Bränna ner kyrkor!!!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 12 apr 2007 17:17

Jörgen skrev:Kyrkor är hjärntvättstugor

Ta inte illa upp, men jag tycker att det bara är människor utan respekt och kunskap som slänger ur sig något sådant om kyrkan.
/Skyline

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 18:03

Helt rätt Skyline! Vem har järntvättat Jörgen med sådan hjärntvättsteori. Jörgen, du är osaklig och fördomsfull nästan jämnt, tänk om du ville diskutera litet sakligare...?
Lyssna och se.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 01:42

Och vad vänder du dig för mening då Jörgen? Vart söker du den? I din ensamhet? Smider planer i mörkret.

Gör inte det misstaget som kristendomen generellt sett gjort.
Och fall inte in i det som du kritiserar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 03:36

Skyline skrev:
Jörgen skrev:Kyrkor är hjärntvättstugor

Ta inte illa upp, men jag tycker att det bara är människor utan respekt och kunskap som slänger ur sig något sådant om kyrkan.
/Skyline

Skyline, du saknar respekt för Jörgens åsikter.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 14:08

Ok för att förenkla kommunikationen tänkte jag påpeka att den som går i en kyrka har en annan relation en den som inte gör det.

Generellt och specifikt liksom.

Kan Skyline och Sedd hålla med om att kristendomen är dålig och kyrkorna skulle tas bort om det vore så att kristendomen hjärntvättade folk och hetsade till folkmord?

Kan Jörgen och Angelina hålla med om att kyrkor är bra institutioner om dom låter individen söka efter mening i samförstånd med andra och ger en plats för andakt och eftertanke i en annars kall miljö?

Detta är dom olik meningar som jag funnit, typ ;)

Det gäller att se vart man är olika och vart man är oense, inte samma saker dessa tu.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 13 apr 2007 17:06

J R Auk skrev:Kan Skyline och Sedd hålla med om att kristendomen är dålig och kyrkorna skulle tas bort om det vore så att kristendomen hjärntvättade folk och hetsade till folkmord?.
Absolut, om så var fallet, , men att kyrkor skulle hetsa till folkmord??????? Vad får dig att säga så?? Har du någongång varit i en kyrka?

J R Auk skrev:Kan Jörgen och Angelina hålla med om att kyrkor är bra institutioner om dom låter individen söka efter mening i samförstånd med andra och ger en plats för andakt och eftertanke i en annars kall miljö?
.

Bra sagt.
Det är detta som kyrkor är till för, så jag kan därför inte förstå varför många har så mycket emot kyrkor. Det är ett fridfullt hus som inte vill någon ont.

/Skyline

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 20:29

Jag har varit mycket i kyrkor, eftersom jag en gång i tiden var med i en kör, inte en kyrkokör, men ofta uppträdde vi i kyrkor, och kyrkor är ofta väldigt stela och kalla, ingen värme där direkt. Och inte mycket utrymme till andligt sökande heller, här är det strikta regler och lydnad som gäller. Man får tex inte applådera i kyrkan.

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:13

Det får man visst göra, applådera. Men vissa vill inte göra det ändå. Om du bara ser till det yttre, verkar det som en apelsind beska skal, men längre in finns det riktigt goda.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:24

Du menar i sakri-stian, där katolska präster förgriper sig på små pojkar?

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:27

Om det funnits några sådana vet jag inte. I så fall är de bedragare och motsats till kristna! Usch!!
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:31

Ser du aldrig på nyheterna?

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:45

Ja. Mycket. Men det finns många som kallar sig kristna men som inte handlar på det sättet, det är bara en yta de täcker sig med.
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:45

Ja. Mycket. Men det finns många som kallar sig kristna men som inte handlar på det sättet, det är bara en yta de täcker sig med.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 14 apr 2007 00:04

Finns det någon som kallar sig kristen som verkligen är kristen, när man granskar derar liv? Går det? Finns det någon som är superkristen? Om det inte finns, vad är då poängen med att kalla sig kristen?
Det blir bara en falsk yta, skenhelighet. Vilket, enligt min mening, är vad som genomsyrar hela kristendomen, och alla andra religioner. Så känn dig inte utpekad.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 14 apr 2007 00:33

Angelina skrev:Finns det någon som kallar sig kristen som verkligen är kristen, när man granskar derar liv?

Vad menar du exakt med "verkligen kristen"? Att inte gör fel och syndar? Självklart gör man det men det finns förlåtesle. Det är en stor och viktig del i kristendomen. Att man kan bli förlåten för allt dumt man gör fast som man egentligen inte vill göra.

/Skyline

Återgå till "Religion och andlighet"