En lång respons på "Jäkt och Stress"

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

En lång respons på "Jäkt och Stress"

Inläggav PopJimmy » 11 okt 2006 14:11

Detta skulle för det första egentlige vara en liten notis till detta:
Stefan skrev:Meditation, visst, men det viktigaste är som jag ser det att vinna kontroll över sina egna värderingar
En notis: Det finns ingen inneboende konflikt i dessa, snarare tvärtom.

Men detta blev ett fasligt långt inlägg som sammanfattar olika lösryckta delar av de senaste formerna av min kommunikations/konflikt/gräns/rörelse filosofi som försöker beskriva hur konflikter uppstår och hur dess motsats nås, insikten i den ultimata verkligheten.

Problemet är oftare att människor tror att kontroll är lösningen, men att det bara är en del av sanningen. Problemet är snarare att människor inte accepterar att de ofta inte har någon kontroll över händelseförlopp.

Det går att inse att man inte har någon kontroll, men den insikten kan då även starta en form av "passivitet".

Måste bara säga att meditation för mig inte innebär något annat än en väldigt beprövad metod/strategi för "mental träning".

Sen är alla former av kontrollproblem handlar enligt mig om felaktiga gränsdragningar, att förstå vad man kan påverka och vad man inte kan påverka.

I.o.m. att kulturella institutioner (som kyrkan, familjen etc etc) monteras ner så blir verkligheten fragmentarisk, och i detta klimat så kommer "medier" in i bilden och ersätter som värdestiftande instutitioner som anpassas för ekonomiska intressen. Det uppenbart synliga och påtagliga får större betydelse eftersom det råder förvirring i hur vi ska värdera saker.

Detta är som sagt en slags "frihet", som både kan vara ett problem och en möjlighet.

Människan är en meningskapande varelse, och detta innbär att hon är en intentionell varelser som saktar (uppenbara/givna) intentioner. Hon laddar alltså objekt med betydelser, dvs. definierar hur verkligheten ska tolkar och värderas.

När kulturella instituner och ritualer förfaller så skapas alltså ovisshet. Det är intressant när man undersöker generella drag hos alla mänskliga kulturer: Processerna för att skapa/investera betydelse hos objekt och ritualer är påtaglig vart man än vänder sig. Gudar är alltså en form av ultimat betydelse.

En annan sak jag funderat på är alltså ritualers betydelser, att upprepa något. Varför existerar ritualer för begravningar, dop, mandomsprov, överräckande av studentmössor, etc? Har ni någon gång funderat över detta?

Jag själv kan ge ett exempel utifrån mitt liv. Jag sabbade nyligen min kuk, jag får inte stånd längre, han ont i den för jämnan. Först plågades jag varje dag av självmordstankar och ångest, men på senare tid har jag mer och mer accepterat att jag kommer vara sexuellt handikappad för resten av mitt liv (jag är blott 23 unga år).

Så vad tog mig ur mitt problem? Jag investerade en betydelse i denna händelse. Fundera lite på begravningen... vad innebär den? Jo, en övergång från en uppsättning (livs) förutsättningar till en annan. Det problematiska med att människor dör är inte att de dör, utan att vi har massa förväntingar om vilka förutsättningar som råder för just vårat liv. Vi besitter en slags inneboende funktion som strävar efter emotionell "jämlikhet", blir jag slagen måste jag "balansera" upp detta, och dessa primitiva emotionella "strategier" förlängs sedan in i det kollektiva rummet i begrepp som "rättvisa" etc. Egentligen är rättvisa bara en primal, rå emotion, som i många fall tycks definiera vad som är mest verkligt eller påtagligt i den rådande situationen. Men iaf. det ritualen gör är att förstärka betydelsen hos övergången mellan förutsättningarna. Vi är varelser som är ängsliga, och vi behöver hela tiden kontrollera/få bekräftelse på våra upplevelser mot det sociala rummet för att inte bli ängsliga (och till slut galna), eftersom vi ofta är oförmögna att själva (medvetet) investera betydelse i objekt och ritualer, etc.

