Rafael » 17 sep 2006 21:46

Min "maktprincip" vilken lyder att människor som söker makt oftast inte är särskillt lämpade att ha makt. Och de människor som får makt tilldelad även om de inte söker den, kan förändras så att de inte går att skilja från förstnämnda grupp...

Därför är så lite makt åt politiker som möjligt att föredra (idag är makten extremt centraliserad med göran persson och storföretag), men en alltför splittrad "stat" leder till överdriven makt-decentralisering, varpå inget blir gjort. Därför krävs en stat (så länge samhället ser ut som det gör nu iaf), men den bör ses som ett nödvändigt ont än vice versa.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 17 sep 2006 22:01

Rafael

Men splittrad i vilken betydelse? Vad är det som blir splittrat? Ifall jag har en firma som tillverkar arbetsredskap och du har en firma som tillverkar telefoner, när uppstar splittringen? Och behöver "splittringen" innebära nagot negativt?

Om vi tar Svensk invandringspolitik sa är den oerhört fokuserad pa tt försöka integrera invandrare i den Svenska kulturen och detta försöker man da att göra med hjälp av olika välfärdsprogram. Men integreringen sker aldrig, varför? Därför att även om invandrarna vill komma in i den Svenska kulturen, vilket de ända är tvingade till för att kunna överleva, sa stannar ända de flesta i ghettona där de blivit tilldelad en billig lägenhet att leva pa socialbidrag.

Varför inte prova med att helt enkelt bara uppmuntra invandrarna att göra det dom är duktiga pa och se vad som händer? Alltsa istället för att försöka göra invandrarna till Svenskar, varför inte testa att se vad invandrarna gör för att själva uttrycka sig, om de bara fick chansen och stöd fran samhället?

Det later kanske som att det skulle bli en splittring, men ifall invandrare skapar egna företag och startar nagot helt eget sa kanske det far positiva konsekvenser för bade Svenskar och invandrare och integrationen sker pa mer lika villkor. För det är säkert inte speciellt kul att komma till ett land som stoppar in en i ett program istället för att stödja en i det man själv vill göra.

Splittring kan alltsa ha en positiv betydelse, alltsa mangfald. En bred marknad med nya idéer.

Jag tror att det är själva den statliga politiken som i sig verkar splittrande - i en negativ bemärkelse. När alla blir satta i statliga program sa känner man inte att man astadkommer nagon utveckling för egen del. Man trampar med och gör det man blir tillsagd, men efter ett tag dör all motivation eftersom allting är sa reglerat. Sen gar man hem till sitt bostadshus där man inte känner nagon alls och upprepar rutinen dag efter dag.

Staten är som en kall handske där det star skrivet "vi bryr oss" men vem bryr sig egentligen? Staten är inte gjord av kött och blod och har inga känslor eller förmaga att kunna räkna ut att den eller den personen verkar vara ensammen, eller den personen kanske vet nagot om detta problem somvi just nu rakat snubbla in i....

Vad tycker du?

Rafael

Inläggav Rafael » 17 sep 2006 22:08

jag tycker att språket är missvisande, eftersom vi nog inte tycker så olika =)

Vad jag menar med "decentralisering" är att jag, till skillnad från min libertarian till bror, inte litar på människans inneboende godhet.

Libertin

Inläggav Libertin » 18 sep 2006 02:27

funkyzeit skrev:Världen vill bedragas, och de bedragna mår bättre av att bli förda bakom ljuset än att man presenterar hela bilden för dem; ty de veta inte sitt eget bästa. De bedragna massorna är lyckligare med de options man erbjuder dem och talar om för dem att de vill ha. För om man lade alla korten på borden och presenterade alla de verkliga möjligheterna för dem så skulle de störta sig själva och allt omkring dem i fördärvet.

Anar jag här en deterministisk hållning à la Flugornas herre? Pöbeln/packet kräver en hård hand? Anser du att det är valmöjligheterna eller oförmågan att hantera makten som bidrar till "fördärvet"?

Och jag tycker alltså att det är synd att så är fallet. Men det är som det är, vad man än tycker om det.

Vad är "synd" med världens ordning? Vilka värdemässiga desiderata vill du införliva för en drägligare värld? (Jag betackar mig eventuella nostalgitrippar).

Som är dysfunktionell och dödfödd från början. Jag kör på den inverterade, utilitaristiska pragmatismen istället för det altruistiska, fånsnälla do-gooder tänket.

Vänligen, upplys mig om den humoristiska poängen.  :)

Det är mycket riktigt Perikles från 80-talsreklamen (jag anar nostalgin som källan till din "nihilism") som återspeglas i dansken som förföljer magikerparet i "Fyra nyanser av brunt". En plattitydernas och tomhetens bärare: "Ta livet med en klackspark. Hver gang!"

Då är det betydligt mer fascistiskt av dig att helt allena bestämma att man helt plötsligt inte får använda ordet "ultra" i något sammanhang.

Du skyltade med det i samband med en -ism, så jag drog en snabb slutsats: ultra + -ism => extremism.

