http://www.last.fm/music/Bebelina
Musiksmak
Moderator: Moderatorgruppen
-
Advocate
Lyssnar mycket på Heavy Metal och liknande. Folk brukar tycka att det är något som jag borde ha vuxit ifrån nu eller nått, men jag envisas. Texterna är kanske inte alltid de mest intellektuellt utmanande och handlar kanske ibland mest om attityd, men det som tilltalar mig med dem samt den hårda musiken är bl.a att jag upplever dem ungefär som en metafor för kritiskt och icke-konventionellt sökande/tänkande. Ett favoritband är detta: www.myspace.com/officialsymphonyx - som jag skulle beskriva ungefär som en blandning mellan ELP och Black Sabbath.
- Avantgardet
Hej Advocate! Du är urskuldad med en så bra motivering. Det är dock ganska lustigt det där med attityd och metal. Finns det en mer timid och sympatisk kille än Michael Romeo? Samtidigt: finns det nån med mer attityd i tonbildningen (visst inom andra genrer - Stevie Ray Vaughn, Hendrix, Van Halen, för att nämna ett fåtal)? Lite motsägelsefullt det där. Kan dock märka att musiken tycks funka så - balanserar upp en. Min burdusa framtoning brukar bli elegans genom musiken, lustigt.
Dock skall här erkännas att jag i mina tonår satt och plankade Romeos fraser. var speciellt ute efter hans subtila användning av svajarmen och hans sätt att inlemma heltonsskalor och annan sjuk tonalitet i det han spelade. Såg Dream Theater live på Cirkus en gång också, svettig och hög på polyrytmer och baskaggar. Ljuva tid. Nu för tiden har jag lite svårt för "pretentiös" musik.
Ett tips till dig, så mycket jag förstått av dig hitintills, är Fantômas och då i synnerhet albumet "Delirium Cordia".
Dock skall här erkännas att jag i mina tonår satt och plankade Romeos fraser. var speciellt ute efter hans subtila användning av svajarmen och hans sätt att inlemma heltonsskalor och annan sjuk tonalitet i det han spelade. Såg Dream Theater live på Cirkus en gång också, svettig och hög på polyrytmer och baskaggar. Ljuva tid. Nu för tiden har jag lite svårt för "pretentiös" musik.
Ett tips till dig, så mycket jag förstått av dig hitintills, är Fantômas och då i synnerhet albumet "Delirium Cordia".
- Avantgardet
-
Advocate
Avantgardet skrev:Hej Advocate! Du är urskuldad med en så bra motivering. Det är dock ganska lustigt det där med attityd och metal. Finns det en mer timid och sympatisk kille än Michael Romeo? Samtidigt: finns det nån med mer attityd i tonbildningen (visst inom andra genrer - Stevie Ray Vaughn, Hendrix, Van Halen, för att nämna ett fåtal)? Lite motsägelsefullt det där. Kan dock märka att musiken tycks funka så - balanserar upp en. Min burdusa framtoning brukar bli elegans genom musiken, lustigt.
Tjena! Ja det är häftigt, han verkar ju vara rätt ödmjuk faktiskt Michael Romeo. Men du kanske det är så att samma ödmjukhet ligger bakom attityden, men att den bara tagit en annan manifestation där?
Kul annars att någon här känner till honom (och hans band vill jag tro) så väl.
Såg Dream Theater live på Cirkus en gång också, svettig och hög på polyrytmer och baskaggar. Ljuva tid. Nu för tiden har jag lite svårt för "pretentiös" musik.
Pretentiös var ordet, fast annars tycker jag nog att de har sina riktigt bra stunder också mellan varven, Falling to Infinity skivan t.ex. Annars föredrar jag sångarens solo skivor, som jag tycker är riktigt grymma, och också vill rekommendera.
Tack, ser ut som ett intressant band. Får undersöka.
Avantgardet,
tycker du? mjo, förmodligen är det så.
Layne Stayley säger mig inte någonting, Alice in chains har aldrig trängt sig in på djupet.. vet inte om de har ett djup jag kan tränga mig in på heller...
Smutsig byk, ett livsöde? vad? :?
type o' är heller inget särskilt sådär, visst de kan väl vara charmiga, men det är inget som ärrar mig precis :)
nä corpse paint som så, är väl inte så särdeles upphetsande
(även om jag kanske inte tycker att type o negativ med nödvändighet är det heller alla gånger :D )
men ibland får någon till det, och ibland råkar denne vara en showapa, och då är det så det är.
även om 99% av alla såväl osminkade som "välsminkade" som svartsminkade som konstmålade är fåntrattar rakt av ändå XD
goth överlag kan lätt bli väldigt fel. men när det blir rätt, då blir det ack så rätt, på nåt vis (- i utkanterna där de roliga mixerna sker)
men så är jag också en poeälskande svartmodig självförstörare till hysterika
folkmusik? visst - om det påminner om döden!
blackmetal? visst - om det påminner om döden!
dansband? visst - om det påminner om döden!
...typ.
tycker du? mjo, förmodligen är det så.
Layne Stayley säger mig inte någonting, Alice in chains har aldrig trängt sig in på djupet.. vet inte om de har ett djup jag kan tränga mig in på heller...
Smutsig byk, ett livsöde? vad? :?
type o' är heller inget särskilt sådär, visst de kan väl vara charmiga, men det är inget som ärrar mig precis :)
nä corpse paint som så, är väl inte så särdeles upphetsande
(även om jag kanske inte tycker att type o negativ med nödvändighet är det heller alla gånger :D )
men ibland får någon till det, och ibland råkar denne vara en showapa, och då är det så det är.
även om 99% av alla såväl osminkade som "välsminkade" som svartsminkade som konstmålade är fåntrattar rakt av ändå XD
goth överlag kan lätt bli väldigt fel. men när det blir rätt, då blir det ack så rätt, på nåt vis (- i utkanterna där de roliga mixerna sker)
men så är jag också en poeälskande svartmodig självförstörare till hysterika
folkmusik? visst - om det påminner om döden!
blackmetal? visst - om det påminner om döden!
dansband? visst - om det påminner om döden!
...typ.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
jag kan tyvärr inte med radiomusik. P2 i nödfall
vad är vintrig musik då?
min idol, Anna, lär tycka att ju varmare det blir, desto mer minimalistisk och elektronisk bör musiken vara,
tycker jag låter som en fin idé, särskilt om man (som jag många gånger också) inte riktigt orkar med sommaren.. som idé... sådär....klibbig.
så pompig barock och mastig rock på vintern månne?
vad är vintrig musik då?
min idol, Anna, lär tycka att ju varmare det blir, desto mer minimalistisk och elektronisk bör musiken vara,
tycker jag låter som en fin idé, särskilt om man (som jag många gånger också) inte riktigt orkar med sommaren.. som idé... sådär....klibbig.
så pompig barock och mastig rock på vintern månne?
- Avantgardet
- Avantgardet
Återgå till "Kultur - konstarterna"