Alla former av emotioner är bara problem när de inte "slutförs", detta är roten till alla former av neuroser, det handlar alltså om ett emopsykologiskt förlopp som inte bör avbrytas.

Syftet med tragedins Katharsis är denna emotionella "rening". Men detta är även ett av de många syften som meditationen syftar till.

Men iaf. begravning ger alltså döden av den anhöriga en betydelse, eller definierar dess gräns eller slut. Detta innebär att våran ängslighet upphör, eftersom vi inte längre behöver gräma oss över alla de (potientiella) möjligheterna vi hade tillgång till i de tidigare förutsättningarna. När vi väl accepterat att vår far är död och att, omständigheterna, som de nu ter sig, omöjligör min chans att t.ex träffa honom och be om ursäkt för något tidigare icke-slutfört förlopp så faderns död inte längre något problem. Jag inser att trots att jag inte slutförde våran dispyt, så är begravningen ett emotionellt surrogat.

När jag nu accepterat att jag aldrig mer kommer ha ett perverst, dekadent, smaskigt, förnedrande, analt samlag med en någon framtida tjej så är det inte längre ett problem. Men anledningen att jag personligen lyckades ta mig ur den emotionella ängsligheten, dvs. att svikta mellan att i mental-emo-phasmatogisk bemärkelse måla upp smaskiga bilder av dekadenta/kontrakristna sexscenarion var att jag kunde inse de kreativa möjligheterna i de nya förutsättningarna. Den sociala ritualen är alltså ett hjälpmedel för "svaga" människor, dvs. alla människor, vi människor, som ofta inte är kapabla/medvetna om möjligheterna, att i varje unik "situation" i livet tillskrida den ett förlopp som skapar mening/betydelse/riktning för forsatt kommunikation/interaktion.

Vad försöker jag säga? Jo, att all form av liv, rent naturligt innehåller ("mognads") faser, och att dessa inte är något vi bör fördömma. Vi bör låta ungdomar spela ut sina behov, de äldre spela ut sina behov etc etc etc.

Alla problem uppstår när vi tror att ETT ideal existerar för alla faser. Detta är helt uppåtväggarna naivt och galet. Problemet med det "asketiska idealet" som Nietzsche pratar om i "Till moralens härstamming/genealogi" är inte idealet i sig själv, problemet är att idealet inte lämpar sig till alla mognadsfaser.

Vi lever förtillfället i en övergångsfas mellan etnocentriska och mer "världscentriska" värderingar och som vanligt så uppstår denna clash i första hand i vad Marx menar med de tenko-materiella förutsättningarna, men som Kuhn som jag förstått det diskuterar, helt enkelt att våra metoder/praktiker med våra verktyg/tekniker för att avgöra vad som är sant/falskt i någon bemärkelse "förfinas". Det är alltså våra kommunikationsmöjligheter som hela tiden förfinas. Alla former av konfliker kan beskrivas som ett "kommunikationsoproblem", jag hörde även häromdagen att när en fysiker beskrev två kroppar som kolliderade så vad det i fråga om en kraftöverföring, communication på engelse, det är två system/intressen/viljor som kolliderar. Detta sker mellan människors betydelsesystem och inom människor då i konflikten vad vad man i en mening lam kontrastera som det diskurisvt/tolkande/tänkande/symboliska/indirekta/postperceptuella "rationella" och det "sinnesmässigt"/perceptuallt empiriska. Det är alltså olika regler som råder mellan dessa system, (kanske för att de är parallella och/eller dialektiska processer?).

Oj detta rinner ut i sanden märker jag, skulle kunna hålla på hur länge som helst.

