Algotezza skrev:Avantgardet skrev:Du får tänka dig fruktbarhet, inte bara i termer av mänsklighet och fortplantning, som ett vidare begrepp.
Idéers förmerande i kosmos medvetande.
A
dobidada bulabibo älipapa ramalamading-dong
Moderator: Moderatorgruppen
PseydonymHär skrev:Algotezza skrev:Avantgardet skrev:Du får tänka dig fruktbarhet, inte bara i termer av mänsklighet och fortplantning, som ett vidare begrepp.
A
Algotezza skrev:PseydonymHär skrev:Algotezza skrev:Avantgardet skrev:Du får tänka dig fruktbarhet, inte bara i termer av mänsklighet och fortplantning, som ett vidare begrepp.
A
Den idén känns inte så fruktbar, känns om en återvändsgränd... vilket inte hindrar att den kan innehålla och förmedla en djup sanning som framtidens övermänniska helt håller med om...
Kanske kan du översätta så att en vanlig undermänniska som jag kan förstå?
Brunkig gnosk?
A
J R Auk skrev:Angående din länk.
"Hotei is the interpretation of the Bodhisattva Maitreya, the predicted Buddha to succeed Gautama Buddha in the future. He has become incorporated into Buddhist and Shinto culture and is based on an eccentric Chinese Chan monk"
Så inte ens samma buddha. Den som komma skall ska väl lära människan om äkta vänskap, kanske bättre att vara tjock då?
Smal och asketisk för att väcka kunskapen, tjock och vällustig för att väcka vänskapen.
-Se på mig, inget att tävla med.
PseydonymHär skrev:Nu ska jag komma med ett påstående som jag inte alls vet om det stämmer. Någon upplyst kan rätta mig då:
Alla buddhor har kommit till nirvana.
Om detta stämmer så tycker jag fortfarande att det är lite märkligt ändå.
PseydonymHär skrev:Alla buddhor har kommit till nirvana.
Avantgardet skrev:PseydonymHär skrev:Nu ska jag komma med ett påstående som jag inte alls vet om det stämmer. Någon upplyst kan rätta mig då:
Varför är det märkligt? Du kanske tänker dig Nirvana som en plats?
PseydonymHär skrev:Avantgardet skrev:PseydonymHär skrev:Nu ska jag komma med ett påstående som jag inte alls vet om det stämmer. Någon upplyst kan rätta mig då:
som ni märker så är jag inte den bästa på att uttrycka mig politiskt korrekt så alla blir glada
Nirvana är ett tillstånd man uppnår. Man ska vara medveten om de fyra sanningarna, där det bland annat nämns:
3# Sanningen om det otillfredsställandes upphörande, genom den trefaldiga törstens upphörande; vilket sker genom förintelse av begäret, upphörande av törsten efter vardande och därmed upphävande av alla sariikhara, "gestaltningar", tankebilder, tillvarelseformer, som uppstå ur livsåtrån.
Förintelse av begäret. Lägg märke till det. Att äta så mycket mat så att man blir groteskt stor låter inte som någon vidare förintelse av begäret.
Detta min vän låter märkligt:)
J R Auk skrev:PseydonymHär skrev:Avantgardet skrev:PseydonymHär skrev:Nu ska jag komma med ett påstående som jag inte alls vet om det stämmer. Någon upplyst kan rätta mig då:
som ni märker så är jag inte den bästa på att uttrycka mig politiskt korrekt så alla blir glada
Nirvana är ett tillstånd man uppnår. Man ska vara medveten om de fyra sanningarna, där det bland annat nämns:
3# Sanningen om det otillfredsställandes upphörande, genom den trefaldiga törstens upphörande; vilket sker genom förintelse av begäret, upphörande av törsten efter vardande och därmed upphävande av alla sariikhara, "gestaltningar", tankebilder, tillvarelseformer, som uppstå ur livsåtrån.
Förintelse av begäret. Lägg märke till det. Att äta så mycket mat så att man blir groteskt stor låter inte som någon vidare förintelse av begäret.
Detta min vän låter märkligt:)
Han kanske har ett syfte och inte ett begär.
Mahatma skrev:Kastar in en fundering efter att snabbt ha skumläst diskussionen:
Ni nämnde redan att "vara rund" förr var ett tecken på materiellt välstånd.
Kan inte då Buddhas rundhet i vissa former av Buddhism vara ett sätt att illustrera spirituellt "välstånd".
Jag menar, det är väldigt svårt att hugga en staty av spirituell upplysning så att alla förstår att Buddha var en stor (jag syftar inte på omfång) man.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster