Otrohet

Moderator: Moderatorgruppen

deep

Otrohet

Inläggav deep » 22 feb 2007 13:23

Har just sett en fim som handlade om en kvinna som var gift.

Hon inleder ett förhållande med en ung grabb.
Det blir en del spänning, mord och blod och annat i filmen.
Jag blev ganska uppslukad av händelserna och intrigerna kring den unga grabben och kvinnan.

Kvinnan i filmen vissar ett ganska svalt intresse för sin man, det var inte förens filmen var slut som jag faktist tog in den känslomässiga aspekten av att hon varit otrogen mot sin man.

Så mycket av fokus låg på den unga grabben och kvinnan att jag glömmde bort att hon faktis var gift och måste ha sårat sin man väldigt mycket.

-Vart går gränsen för otrohet tycker du?

Squirrel

Inläggav Squirrel » 22 feb 2007 13:35

Då man bryter ett förtroende genom umjänge med en annan person. Vad det innebär beror på vad man kommit överens om och vad partnern förväntar sig.

amy

Inläggav amy » 22 feb 2007 15:34

varför ser alla otrohet som något dåligt? jag tycker att alla ska få vara med vem dom vill. och man kan ju inte hjälpa att man älskar nån annan mer. man äger inte varandra bara för att man är gift.

otrohet är samma sak som olycklig kärlek. en blir väldigt sårad, men man kan inte göra nåt åt det för att man väljer inte vm man blir kär i.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 22 feb 2007 15:38

amy skrev:varför ser alla otrohet som något dåligt?
jag tycker att alla ska få vara med vem dom vill.
och man kan ju inte hjälpa att man älskar nån annan mer.

Otrohet efter överenskommelse behöver inte vara dåligt, men är det då otrohet i ordets rätta bemärkelse ??

Generellt så är väl otrohet ett brutet löfte, och det är ju i sammanhanget ganska dåligt. Inte otroheten i sig, utan det brutna löftet.

Men visst skall alla få vara med vem dom vill, annars blir det helt galet.

Användarvisningsbild
fool of fortune

Inläggav fool of fortune » 22 feb 2007 15:46

Ny här, eller egentligen har jag haft användaren en tid men inte skrivit några inlägg.
När otroheten inträder, beror det just på vad man kommit överens om med den personen som man har ett intimt och själsligt förhållande med om det är otrohet, anser jag. Otroheten startar när den otrogne inleder ett intimt och själsligt förhållandet med en annan och om man genom det brutit ett löfte. Om man börjar älska någon annan får man väl göra upp med det förra förhållandet först.

Men måste själen vara med för att det skall vara otrohet? Otrohet mot sig själv kanske?

Är sexuell njutning utan själslig kärlek, med en annan än sin partner, också otrohet? Kroppslig otrohet?

Är kel och smek otrohet om det sker med en annan än sin partner?

Jag frågar på nu när jag har kommit igång och hoppas att någon filosofisk person kan svara.
Whistle while you work.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2007 20:02

Otrohet är även den en uppfinning. Vad döljer sej bakom?
I dagens samhälle finns inget egentligt tvång att leva i parförhållande.
Ändå gör många det, kanske pga. gamla kvarlevor och ett "icke-tänkande"? Svartsjukan följer i dennas spår som hö och halm (arabiskt ordspråk). Vad göra? Släng äganderätten till en annan människa i soptunnan.

Användarvisningsbild
fool of fortune

Inläggav fool of fortune » 22 feb 2007 20:40

Citerar suchanother:
´Otrohet är även den en uppfinning. Vad döljer sej bakom?
I dagens samhälle finns inget egentligt tvång att leva i parförhållande.´

Vad döljer sig bakom en otrohet? Kanske frågan är om det då är kärlek som man känner för sin partner? Undrar hur det är i ett harem - vad kvinnorna känner gentemot varandra där. Finns det någon lektyr i frågan tro?

Nej, det finns inget tvång att leva i ett parförhållande numera och lite är det väl därför som singelhushållen blir fler och fler. Vill vi inte ha fasta relationer som är trygga och säkra, som vi känner något för hela tiden, och inte bara flyktiga förhållanden som kanske bara ger kroppslig tillfredställelse några gånger.
Whistle while you work.

Återgå till "Psykologi"