Men vad är slutsatsen: För att undvika alla former av konflikter/kommunikationsproblem behövs en tydlig gränsdragning mellan olika förutsättningar. Vi måste kunna skilja på det vi har kontoll över och inte har kontroll över, vi måste skilja på vad vi tänker/tycker/upplever från vad andra upplever - eftersom alla levande varelser föds in i en ickedifferentierad naivitet inför existensen som vi överbryggar/differentierar emotionellt i den sunda emotionella mognaden/frigörelseprocessen och mentalt i den sunda mentala mognaden. Vi är en emotionellt omogen kultur som är väldigt mentalt mogen. Vi måste skillja mellan "det förflutna förusättningarna" och de "nuvarande"/spontana.

Men vi måste som sagt efter vi differentierat alla betydelser sedan knyta allt samman. Den förmoderna religionens största probelm var att alla betydelser i fråga om sanning, etik och estetisk var intimt sammanvävda, men att vi i det moderna samhället särat/differentierat på dessa svärer vilket skapat en fragmentering av verkligheten.

Äsch, jag kan hålla på hur länge som helst med detta. En annan insikt jag fick häromdagen var en intuitiv insikt i att all form av sanning är ett kommunikationsproblem och att sanning i huvudsak alltså är "kommunikativ sanning", i andra sammanhang kallar man detta "logik". Jag har insett var "mötet med kreativitet" innebär, dvs. mötet med "Gud" i panteistisk eller icke-panteistisk/monoistisk bemärkelse. Det är ALLTID ett kommunikationsproblem, men problemet är att det handlar om en synkronisering av olika system, dvs. att det inte finns någon upplevt konflikt mellan kommunikationen jag får från mina sinnen och hur jag tolkar den. Det är svårt att förklara, men jag hamnar ibland i situationer då jag får en form av storhetssinne som senast jag fick den hade en stänk av storhetsvansinne. Det är svårt att beskriva, men det är en insikt i att uppleva Gud och samtidgit inse att det är man själv som är Gud. En sak som är intressant är att det mest tabubelaga i hela våran kultur är inte att mörda, våldta eller på andra sätt skapa elände, detta kan nämligen alltid rättfärdigas på ett eller annat sätt, nej det som aldrig går att rättfärdiga är uttalandet: "JAG ÄR GUD!". Detta går inte att rättfärdiga och jag ska just förklara varför. Man upplevs alltså som galen om man uttrycker detta. Men vad är egentligen problemet med Gud? Jo problemet är att Gud är den ultimata formen av mänsklig-betydelse-investering, dvs. den ultima auktoriteten. Analyserar man ordet Auktoritet så inser man att det är sammanknutet med Author, det Källa, eller Ursprung. Det mest tabubelaga i våran kultur är alltså att säga att man själv är den ultimata Källan eller Ursprunget för den kreativa rörelsen, och detta är enligt mig den största möjliga självförnekelsen. Jag är extremt mycket väl medveten om vad jag själv kan påverka och vad jag inte kan påverka, men eftersom jag själv är medveten om vad jag kan påverka så kan jag utnyttja detta mot människor som inte är medvetna om detta, jag uttnyttjar t.ex. fysikens lagar i slagsmål eller logikens lagar i argumentation. Jag kan inte påverka att människor med nödvändighet strävar efter logisk förståelse, eller att de med nödvädngihet påverkas av gravitation, men det är just att känna till någots begränings, någots slut som insikten om det kommer. Definitionen är alltså en gränsdragning, det definitiva slutet, och all form av vidare emergent kreativitet uppstår ur detta.

Men iaf, nu kom jag av mig igen. Det jag ville säga är att den ultimata insikten är att man själv är Gud, dvs. Auktoriteten, dvs. the author, dvs. den som skriver sitt egna liv.