Och att Nietzsche skulle vara Hitlers favoritfilosof behöver på intet sätt betyda att Nietzsche på något sätt skulle ha något gemensamt med Hitler /.../ Hitler var vegetarian. Betyder det att alla vegetarianer är nazister? Du gör dig helt enkelt skyldig till ett Reductio ad Hitlerum:

Nu gör du dig skyldig till reductio ad absurdum. Du vänder på sambandet. Nietzsche dog ca. 1900, men hans idéer var högst åtråvärda av Hitler. Naturligtvis missförstod Hitler (med sin dyslexi och uppenbart usla filosofiska förståelse) budskapet som förvrängdes av Nietzsches syster, men icke desto mindre var begrepp såsom "herremoral" ytterst tilltalande och Hitler bar samma fascination för Siegfried och Götterdämmerung. Du besvarar inte påståendet.

Det finns människor som tycker att moral är någonting bra på många andra håll än inom pingstkyrkan och kristendomen. Den förkrossande majoriteten av den sekulariserade västvärlden tycker nog att moral är något bra.

Menar du att en människa väljer sin moral?

Brottsligheten är relativt låg i Sverige just nu för närvarande. Den är däremot mycket högre än var den var förr. Och den kommer att öka. Så det är verkligen ingen bra utveckling.

Brottsligheten minskar. Antalet mord per år minskar. Självmordstalen minskar. Leta själv på http://www.bra.se/

Menar du, i nostalgins anda, att det var "bättre förr"?

Mmm, men det grundläggande i den judisk-kristna etiken är allmängiltiga insikter som vi hade utvecklat ändå.

Nej, kan jag svara utan större ansträngning. Det etiska komplex tillhörande varje specifik religion och region är direkt avgörande för synen på sociala och ekonomiska frågor. Det finns ett skäl till att katolska länder ännu har svårigheter med skilsmässo- och abortfrågan, något som passerar obemärkt i protestantiska, sekulära väststater.

Först kallar du mig nihilist, sedan protestant. Sortera dina förebråelser, och välj en av dem, om du måste slänga felaktiga omdömen omkring dig.

Jag sa: självutnämnd nihilist, alltså nostalgiker; du söker de förlorade värdena eftersom du inte ser dem i nuläget.

Uppskattar protestantismens uppoffrande arbetsmoral väldigt mycket, though. Och även om den bygger på en lögn, så har det varit en väldigt funktionell lögn som skapat underverk och välstånd i det kristna västeuropa. Världen vill bedragas, så låt dem bedragas och blomstra!

Jag instämmer, men spara på citatet. (Det är ett angemänt citat, för fint för att tjatas ut).

Förmodar att du avskyr idéer som medmänsklighet, uppoffring och pliktkänsla eftersom de är sprungna ur religion?

Nej, bara lätta att genomskåda som sentimentalt dravel eller ett resultat av revirbunden förödmjukelse. Evolutionen har format vår instinktiva reaktion på medmänsklighet; beteendet ligger djup rotat i vår hjärna, i dess "belöningscentral", inte i filosofin.

Haha, börjar gilla dig! Ett karaktärsdrag har vi iallafall gemensamt = bitchig konfliktsökare som vägrar erkänna sina brister.

Oj, pik och bevågenhet i en och samma mening? Jag ämnar fortsätta diskutera till dess vi har murat in oss i varsitt hörn, eller nått konsensus; reträtt är inte ett alternativ. Ladda om katapulten.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 18 sep 2006 11:14

Rafael

Nej och varför skulle du behöva göra det? Enda anledningen till att man resonerar sa är för att man har en agenda. Ifall man bara kan se människor i perspektivet av homonoia sa är man inte alls särskilt liberal.

Rafael

Inläggav Rafael » 18 sep 2006 11:44

homonoia?

Kiifen

Inläggav Kiifen » 18 sep 2006 11:46

Homonoia: Ett begrepp som Aristotles använde för att utbilda Alexander den Store. Alla ska vara likadana under kungen.

Rafael

Inläggav Rafael » 18 sep 2006 12:19

ah... då har man lärt sig ett nytt ord =)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Nytt ord

Inläggav Algotezza » 18 sep 2006 13:38

Kiifen skrev:Homonoia: Ett begrepp som Aristotles använde för att utbilda Alexander den Store. Alla ska vara likadana under kungen.

Jag trodde i min enfald det betydde "homonoja" - "homofobi". Man kan fortfarande lära sig något nytt! Tack!

A
Algotezza aka Algotezza

Libertin

Inläggav Libertin » 18 sep 2006 19:31

Kiifen skrev:Rafael

Nej och varför skulle du behöva göra det? Enda anledningen till att man resonerar sa är för att man har en agenda. Ifall man bara kan se människor i perspektivet av homonoia sa är man inte alls särskilt liberal.

Va? Du använder begreppet homonoia - enighet, överenskommelse, broderlighet - som ett negativt skällsord.

Kiifen skrev:Homonoia: Ett begrepp som Aristotles använde för att utbilda Alexander den Store. Alla ska vara likadana under kungen.

Fel!
Du kan ersätta homonoia med filia eller fraternité. Det innebär alltså att Aristoteles säger att "enighet" ska råda bland kungens undersåtar; en omvänd version av begreppet "söndra och härska". Ska du fördöma ordet "enighet" också?

Din ignorans är avgrundsdjup.

Återgå till "Psykologi"