Existens, tis 6 mars 20:30 i tvåan, om kristendomens brott

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Existens, tis 6 mars 20:30 i tvåan, om kristendomens brott

Inläggav Grottis » 06 mar 2007 02:27

20.30 Existens

Samhällsprogram om religion. Del 3 av 8. Varför skäms inte de kristna? Kommunisterna fick göra avbön och ta avstånd från historiska övergrepp och förtryck. Är det inte dags att de kristna ber om ursäkt för korståg, häxbränningar och tvångsdop? I programmet medverkar bl.a ärkebiskop Anders Wejryd och filosofiprofessor Torbjörn Tännsjö. Programledare: Anna Lindman Barsk.

Även i SVT2 7/3 och 9/3

Vad säger ni? Bör dagens kristna göra avbön (sic!) och ta avstånd från historiska övergrepp och förtryck i Guds namn?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 mar 2007 13:44

Som kristen (enligt min uppfattning) bör man väl göra avbön från övergrepp och förtryck öht - vare sig de är historiska, aktuella eller framtida, och i vems ärende man än gör dem? Så tänker åtminstone jag, och jag råkar betrakta mig som kristen. Vet dock inte om det finns något generellt samband.

Det heliga krig som tas upp i olika sammanhang inom de semitiska religionerna har i min mening en helt annan innebörd (som tycks mig självklar om man läser texten) än att ta till vapen mot sina medmänniskor.

-narr-

ayatolla

Inläggav ayatolla » 11 mar 2007 13:54

Varför ställa krav på någon att göra avbön från något man tror på, pga historiska händelser, händelser som inte går att förändra varför inte ta lärdom av andras misstag, lära av historien.

Att jag slutar kalla mig kommunist förändrar väl knappast det faktum att historiska händelser ägt rum eller hur. Jag har inte mördat någon och jag känner ingen personligen som blivit mördad eller dödad i strid av kommunister/kristna/muslimer/liberaler.

Det är bara trams att begära avbön från folk, Bättre är det att faktiskt studera historien, försöka förklara den och lära sig av den.

Jag kräver inte Alf Svennsons avbön för att Ku klux Klan råkar kalla sig kristna.

Jag kräver inte Lars Leijonorgs avbön för att Augusto Pinochét kallade sig liberal.

Lika lite tänker jag göra avbön för att Nordkoreas president sägs ha en stor DVD-samling eller för att det var dödstraff på desertering i sovjet-unionen.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 11 mar 2007 21:03

Bra sagt ayatolla, håller med helt.

/Skyline

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 11 mar 2007 21:27

Jag hoppas att de som eventuellt hoppar på muslimer och kräver att de skall be om förlåtelse och ursäkt för vad islamiska terrorister gör också läser vad Ayatolla skriver och rättar sig efter det.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

ayatolla

Inläggav ayatolla » 14 mar 2007 18:03

hovnarr skrev:Som kristen (enligt min uppfattning) bör man väl göra avbön från övergrepp och förtryck öht - vare sig de är historiska, aktuella eller framtida, och i vems ärende man än gör dem? Så tänker åtminstone jag, och jag råkar betrakta mig som kristen. Vet dock inte om det finns något generellt samband.

Det heliga krig som tas upp i olika sammanhang inom de semitiska religionerna har i min mening en helt annan innebörd (som tycks mig självklar om man läser texten) än att ta till vapen mot sina medmänniskor.

-narr-

Övergrepp och förtryck är ju en realitet, har varit realitet i historien och troligtvis kommer det var det i framtiden också. Man får ju se saker och ting med nyktra ögon. Att göra avbön från förtryck och övergrepp förändrar ju inget, då den som utövar förtryck och övergrepp troligtvis rättfärdigar detta med samma sorts argumentation som du använder. Ni måste ta avstånd från det ena eller andra, det är era egenskaper som är förtryckande och ni som begår övergrepp vi försvarar oss bara mot er. Ni är onda vi är goda. Och vice verese.
Det blir så att säga den enes förtryck den andres försvar för att travestera den enes terrorist den andres frihetskämpe.

