Hejsan!
Jag ska leda ett seminarium för omkring 80 personer där ungefär hälften är från Baltikum och hälften från Sverige. Åldern är mellan 16-25, ingen känner någon och jag tror att det finns risk för att det blir väldigt stelt.
Jag har avlagt en halvtimme åt att försöka mjuka upp stämningen med ett antal övningar. T.ex. har jag planerat att personerna i aulan ska krama de som är bredvid för att därmed få en fysisk närhet. Jag märker själv att man har lättare att prata med någon efter att man kramats.
Har ni här på forumet tips till lite fler spännande övningar som dels kan vara roliga (men samtidigt seriösa!) och sen också hjälpa till att få upp en gemenskap?
Tips på hur man får 80 "nya" människor att bli mer
Moderator: Moderatorgruppen
-
Kristoffer
-
Katana
Re: Tips på hur man får 80 "nya" människor att bli
Gruppdiskussioner om ngt. av gruppen utvalt ämne ? Eller så bestämmer du att temat för dagen är KÄRLEK. Då kommer ingen undan *haha
-
Carpe Nihil
Tystnad som du tydligt visar att du accepterar och kontrollerarar.
Oftast räcker det med det gemensamma i att vänta ut tystnaden.
Oftast räcker det med det gemensamma i att vänta ut tystnaden.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno