Johan skrev:Kan ni hålla med mig om att lycka är en reaktion på meningsfulla sammanhang?
Ja, det kan jag acceptera. Jag accepterar dock även att allt som ger lycka är meningsfullt per definition A. Per definition B behöver så inte vara fallet.
A: Meningsfullt är allt en organism prioriterar att hänge sig åt.
B: Meningsfullt är allt som gynnar organismens geners fortlevnad.
Ute i naturen idag är det en påfallande korrelation mellan dessa definitioner.
Meningsfulla sammanhang skapas genom att man utgår ifrån rationellt handlande. Men lycka kan också uppkomma ur meningsfulla sammanhang som inte är rationella, utan bygger på vanföreställningar.
Ett rationellt handlande är ett förnuftigt handlande. För att bedöma om en handling är förnuftig eller ej behövs ett utstakat mål mot vilket man kan göra bedömningen. Meningsfulla aktiviteter är subjektiva företeelser. En ekorre finner det meningsfullt att hoppa omkring i träd och samla nötter. En konstnär finner det meningsfullt att måla tavlor. En fysiker finner det meningsfullt att studera fysikaliska fenomen. Handlar någon av dem orationellt?
Vissa accepterar självbedrägeri som en grund till lycka, men jag föredrar att sträva efter rationella beteenden som bygger på empirisk kunskap om verkligheten. En viktig del av utvecklingen handlar om att undersöka och att uppenbara verkligheten genom kunskap. Genom att kalla lyckan primär och acceptera den som ledstjärna oberoende av rationella sammanhang så frånsäger vi oss denna utveckling. Rent praktiskt så medför sådan utveckling degenerering och skada då inte verkliga förutsättningar tas tillvara. Sådant slår tillbaka när undermineringen till slut blir för stor, eller när det till slut inte går att blunda för fakta.
Om målet är att uppleva så mycket lycka som möjligt innebär det att man inte konstruerar ett system som i slutändan tar kål på en, då upplevs ju inte maximal lycka. En upplevelsemaskin (om vi nu skulle orka befatta oss med en för jag är mer inne på den bioteknologiska lösningen) skulle naturligtvis främja vår överlevnad. Vad är verklighet egentligen? Det handlar inte om självbedrägeri, utan om en förändrad verklighet till människans fördel.
Lycka är alltid underordnad de meningsfulla sammanhangen. De meningsfulla sammanhangen är underordnade våra föreställningar. Och våra föreställningar är alltid underordnade verkligheten. Genom kunskap kan våra föreställningar bli mer rationella.
Lycka är ett tillstånd som ofta stammar ur meningsfulla sammanhang utifrån vår evolutionära verklighet. Men tillståndet lycka kan även upplevas utan meningsfulla sammanhang, rent biologiskt. Det beror förstås på vad som menas med ett meningsfullt och/eller rationellt sammanhang? Jag har givit två definitioner ovan.
Detta blir sant eftersom vi inte är fria att själva styra de funktioner som utgör vår existens; vi måste erfara våra förutsättningar för att existera.
Människan är varse sin egen existens och kan i den mån hon förmår förändra sin egen existens förutsättningar. Att ändra fysikaliska lagar förmår hon exempelvis inte, men att flytta in i ett hus på vintern - det förmår hon.