Jag är av den uppfattniningen att man ska studera övergrepp och förtryckande instutitioner för att man skall kunna förstå dem. Men nöjer mig inte med deskriptiva utsagor utan säger som karl marx sade ang. filosofernas halt vid att bara förklara världen, det gäller att förändra den.
Varje förtyckt folk måste hitta sin egen väg ut från förtrycket, att bli medveten om sitt förtryck är som att ha halva inne.

Jag själv tar inte avstånd från historika händelser varken i arbetsläger i sovjet eller i dödsläger i treblinka eller  Jag ser dem som olika parters politiska och ekonomiska nödvändigheter. Politiska lösningar på deras problem. Reella och rena falsarier. Visst är det tragiskt att människor måste lida kan man ju tycka, ja men gå ut och gör något då! Jag har inget annat än min solidaritet att skänka till folk som kämpar mot förtryck. Jag kan göra det jag kan göra, och historien är något jag inte kan göra något åt. Bara lära mig av den.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 14 mar 2007 19:04

Att vara Kristen tror jag också inte bara är en ideologisk ståndpunkt. Vad man försöker lyfta fram är det personliga mötet med Jesus och förhållandet med Gud. Det finns människor överallt i historien som missbrukat sina maktpositioner, löften och goda ord och som inte begripit vad dom pratat om. Både när det gäller Kristna och hedningar.

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 16:17

Att vara kristen innebär att tro på Jesus. Att följa Jesus och lita på honom.

De som var med i korståg och annat sådant verkade inte precis följa Jesus. Allt det som människor säger att de gör i Guds namn, är nödvändigtvis inte Guds vilja.

Gud vill inte att vi skall tvingas till något, och vi får tro på Honom och ta emot förlåtelsen om vi vill vara nära Honom. Jag vill i alla fall!! Fattar inte hur vissa inte tar ställning eller tackar nej så tiden avgör det hela...

Är vi som lever nu och är kristna avsvariga för forna människors misstag??
Nej, alla människor avgör själv om de står på Guds sida i den meningen att man följer Jesus eller inte. Jag vill ha förlåtelse.
Kyrkan gör många fel, jag är själv som kristen bedrövad över detta faktum. Men jag tror på den Gud jag själv möter i Bibeln, den Gud som gjort många under i mitt liv.
Lyssna och se.

sufi

Inläggav sufi » 10 apr 2007 23:04

Sedd skrev:
De som var med i korståg och annat sådant verkade inte precis följa Jesus. Allt det som människor säger att de gör i Guds namn, är nödvändigtvis inte Guds vilja.

De som var med i korståg och annat sådant följde inte Jesus och det var  Guds vilja.

Jesus visste att människan inte har någon fri vilja utan att allt som sker är Guds vilja. Det var därför han vände andra kinden till han som slog han:)

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 10 apr 2007 23:36

Sufi

Fel. Människan gör moraliska val inte ödesval. Ödet är bestämt, men människan väljer själv hur hon ställer sig inför ödet.

Var det förresten nån som läste Bittes insändare i DN om kristofobin i Sverige?

Sedd

Inläggav Sedd » 11 apr 2007 16:05

Begriper mig inte på kristofobi, låter som ett till av ondskans påfund...

Men jag tänkte säga, att Jesus är en del av Gud, och när folk syndar och säger att det skulle vara Guds vilja, då har de ju fel.

Kristen=kristuslik i och med förlåtelsen.

Korståg är inte något gott, Gud gillar inte sådant.
Lyssna och se.

sufi

Inläggav sufi » 11 apr 2007 21:44

Sedd skrev:Begriper mig inte på kristofobi, låter som ett till av ondskans påfund...

Men jag tänkte säga, att Jesus är en del av Gud, och när folk syndar och säger att det skulle vara Guds vilja, då har de ju fel.

Kristen=kristuslik i och med förlåtelsen.

Korståg är inte något gott, Gud gillar inte sådant.

Jag har absolut inte kristofobi och tror på Jesus. Men jag tror inte riktigt på allt som står i bibeln. Som du vet skrivs bibeln flera decennier efter Jesus och har förändrats en hel del, dessutom fanns det flera hundra olika versioner fram till år 325 då man sammanträdde i staden Iznik i nuvarande Turkiet och enades om 4 olika böcker.

