Sartre skrev:lyckan som ”trappstegsmodellen”? jag är tveksam. det låter som att det som stimulerar oss till ”lycka” hela tiden måste bli ngt mer och mer avancerat, för att överhuvudtaget kunna stimulera oss. konsekvensen skulle bli (för att ta ett väldigt dåligt ex.) att vi inte kan känna ”lycka” över att få en klubba som vuxna, eftersom det gjorde oss lyckliga som barn, vi måste i vuxen ålder istället få en bil för att bli ”lyckliga” eftersom vi befinner oss på ett högre trappsteg…
kan vi bli ”lyckligare” och ”lyckligare"? finns det en gräns på hur ”lyckliga” vi kan bli, där vår ”lyckoutveckling” tar slut?
Kanske kan vi tala om lyckan, som vi erfar, såsom densamma - statisk - men de kriterier som behöver vara tillgodosedda för att lyckan skall erhållas som stegrande - dynamisk. Det tycker jag verkar rimligt. Vi skapar oss ju onekligen artificiella behov hela tiden. Kan det inte vara så?
När vi blir lyckliga över en klubba i vuxen ålder så är det kanske främst omständigheterna runt omkring som generar lyckoupplevelsen - kanske erhållen bekräftelse från givaren av klubban.
Sartre skrev:intressant att du pratar om droger i samband med lycka. är stimulans som bidrar till ”lycka” på kemisk väg verkligen ”riktig lycka”? visserligen känner jag mig ”lycklig” efter att ha rökt på, men om jag hade behövt välja mellan ”droglycka” och ”lycka” som framkallas av…ja, jag vet inte…säg av att ha läst en riktigt bra bok, eller varit på en sjukt bra livespelning, hade jag valt den senare, eftersom den ”lyckan” känns mer genuin.
är vi endast ute efter själva lyckokänslan? bryr vi oss inte överhuvudtaget om vad det är som framkallar ”lyckan”? om vi inte bryr oss kan vi lika gärna koppla upp oss på en maskin som stimulerar vårt ”lyckocentra” och får oss att känna oss ”lyckliga”.
Själv skulle jag aldrig välja upplevelsemaskinen, men lycka är inte något primärt för mig. Jag tror många gånger - och här får väl den hedonistiske utilitaristen frispel över mitt sätt att formulera mig - att moralen (eller principer av ett eller annat slag - eller varför inte biologin, som dock bevisligen kan undertryckas) är
överordnad lyckan (annars skulle väl alla hedonistiska utilitarister leva på en diet av blott och bart Extacy?). Kan inte en del av problematiken ligga i en onyanserad och konturlös definition av "lycka" - det är väl inte
enbart lycka vi erhåller av att göra saker, och allt det där som faller vid sidan kanske vi värderar som viktigare.
Sartre skrev:blir vårt sökande efter det ”bättre” och efter ”större lycka” till slut ngt som får oss att söka så ”farliga utmaningar” att de leder till döden? ja, kanske…om det finns ngt sätt att stoppa det? tveksamt. skulle vi vilja det?
Inte om vi är dogmatiska hedonister

Om det är på detta sätt, att lyckosträvandet förr eller senare leder till en "för tidig" död, är lyckosträvandet då önskvärt ur ett utilitaristiskt perspektiv? Kanske blir en empirisk fråga även det...
Hur som haver, mig tycks det som att hedonisten springer in i återvändsgränder hur h*n än vänder sig.