Den direkta kommunikationen, dvs. icke-konflikt laddade utbytet mellan alla källor av upplevd verklighet, dvs. rationell, empiriskt, emotionell etc etc är den ultimata verkligheten. Insikten i den ultimata verklighenen är inte den slutna verkligheten, dvs. "slutet" eftersom detta är en naiv föreställing att ett system är åtskillt från andra system, men detta skapar konflikter dvs. kommunikationsproblem, tvärtom är den ultimata insikten den direkta insikten i hur den dirakta spontana rörelsen börjar.

Lundan

Inläggav Lundan » 11 okt 2006 16:15

[quote]

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 11 okt 2006 16:24

Lundan skrev:Jadu Jimmsi, har du blivit  nå väldigt mycket klokare på sista tiden? Får ofta intrycket av dig att de är för mycke intellektulliserande och för lite göra(no offence :)), I  dina intellektuliserande  egna tanke konstruktioner av sanningen, ja tror intellektuliserande filosofering om medvetandet är ett beroende för dig(more or less :lol: ), Din snöboll av dina komplexa tankar/funderingar måste va rätt stor, du rullar den ju mera å mera, ju större den blir desto mindre hela tiden minskar utsikten ,för att uppleva, inte intellektulisera) den rena sådanheten/medvetandet. Men vad vet jag, jag pratar oftast dårens hemspråk. Känns dock som du e fast likt en mört i vax. :), Men du är inte ensam,  du har många mörtar bredvid dig, Sprattlande,liggande,,förrvirrad,frustrerade,lidande av denna meningslösa tillvaro som drar  kniven efter bukfenan.
Jag uppskattar att du tar dig tiden att skriva, men vad är din intention? Att försöka dra ner mig till din mörtnivå?

Inte för att verka uppblåst, men jag upplever, genom ditt sätt att skriva att du är förslavad och samtidgit upplever att jag också måste vara det.

Upplever du dig själv som socialt hämmad?

Hymer

Inläggav Hymer » 11 okt 2006 18:43

PopJimmy, kul att se ett par inlägg från dig igen och kul att du verkar ha kommit över problemet med ballen, men vad menar du egentligen med ”Jag är Gud”? Det låter som en förnuftig sak att bejaka sin egen kreativitet som sin främsta auktoritet, men hur är det med andra människor och ens interaktioner med dessa? Som jag ser det så utgörs jaget till stor del av ens interaktioner med andra människor och därför måste även dessa inkluderas av Gud om ”Jag är Gud”. Sedan finns det ju ännu fler människor som man aldrig interagerar med, var och en med sitt eget Jag. Är dessa också Gud? Om vi ser Gud som en subjektiv erfarenhet är det helt ok om vi alla går runt och anser oss vara Gud. Om Gud är något objektivt utanför oss så förväxlar vi däremot oss själva med vår upplevelse av Gud när vi säger ”Jag är Gud”. Jag uppfattar det snarare så att vi lämpligast upplever Gud genom Jaget, till skillnad från att t.ex. undervisas om Gud av andra människor eller texter, och att Gud snarare finns utanför oss som en överordnad systemegenskap av oss och vår omgivning.

Lundan

Inläggav Lundan » 11 okt 2006 19:10

[quote]

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Alles ist Gott super-Gott

Inläggav Algotezza » 11 okt 2006 19:16

Hymer skrev:PopJimmy, kul att se ett par inlägg från dig igen och kul att du verkar ha kommit över problemet med ballen, men vad menar du egentligen med ”Jag är Gud”? Det låter som en förnuftig sak att bejaka sin egen kreativitet som sin främsta auktoritet, men hur är det med andra människor och ens interaktioner med dessa? Som jag ser det så utgörs jaget till stor del av ens interaktioner med andra människor och därför måste även dessa inkluderas av Gud om ”Jag är Gud”. Sedan finns det ju ännu fler människor som man aldrig interagerar med, var och en med sitt eget Jag. Är dessa också Gud? Om vi ser Gud som en subjektiv erfarenhet är det helt ok om vi alla går runt och anser oss vara Gud. Om Gud är något objektivt utanför oss så förväxlar vi däremot oss själva med vår upplevelse av Gud när vi säger ”Jag är Gud”. Jag uppfattar det snarare så att vi lämpligast upplever Gud genom Jaget, till skillnad från att t.ex. undervisas om Gud av andra människor eller texter, och att Gud snarare finns utanför oss som en överordnad systemegenskap av oss och vår omgivning.

