Gåtor

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Gåtor

Inläggav hovnarr » 14 sep 2004 14:02

Hej allesammans!

Här kan man lägga upp gåtor av alla slag, och lösningar till redan föreslagna. Naturligtvis är egna kompositioner att föredra.

Inspirerad av Dan Brown kommer här en gåta à la "da Vinci". Som vanligt (för er som läst boken) är det en parvis rimmad vers på pentameter, och du söker ett ord på fem bokstäver.

Grönt te båd' slut och början markerar
Resan där skogens tiger regerar
Yta och släkte trona i väster
Ett tal till musiken slutet fäster

Lycka till! Jag har några ledtrådar ifall det fastnar. Den som löser den först får min ohämmade beundran - möjligtvis en inte alltigenom trevlig upplevelse.

/Stefan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 15 sep 2004 11:01

Inga bud på fempoängsnivån? Här kommer några ledningar. Sluta läsa vid lämplig ledtråd - svaret kommer på fredag om ingen hinner före! :D

För att ni inte ska bli förledda har jag gjort ledningarna lite mer svårlästa.

LEDNING 1 (Fyra poäng)

*Det sökta ordet (a) tillhör en väldefinierad klass (A)
*De två första raderna beskriver en företeelse. Denna företeelse implicerar (a) bland mycket annat, men dock ej (A)
*Den sista raden raden implicerar (A) om den läses bokstavligt
*De två sista raderna beskriver tillsammans själva ordet (a), dvs. just de fem bokstäverna, men har inget att göra med innebörden av (a)
*
*** SLUTA LÄSA HÄR ***
*

LEDNING 2 (Tre poäng)

*För att förstå vilken företeelse det är fråga om i det två första raderna kan du uttala fyra av orden i dessa rader på engelska. Man kan säga att dessa engelska termer även används på svenska när man talar om företeelsen.
*Betrakta ordet TAVLA det kan delas upp och bilda flera ny ord utan att bokstäverna kastas om, t.ex. TA, AV, AVLA och LA. Rad 3 beskriver två sådana delord i början av ordet, rad 4 ett sådant ord i slutet av ordet.
*
*** SLUTA LÄSA HÄR ***
*

LEDNING 3 (Två poäng)

*Den företeelse som rad 1 och rad 2 implicerar är en fysisk aktivitet. De ord som ska uttalas på engelska är "grönt", "te", "skogens" och "tiger".
*Klassen (A) kan utläsas direkt av ett ord i rad 4. Kombinera detta med företeelsen enligt rad 1 och 2 för att förstå vilket (a) det är fråga om.
*
*** SLUTA LÄSA HÄR ***
*

LEDNING 4 (En poäng)

*Det sökta ordet finns som ett anagram i själva gåtan.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 16 sep 2004 10:56

Jahaja. Här kommer en ledtråd till (Markera för att se texten tydligt):

LEDNING 5: (Snälla, gissa bara!)

*De två första raderna implicerar aktiviteten "golf"
*Den sista raden talar om att du söker ett tal (dvs. klassen (A) är de naturliga talen, ja faktiskt heltalen)
*Ett heltal på fem bokstäver som har att göra med golf?

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 16 sep 2004 13:19

Kan inte så mycket om golf, men vill minnas att det finns ett tal som kallas arton.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 16 sep 2004 14:34

JA! =D> Gratulerar Tore :D

För att förtydliga mina små underfundigheter...

Gåtan löd alltså:

Grönt te båd' slut och början markerar
Resan där skogens tiger regerar
Yta och släkte trona i väster
Ett tal till musiken slutet fäster

Och sökte ett ord på fem bokstäver.

GREEN (det finklippta gräset runt hålet) och TEE (utslagsplatsen) markerar slut respektiver början på den resa där TIGER WOODS är mästare. Man kommer då osökt att tänka på golf, men det är inte ett ord på fem bokstäver. Något som har att göra med golf alltså. Vadå? Jo, ett tal, som till musiken (TON) slutet fäster och börjar med yta (AR) och släkte (ART). Arton alltså, emedan det finns 18 hål på en golfbana. Ordet återfinns i anagrammen TRONA i tredje raden.

Det klurigaste med denna gåta är nog att komma på att det sökta ordet faktiskt kan vara ett tal, fastän vår mentala bild av ordet (tror jag) snarare är "18" än "Arton". Dessutom var det kanske onödigt krångligt att komma på att man skulle tänka på engelska - det fanns inget som ledde läsaren att tänka på engelska, vilket jag betraktar som en miss i gåtan. Men det var ett första försök.

Nu ser jag fram emot att klura på andras gåtor (av vilket slag som helst) och att skapa en ny gåta av denna typ (låt oss kalla dem "cryptexgåtor").