Jag tycker att kristendom i likhet med judendom och islam har förvrängts. De misstolkas och uppfattas fel och är inte vad de var från början då de kom till.

För Gud finns det inget gott eller ont. Det finns inte plats för några känslor i systemet som vi lever i. Vad är jorden i hela universium? Ta en titt på länken nedan;

http://video.google.com/videoplay?docid ... 3004174027

Anta att du är en regissör och har gjort två filmer; en kärleksfilm och en krigsfilm. Skulle du då tycka mindre om krigsfilmen? Skulle den vara mindre värd för dig? Eller skulle du tycka om de lika mycket och se de som ett bevis på hur mångsidig och duktig du är?

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 20:19

Ditt sista exempel, sufi, fattade jag inte innebörden i...

Ett kriterium för att en bok/ett brev skulle tas med var att det skulle vara skrivet som ett vittne av någon som verkligen sett och varit i kontakt med Jesus. Jag menar, det är väl en bra tanke, och tryggt dessutom. Lärjungarna levde ju också i flera decennier efter Jesu död, för den delen.

Jag undrar bara... du sa att du tror på Jesus, men är du verkligen kristen? Jag beskyller dig inte utan undrar bara hur du kallar dig kristen då du inte tror på Jesu ord. för begreppet "tro på Jesus" innebär inte bara att tro att han var en snubbe som levde för 2000 år sedan, utan att följa och lita på Honom och Hans löften. Jag är glad att du tror på Jesus i så fall :D men det stämmer inte det du säger om gott och ont... Det finns visst för Gud! Gud är god och skild från ondska, det är det som är hela pointen med Jesu försoningsverk, att vi skall kunna komma närmare Gud, bli rena från synden som drar oss bort från Honom.

Förresten, besök gärna www.crossnet.se
Lyssna och se.

sufi

Inläggav sufi » 12 apr 2007 23:26

Sedd

Det kanske var ett dåligt exempel. Det jag försökte säga var att allt är Guds vilja och för Gud finns det inget gott eller ont.

Jag tror på Jesus men också på att bibeln har ändrats genom åren och att Jesus budskap förvrängts.
Ett exempel som jag kan ge är att i bibeln står det att syndafloden drabbade hela världen, men den drabbade bara Judi berget som nu ligger i Östra Turkiet, vilket nu är bevisat.

Ett annat exempel och kanske den största är Gudsuppfattningen. När Jesus sa ”Gud är min fader” så menade han att han det är från Gud jag kommer, det är mitt riktiga jag.
Med Gud anser de flesta kristna och muslimer idag någon Herre utanför sig själva, möjligen på himlen nånstans, som man ska dyrka, och är man snäll så kommer han att belöna oss med paradiset.  
Men Gud finns i allt och är överallt. Gud är oändlig och det finns inget annat än Gud. Gud har inte fött och att kalla Jesus för "hans son" är helt felt.
Gud finns i oss och det är genom Gud som vi existerar.
Såsom varje cell i kroppen innehåller all information om oss, så har vi hela universum i oss.

Jag är inte kristen, jag är muslim och tror som alla andra muslimer på Jesus. I islam representerar Jesus det andliga och man tror även på att Jesus ska komma tillbaka till jorden innan domedagen.

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:58

I så fall tror vi helt olika.. Jag tror på Bibeln. För den funkar. Och gällande syndafloden har också vetenskapsmän sagt att t.ex. dinosauriefossiler, många av dem och andra fossiler också, inte kunnat finnas som de är nu om det inte varit en megastor översvämning över hela världen... Nåt sånt, iaf så tror jag nog det. På Bibelns grund alltså. :) Och nån forskare som inte var kristen hade nån teori om ett fuktskikte i atmosfären som regnade ner för många många år sen...
Hursomhelst tror jag på Guds ord och inte blint på vad vetenskapsmän säger, i så fall hade det ju inte varit någon grund för tron. :)
Lyssna och se.

Återgå till "Religion och andlighet"