Allt och alla (kosmos) = Gud

Subjektivt = objektivt (beror på perspektivet)

Kosmos är  palindromformat och självreferande.

Viljesvaga gavs ej liv. Mora-Nietzsche 1881

Mörtström på er.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 16 okt 2006 13:04

Hymer skrev:PopJimmy, kul att se ett par inlägg från dig igen och kul att du verkar ha kommit över problemet med ballen, men vad menar du egentligen med ”Jag är Gud”? Det låter som en förnuftig sak att bejaka sin egen kreativitet som sin främsta auktoritet, men hur är det med andra människor och ens interaktioner med dessa? Som jag ser det så utgörs jaget till stor del av ens interaktioner med andra människor och därför måste även dessa inkluderas av Gud om ”Jag är Gud”. Sedan finns det ju ännu fler människor som man aldrig interagerar med, var och en med sitt eget Jag. Är dessa också Gud? Om vi ser Gud som en subjektiv erfarenhet är det helt ok om vi alla går runt och anser oss vara Gud. Om Gud är något objektivt utanför oss så förväxlar vi däremot oss själva med vår upplevelse av Gud när vi säger ”Jag är Gud”. Jag uppfattar det snarare så att vi lämpligast upplever Gud genom Jaget, till skillnad från att t.ex. undervisas om Gud av andra människor eller texter, och att Gud snarare finns utanför oss som en överordnad systemegenskap av oss och vår omgivning.
Kul inlägg. Jag fick spontant två möjligheter att svara på detta inlägg.

1. Jag analyserar premissen: det du sagt, utifrån premissen: det jag sagt och kommer fram till en slutsats. Denna möjlighet kan utveckla flera intressanta vägar till vidare interaktion.

Men jag väljer istället att följa upp möjlighet 2, nämligen: Jag ger en fördjupad förklaring på intentionen bakom mitt första uttalade om "Jag är Gud".

Konsekvensen som framled i.o.m. att jag yttryckte att "Jag är Gud" var jag personligen satte upp förusättningarna för hur jag väljer att använda och rikta den emotionella laddningen som finns laddat i språket.

Det är en hi-jack av de emotionella innebörderna i språket på ett tillsynes "icke-logiskt sätt" som resulterar i att mitt sätt att resonera, "min logik" inte behöver kompromissa för någons annans sätt att strukturerar upp sin förståelse kring/om världen/livet.

Ska jag förklara på ett annat sätt vad denna handling är, den är nämligen: Ett totalt affirmerande av min egna förmågan att själv skapa/ge "mig själv" och mitt liv den betydelse jag själv vill ge den. Det är en total självständighetsförklaring av hur jag bör förhålla mig själv, till andra, till en nivå som upplevs som kulturellt tabu, eftersom den går emot alla former av kulturella/kollektiva språkliga betingelser och beteende betingelser. Jag använder vårat språk på ett sätt man normalt inte använder för att generera en känsla av "handlingspotens" eller "storsinthet".

Det är svårt att förklara känslan jag upplever. Men det jag försöker säga är att alla dessa social-logiska beteenen-regler som andra "prackat" på en blir totalt frånvarande.

Jag är inte längre rädd att acceptera mina impulser om att döda mig själv, eller döda andra, jag är alltså helt ohämmad angående dessa. Dessa är några av de mest primala känslor en kultur måste "förtrycka". Nu är det så att jag kanske inte har ett behov av att döda, men känslan att döda mig själv eller andra löper fortfarande genom mig varje dag. Jag är dock inte längre rädd för den. Jag ser fram emot att döda alla som kommer i min väg, om det så behövs, eller själv dö, dvs offra mig för andra om det så är så att jag skulle vilja det.

