Inläggav Wintran » 03 mar 2007 16:41
På ett individuellt plan tror jag aldrig att ett rent utilitaristiskt tänkande skulle hålla, för vi kan inte undgå att människan skapar relationer som väger starkare än det allmänna samvetet, och därför väljer kärleken framför en grupp med främlingar. Att glömma bort att värna om sig själv är bland det värsta en människa kan göra, även från ett utomstående perspektiv, för en olycklig människa kan aldrig vara en fullständigt god människa, hur gärna man än vill.
På en politisk och samhällelig nivå tror jag däremot att utilitarism är nödvändigt, då samhället faktiskt symboliserar mängden och vi måste konstruera det allmängiltigt. Däremot är gränsen svår hur mycket olycka vi har rätt att frammana för att skapa lycka för andra.
Ett rätt självklart scenario är avskaffandet av slaveri. Givetvis skapar vi en uns av olycka hos slavdrivarna, som blir fattigare och stämplade som kriminella. Samtidigt skapar vi en oerhört stor lycka hos alla de slavar som tidigare levt i fångenskap och ren tortyr. Samma tankegångar anser jag går att föra inom dagens ekonomi och kapitalism.
Däremot blir det svårare när vi börjar prata om förebyggande syfte, och påstår oss ha rätt att gå ut i krig och döda, eller inkräkta på individuellt känsligare mark genom att t.ex. begränsa antal barn per familj för att motverka överbefolkning. Det är inte uppenbart att detta är den bästa lösningen för att uppnå lycka i samhället och världen. Det är heller inte det lättaste att balansera det långsiktiga med det kortsiktiga.
Något enklare är det när vi vill minska bilåkandet för att förbättra miljön, då detta är en såpass materiell del av människors liv som i de flesta fallen kan klassas som överflödig lyx som vi skulle kunna leva utan genom att exempelvis använda kollektivtrafiken mer.
Nu vet jag att utilitarismen påstår en mängd konstigheter som jag inte ställer mig bakom, men att sträva efter största möjliga lycka åt alla (och då använder jag min definition av lycka) anser jag vara en helt rationell inställning så länge den inte feltolkas eller man glömmer bort hur komplicerad den faktiskt är.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.