hovnarr skrev:Som kristen (enligt min uppfattning) bör man väl göra avbön från övergrepp och förtryck öht - vare sig de är historiska, aktuella eller framtida, och i vems ärende man än gör dem? Så tänker åtminstone jag, och jag råkar betrakta mig som kristen. Vet dock inte om det finns något generellt samband.
Det heliga krig som tas upp i olika sammanhang inom de semitiska religionerna har i min mening en helt annan innebörd (som tycks mig självklar om man
läser texten) än att ta till vapen mot sina medmänniskor.

Övergrepp och förtryck är ju en realitet, har varit realitet i historien och troligtvis kommer det var det i framtiden också. Man får ju se saker och ting med nyktra ögon. Att göra avbön från förtryck och övergrepp förändrar ju inget, då den som utövar förtryck och övergrepp troligtvis rättfärdigar detta med samma sorts argumentation som du använder. Ni måste ta avstånd från det ena eller andra, det är era egenskaper som är förtryckande och ni som begår övergrepp vi försvarar oss bara mot er. Ni är onda vi är goda. Och vice verese.
Det blir så att säga den enes förtryck den andres försvar för att travestera den enes terrorist den andres frihetskämpe.
Jag är av den uppfattniningen att man ska studera övergrepp och förtryckande instutitioner för att man skall kunna förstå dem. Men nöjer mig inte med deskriptiva utsagor utan säger som karl marx sade ang. filosofernas halt vid att bara förklara världen, det gäller att förändra den.
Varje förtyckt folk måste hitta sin egen väg ut från förtrycket, att bli medveten om sitt förtryck är som att ha halva inne.
Jag själv tar inte avstånd från historika händelser varken i arbetsläger i sovjet eller i dödsläger i treblinka eller Jag ser dem som olika parters politiska och ekonomiska nödvändigheter. Politiska lösningar på deras problem. Reella och rena falsarier. Visst är det tragiskt att människor måste lida kan man ju tycka, ja men gå ut och gör något då! Jag har inget annat än min solidaritet att skänka till folk som kämpar mot förtryck. Jag kan göra det jag kan göra, och historien är något jag inte kan göra något åt. Bara lära mig av den.