Det är en slags emotionell insikt i att livet, som uttryck i tanken om uroboros, upprätthåller sig självt genom dödandet.
Bild

Jag skiter fullständigt i vilken roll jag själv fått i detta drama. Om jag själv är ett offer för mina omständigheter eller om jag är en förövare. Jag har insett att kausalitet inte går att härleda till en enskilld inivid, ens föräldrar, samhället, sig själv eller till ingen alls. Det går inte, att definitivt, hitta en kausal orsak till någonting i livet.

Att resonera som att livet, med nödvändighet måste eller "borde" vara rättvist är enligt mig ett naivt sätt att resonera, precis som att resonera som att livet med nödvändigthet måste eller "borde" vara "orättvist" (eller helt enkelt förneka att rättvisan existerar och att påpeka att människor som tror på rättvisa är naiva)

Det går inte att varken bejaka eller förneka resonemanget om "rättvisa". Rättvisa är bara och endast en känsla som uppkommer då en enskilld människa upplever en (upplevd) förlust, och då försöker hitta en "orsak". Detta är den naiva människans strategi. Det finns inga definitivia orsaker. Formulerat på ett annat sätt: Det är ditt fel hur du mår och har det samtidgit som det inte är ditt fel. Det är inte dina föräldrars fel, eftersom de också blev inkastade i livet, men det är deras fel eftersom de kastade in dig i livet.

Det går inte att härleda någonting och därför behöver vi alla först bli våra egna skeptiker och senare våra egna dogmatiker för att senare kunna vara skeptiker eller dogmatiker hur du än behagar utifrån det som krävs i de omständigheterna du rör dig i.

Svårt att förklara. Men all den emotionella betydelse vi människor, på ett ömsesidigt kollektivt plan, laddar i begreppet Gud, har jag helt enkelt hi-hackat, vilket gör att jag, i sociala situationer, är totalt fri att själv definiera min egna roll i sammanhanget. Detta medför att jag aldrig känner ett "tvång" att gå in i en "hämmande social roll", utan kan spela ut min spontana kreativitet hur jag vill, utan att tveka.

Det är svårt att förklara. Men jag kan ge ett exempel på en jämförelse som jag tror kan vara ganska givande. I öst så var Zen en filosofi som samurajerna annamade, eftersom den väldigt väl passade ihop med deras livsstil. Deras livsstil var på sätt och vis väldigt mångfascetterad. I hemmet var samurajer extremt artiga och hövliga, men i strid var de totalt hänsynslösa.

I deras livsförutsättningar så ingick möjligheten att, de varje dag skulle kunna behöva ta upp en strid, som skulle kunna medföra deras egna död. Zen är därför givande eftersom den erkänner alltigs obeständighet, vilket gör att naturliga känslor som ängslighet hanteras på ett "effektivt sätt". Detta medför att när stiden väl kommer, så kommer de att handa totalt spontant och ohämmat.

Vad jag försöker säga är att det enda jag är intresserad av är "emotionell hantering" som gör att jag själv utvecklar... (vad vi skulle kunna kalla) karaktärsdygder. Jag skiter fullständigt i hur saker och ting egentligen förhåller sig (för andra). Jag är inte en oresonlig person, tvärtom, jag är en väldigt god kommunikatör, men, jag har insett att jag inte behöver vara resonlig när jag inte vill det. Det handlar om att jag, i sociala situationer och "enskilda" situationer (då jag är själv) inte behöver gå in i vissa roller, utifrån hur en anständig människa "bör" bete sig eller hur en människa eller någon ting över huvud taget "bör" bete sig.

Jag försöker alltså kommunicera ett sätt att förhålla sig till välden som öppet erkänner språket/logiken som underordnad mitt egna "emotionella" välmående.