Här får ni en klassiker att njuta av så länge:

First think of a person who lives in disguise
Who deals in secrets and tells nought but lies
Next, tell me whats always the last thing to mend
The middle of the middle and the end of the end?
And finally give me the sound often heard
During the search of a hard to find word
Now string them together and answer me this
Which creature would you be unwilling to kiss?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 17 sep 2004 13:26

Svaret på det ovanstående: Spider

Här kommer min nästa cryptexgåta! Naturvetare och mystiker har en klar fördel. Mycket nöje:

En fast eld cancer från oskuld delar
Början båd’ glad och sur definierar
Slutet båd’ slav och vandrare i fart
En positiv vandrare viskar klart

Blir borta över helgen - räknar med feta gissningsförslag tills jag kommer tillbaka!

Joahn

Inläggav Joahn » 19 sep 2004 09:05

Tro mig när jag säger att jag blir imponerad. Och inspirerad. Kanske själv lägger ut en någon gång om jag skulle lyckas få ihop en.

Jag har inte löst gåtan nedan, men skriver ner vad jag kommit fram till, kanske någon annan vill ta del av det.

Den första raden handlar om stjärntecken. Oskuld är jungfrun, cancer är kräftan. En fast eld som skiljer dem åt är lejonet, på latin leo. Lejonet är ett eldtecken med fast kvalitet. "Lejon" eller "leo" är nog svaret.
Det där med positiv vandrare tror jag har med naturvetenskap att göra.

Någon annan som har kommit fram till något?

Joahn

Inläggav Joahn » 19 sep 2004 09:18

Eh... en gissning.

Eleonor

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 20 sep 2004 11:20

GRATULERAR JOAHN! \:D/

Nu är det jag som blir imponerad. :D
Din första gissning var rätt!

SLUTA LÄSA HÄR OM DU INTE VILL SE SVARET:

Denna gång var det alltså möjligt att lösa gåtan genom endast en av raderna (den första), medan de andra tre gav fler och fler ledtrådar. Men den som kan sin zodiak tar det direkt:

Joahn skrev:Den första raden handlar om stjärntecken. Oskuld är jungfrun, cancer är kräftan. En fast eld som skiljer dem åt är lejonet, på latin leo.

"Lejon" är korrekt - ett ord på fem bokstäver (vilket är vad som söks vid denna typ av gåtor). En förklaring av gåtan:

En fast eld cancer från oskuld delar
Början båd’ glad och sur definierar
Slutet båd’ slav och vandrare i fart
En positiv vandrare viskar klart

Joahn har redan förtjänstfullt förklarat den första raden. Första stavelsen i ordet LE kan naturligtvis betyda just "le" (dra på munnen) men också sur (åtminstone i den finlandsvenska betydelsen) och stavas då (tror jag) med d på slutet (jfr. "utled").

Sista stavelsen JON är både en slav (hjon, jfr. "fattighjon") och en vandrare i fart (jon på grekiska betyder vandrare och är benämningen på laddade atomer har fler eller färre elektroner än det normala). En positiv jon kallas normalt "katjon" och läser man ut det blir det ju KATT-jon - något som viskar klart om att det är ett lejon vi söker :wink:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 21 sep 2004 01:20

Mina bidrag. Fyra ord på fem bokstäver vardera:

Trots sin mångfald så är den allena
Är vad som förmår att hålla oss rena
Kulturens vagga rädes dess namn
Början är mjuk när du är i min famn

Del i ett cykel och faller ikring
Dess början äktad med gyllene ring
Mål den är för många de små
Då ofta delad med kniv i två

Styrka mäts med flärd utan ränna
Nattens barn sitt liv här bränna
Ger den blinde hans krafter åter
Skön att släcka när vi gråter

Början jag mötte och nu är vi två
När bore kommer tar jag den på
Färgad eller inte duger den bra
Men inte om den får ligga och dra

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 21 sep 2004 15:55

Klurigt värre! Vad produktiv du varit på gåtfronten Johan :)

Egentligen har jag två följdfrågor i på alla fyra gåtor:

*Har du konsekvent använd bestämd eller obestämd form för orden om 5 bokstäver då det är fråga om substantiv?
*Är de fyra gåtorna sammankopplade på något sätt?

Mina kommentarer: (har delat upp de fyra gåtorna i A, B, C och D, där D3 följaktligen är rad tre i den sista gåtan osv.)

A: Kan det vara frågan om LIVET? Kan man tänka sig något med mer mångfald än livet, ändå är den allena (liv-ETT) vad som förmår att hålla oss rena (reinkarnation). A3 syftar kanske på hur svårt det är att definiera liv (abortdebatten t.ex.). A4 ger att livets början ska vara mjuk (spädbarn) men kan också syfta på själva ordets början (FAMN = LIV, något som för övrigt är mjukt). Särskilt säker på lösningen är jag dock inte.

B: Här tror jag att jag är längst ifrån en lösning. Har du skrivit rätt i B1, eller ska det vara "en cykel"? B1 förstår jag nämligen inte alls. Min ända gissning på B1 är "e", eftersom det är den enda bokstaven som utgör en del i "ett", "cykel" och "faller" - men det luktar skumt. B2 tror jag syftar på att den andra bokstaven är O, den första Å eller något liknande. B3 får mig direkt att gissa på GODIS men B4 ger mig ingen ledning (vad vill barn ha som man delar med kniv?). Jag tror jag är ute på helt fel spår och behöver en ledtråd.