Vet inte om jag får fram det jag vill säga.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 16 okt 2006 13:32

Lundan skrev: Tror ja vore bra för dig. Och sätter alltet in i praktiken och minska med att intellektulisera/fundera,, it will balance things up. Then One day we will see a enlightment jimmy here  8),Går inte intellektulisera, its beyond, går inte närma sig den vägen, även om man helst vill  :lol:  
Jag förstår vad du menar, men jag upplever att tänkandet är en del av att vara människa. Det finns ingen anledning att "sluta tänka". Jag har dock insett att det är viktigt att tänka på "rätt saker", dvs att min uppmärksamhet är en väldigt dyrbar resurs som jag inte har tid att slösa bort i "dåliga resonemang" som skapar regressiva olustkänslor.

Men bara för att jag här och nu skriver många intellektuella resonamangm så innebär det inte att jag är "fast i mitt enga intellektualiserande". Jag förstår den farhåga du försöker förmedla och håller med om att det är dåligt att fastna i (tillsynes) "icke-givande" intellektualiserande, men jag är som sagt inte där just nu, bara för att jag råkar skriva rätt mycke i denna post.  Jag är på forument ungefär en gång i veckan nuförtiden.

Som sagt, detta tips kanske skulle varit lite mer aktuellt för ungefär ett halvår sen. Det är inget fel med ditt tips, men känner att jag bara måste få uttryrcka att jag inte upplever mitt intellektualiserande som ett problem.

Lundan skrev:
Lundan skrev:Men du är inte ensam,  du har många mörtar bredvid dig, Sprattlande,liggande,,förrvirrad,frustrerade,lidande av denna meningslösa tillvaro som drar  kniven efter bukfenan.

haha ja, ja och min lilla humor, menade iaf att bland annat att vi alla är mörtar, förvirrade över tillvaron och "Sanningen",frustrating and painfull it is often/sometimes. Skrev de lite på ett litet mera pessimistiskt skämtligt sätt  8) . Nej det var absolut inget riktat ont till dig. Om jag skadar dig skulle jag bara skada mig själv, jag uttryckte mig lite dåligt så du misstolka, words words words, Ber som hemst mycke om Ursäkt hoppas du förlåter mig.
Ingen fara. Men ´du. Jag undrar bara, vad menar du med "Sanningen"?

Lundan

Inläggav Lundan » 16 okt 2006 17:46

[quote]

Kiifen

Inläggav Kiifen » 16 okt 2006 19:02

PopJimmy

Detta med emotionell hantering som du skriver om. Är det för att man gar omkring och är ständigt rädd som man söker sig till en sadan filosofi? Jag menar sa som du beskriver Zen visar lite pa att du ser livet som en strid och att du kan dödas när som helst, för dig är livet ingen picknick precis!

Kanske det är detta som jag letar efter. Att vara liten och rädd i en värld av irrationellt skrämmande upplevelser och krav. Att se livet som en konflikt, en strid pa kniven, istället för att se livet som ett äventyr eller liknande. En inre tomhet som ständigt maste fyllas eller försvaras.

Jag ska snart skriva ett inlägg om min syn pa samhället som kan vara en bidragande orsak till varför det är pa detta viset. OBS Jag tror att samhället är källan till jäkt, stress, konflikt och känslor av tomhet men jag SKYLLER inte pa samhället eftersom man fortfarande är den enda i kontroll av sitt liv. En förklaring är inte samma sak som en ursäkt.