C: Efter många om och men tror jag att jag i alla fall är nära en lösning. Det handlar om LAMPA, SOLEN eller dylikt. C1 trodde jag länge var en utan-gåta (flärd utan ränna) men förstod sedan att det måsta vara rännan på ett "y" i "lyx" som förvandlar ordet till lux - vilket man mäter ljusstyrka i. C2 syftar på vampyrer som dör av solljus. C3 syftar på någon som är blind av mörkret snarare än någon som är permanent blind. Att den går att släcka (C4) får mig att tänka på lampa snarare än solen (men dör vampyrer av lampljus?). I alla fall...

D: MÖSSA. Du MÖtte början (MÖ) och så blev ni två (SS). Bore är nordanvindens gud som kommer med vintern. D3 och och D4 vet jag i och för sig inte om de passar så bra till min lösning - har kanske missat något där.

Finns det fler förslag? Själv behöver jag nog ledning på åtminstone B och någon kommentar kring de övriga skulle vara kul.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 21 sep 2004 17:46

Hovnarr,

Det är substantiv, bestämd form, och gåtorna är inte sammankopplade.

1: Fel enligt min lösning.

Tips: Mytologi

Svar: Hydra

Rad för rad:

A: Hydran är ett (mytologiskt) djur men har flera huvuden.
    B: Hydra betyder också vatten, och det tvättar vi oss med.
    C: Grekisk (kulturens vagga) mytologi, och hydran är ingen trevlig varelse.
    D: När jag håller någon i min famn kan hennes hy vara mjuk.

2: Fel. Det ska nog vara en i stället för ett som du säger. Avser en cyklisk process och inte en cykel som man cyklar på.

Tips: Ordet är en del av en cyklisk process, men delas också när det är mellanmål på dagis, och början av ordet är vad jag är gift med

Svar: Frukt

Rad för rad:

A: Frukten är en del i trädets fortplantningsprocess; frö, träd ny frukt ETC, faller ikring trädet.
    B: Jag har äktat min fru.
    C: T. ex mellanmål på dagis...
    D: ...där den skärs med kniv i två halvor.

3: Ditt svar lampa är korrekt, även om jag syftade på insekter som flyger in i lampan och dör. Jag var kanske lite överpoetisk där :)

4: Mössa är rätt. Om den är färgad eller inte spelar ingen roll för dess funktion, men om den får dra (i vatten) så kyler den i stället för värmer.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 sep 2004 11:53

Jaha, se där.

Ettan klarade jag inte trots alla ledtrådar - på tok för svår för mig! Bara själva lösningsorder är ju inget man tänker på sådär till vardags...

Tvåan skäms jag för att jag inte kom att tänka på själv. MÅL den är för de små... det var ju riktigt fyndigt. :)

Jag avvaktar med nästa verk. Kanske man hinner få se ett alster av Joahn innan? Eller flera av Johan... era namn är så snarlika - ni kanske är olika aspekter av samma person? :lol:

Joahn

Inläggav Joahn » 22 sep 2004 17:50

Jag har aldrig löst gåtor förut, faktiskt. Så jag klarade inte av någon av Johans fyra. Jag är inte så inne på hur man ska tänka och så, kanske...

hovnarr skrev:Jag avvaktar med nästa verk. Kanske man hinner få se ett alster av Joahn innan? Eller flera av Johan... era namn är så snarlika - ni kanske är olika aspekter av samma person? :lol:

Ånej! Hovnarr har kommit på oss! Hur kunde han veta att vi var schitzofrena? :o
Jag hette Johan förut, men det är så drygt... alla heter ju det. Överallt. Flera procent av befolkningen heter Johan. Så jag ändrade min stavning, :) uttalas Joan om någon inte visste förresten.
Som sagt så är jag inte så är det där med gåtor nytt för mig... men väldigt intressant. Kanske det kommer en, kanske inte.

Joahn

Inläggav Joahn » 22 sep 2004 21:38

Jomenvisst.
Nu blev det något ändå.

Först finner man ett som du vill vara del av
För att vara med, du går genom eldhav
Det andra kan finnas i forna Italien
En månskära delad itu, hälften kvar sen
Till höger man hittar två namn om man tittar
Varken Arn eller Frank - men det verkar bekant
Tänk efter nu noggrannt och säg om du kan:
Vad vill vi helst av allt få fram?

Klura på den, ni! :P

Här kommer nästa, denna på engelska.

The first is what probably no one does
If happiness, love and our friends stay with us
The next thing I guess you could find in a tree
As well as in a cross or in a TV
Believe me, the last thing you don't want to feel
It's painful to suffer, but still it is real
The whole is what most people detest to do
But in the long run, it may help you through

Det var det. Om ni behöver ledtrådar så får ni be om det sen,
först får ni tänka lite. Okej, det är substantiv, så mycket kan jag säga.
Jag har faktiskt ingen aning om de är lätta eller svåra.

detest = avsky
suffer = lida, kan också betyda genomlida i detta fall. Det går bra vilket som.

Återgå till "Lekstugan"