Hymer

Inläggav Hymer » 16 okt 2006 19:52

PopJimmy, det är intressanta ideer du förklarar. Jag ser det själv som ett problem att språket och logiken begränsar vår förmåga att tänka/känna, men finner det svårt att så att säga "ställa sig" över dessa till fördel för nya tankebanor och emotioner. Att för egen del ge språket nya betydelser och emotionella associationer kan nog vara ett hjälpmedel, men kan förstås ge upphov till missförstånd eller förvirring i kommunikation med andra, vilket min föregående fråga verkar vara ett bra exempel på. Bortsett från eventuella kommunikationsproblem så tycker jag att det är en bra ansats att försöka gestalta språk och logik efter sina egna förutsättningar, eller ännu bättre, att inte låta begränsa tänkandet av språk/logik. Ibland leker jag med att försöka tysta det ständiga malandet av inre ord när jag tänker, för att istället försöka tänka på något ortogonalt sätt, t.ex. med bilder eller känslor, men finner det en ganska hopplös kamp. Jag trillar ständigt tillbaka till ett tillstånd där tankarna hörs som språk. Förstår du vad jag menar och har du kanske liknande erfarenheter?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 okt 2006 12:08

Lundan skrev:
PopJimmy skrev: Jag undrar bara, vad menar du med "Sanningen"?

hur menar du ?
Ja, du gav uttryck för att uppleva att jag söker efter "Sanningen" och då undrar jag vad du tror jag letar efter.

Du skrev :
Lundan skrev:haha ja, ja och min lilla humor, menade iaf att bland annat att vi alla är mörtar, förvirrade över tillvaron och "Sanningen",frustrating and painfull it is often/sometimes
Så, då undrar jag, vad menar du med "Sanningen"?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 okt 2006 12:21

Kiifen skrev:Är det för att man gar omkring och är ständigt rädd som man söker sig till en sadan filosofi? Jag menar sa som du beskriver Zen visar lite pa att du ser livet som en strid och att du kan dödas när som helst, för dig är livet ingen picknick precis!
Tja, rädd kanske är ett laddad ord. Mjukare varianter som ängslighet och oro har snarare varit mitt problem. Som sagt tror jag att dessa psykologiska symptom (som rädsla, ängslighet etc) uppkommer ömsesidigt med tänkandet, eftersom tänkandet, för mig, tycks vara en säkerhetsmekanism, eftersom en tänkande varelse är en som kan se konsekvenser.

Jag ska snart skriva ett inlägg om min syn pa samhället som kan vara en bidragande orsak till varför det är pa detta viset. OBS Jag tror att samhället är källan till jäkt, stress, konflikt och känslor av tomhet men jag SKYLLER inte pa samhället eftersom man fortfarande är den enda i kontroll av sitt liv. En förklaring är inte samma sak som en ursäkt.
Hmm jag förstår inte riktigt vad du syftar på här.
Det jag försökte lyfta fram i denna tråd var att det inte går att skylla på saker, över huvud taget. Eller, att det kanske går i vissa situationer, men att det är viktigt att inte ha en "skylla ifrån sig mentalitet". Jag erkänner att mitt liv inte har de omständigheter som jag tidigare "önskade mig ha", men, det finns ingen enskild faktor att härleda allt elände till. All form av kausalitet och lidande-kausalitet är fullständigt kaotiskt-lagbundet sammanvävt.

Det är nog vad som skilljer den svage och den starka människan, den svage vill alltid hitta enskilda faktorer, eller syndabockar, oavsett hur legitima dessa är. När man tror att man kan legitimera sitt eget lidande på en yttre orsak så startar problemen.

Inom Kristendomen så upplever jag att ansvaret för lidandet till en annan person. Mitt perspektiv är mer Buddhistiskt. Lidandet är en del av tillvaron, och det är inget vi kan fly ifrån, men det är med nödvändighet inget vi måste söka oss till, bara ta oss igenom.

Livet tycks för mig vara en resa genom yttre omständigheter, och då är det av yttersta vikt av att ta sig igenom dessa omständigheter på det mest direkta och lämpliga tillvägagångsättet.

Lundan

Inläggav Lundan » 18 okt 2006 17:42

[quote]

Lundan

Inläggav Lundan » 18 okt 2006 19:13

[quote]

Återgå till "Tankar och känslor"