Guds motbevis!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 23 feb 2007 23:33

Att försöka behöva bevisa eller motbevia Gud är en västerländsk sjukdom. Börjar man sätta sig in i fler av världens alla stora kulturyttringar så inser man snabbt hur befängt förvirrade alla dessa desperata anspråk är.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 24 feb 2007 04:13

...

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 24 feb 2007 12:52

Det räcker att posta ett inlägg i en tråd.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Tractatus

Inläggav Tractatus » 24 feb 2007 15:11

Vet ni vad som slog mig?
Att vi aldrig kommer att kunna motbevisa eller bevisa Guds existens? Så vad är meningen med dessa debatter och diskussioner? Har någon av er någon gång ändrat er uppfattning eller tro pga. något som någon har sagt eller skrivit?

Du bortser från ett fundamentalt psykologiskt drag hos människan - nämligen det att vi ständigt söker, samt försöker förstå. Detta är ett axiom. Med tanke på att universum är så komplext och perfekt synkroniserat in i minsta detalj, samtidigt som människan tycks vara ett litet exkrement i stilla havet ligger det nära till hands - och är fullständigt rationellt - att fråga sig huruvida det finns något större, något mer fullkomligt än det mänskliga jordiska. Så, den debatten lär fortsätta, och strak är man om man inte öppnar för personlig förändring av uppfattning.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 24 feb 2007 15:44

En viktig poäng när vi förundras över skapelsen; i debatter som dessa sätts människan ofta i motsatsförhållande eller över naturen och blir ett objekt utanför, den som betraktar men inte deltar. Det verkliga förhållandet är tvärtom. Jag själv har ofta grubblat över den mänskliga förmågan att strukturera och förstå verkligheten och sen kunna omsätta all denna kunskap i just vetandet, teorier, i Hegels "den spekulerande hjärnan".
Ytterst lever vi väl i symbios med omvärlden, vi är ett med verkligheten, människan uppfann aldrig egentligen t.ex. matematiken utan matematiken upptäckte människan då människan var en del av verkligheten. Vi kunde helt enkelt inte handla annorlunda.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 24 feb 2007 23:22

Skyline skrev:Vet ni vad som slog mig?
Att vi aldrig kommer att kunna motbevisa eller bevisa Guds existens? Så vad är meningen med dessa debatter och diskussioner? Har någon av er någon gång ändrat er uppfattning eller tro pga. något som någon har sagt eller skrivit?

Alla som är mottagliga för argument har någon gång ändrat uppfattning till följd av vad någon annan sagt eller skrivit.

Att det aldrig skulle gå att bevisa eller motbevisa Guds existens kan man inte säkert veta. Det går inte utesluta möjligheten av ett tecken i framtiden, som får de mest ihärdiga ateisterna på fall. Om t.ex. en mängd stjärnor plötsligt förflyttades så att de sedda från jorden bildade orden "God exists", skulle jag   tveklöst bums överge min ateistiska uppfattning.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 24 feb 2007 23:37

...

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 25 feb 2007 00:50

Ja, just det. Om jag skulle få vara med om detta, erkände jag villigt att jag hade fel.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 feb 2007 01:02

Grottis, är det säkert att du inte skulle avfärda det som hallucination? Att dina sinnen spelade dig ett spratt kanske? Han vilar på avtryckaren *love*

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 25 feb 2007 03:15

Givetvis skulle jag vidta alla medel för att försäkra mig om att jag inte var offer för en hallucination eller illusion. Men mest skulle jag lita på min omgivning: alla mina bekanta, journalisterna, vetenskapsmännen, politikerna, mina medforumister etc. Om alla dessa samstämmigt bekräftade min syn på ett Guds tecken i skyn, skulle jag foga mig och börja tro att Den Högste verkligen existerar.

Den notoriske ateisten Bertrand Russell fick i en radiodebatt en gång frågan av en biskop vad han skulle spörja Gud, om det visade sig att Gud verkligen fanns och Russell fick möta honom efter sin död. Russell svarade:
- Då skulle jag fråga Gud varför han lämnat så svaga bevis på sin existens.

:smt069

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 25 feb 2007 03:49

Nej fy fan och Rising kom med "incitament" som rättfärdigar det kapitalistiska röveriet och några småbarns död i maskineriet. Köper aldrig detta, över min döda kropp. Vem kan se dessa barn i ögonen?
Herrejävlar vad jag mår dåligt och ser inget slut på eländet heller..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2007 08:32

Skyline skrev: Grottis skrev:   Om t.ex. en mängd stjärnor plötsligt förflyttades så att de sedda från jorden bildade orden "God exists", skulle jag   tveklöst bums överge min ateistiska uppfattning.

Snick-snack, det skulle förmodligen senare visa sig vara bara ännu en reklamkampanj frö Gud, denna gång iscensatt av någon kristen sekt med tillgång till avancerade holografiteknik. Money talks.

Skyline skrev:Om bibeln är sann så kommer liknande sak hända i den yttersta tiden på domedagen:

Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.
Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.
Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra. Matt. 24:29-31

Ja, om Bibeln skall tolkas bokstavligt. Skall den det? Det kanske handlar om vad som händer i individens medvetande när hon skall initieras till en högre andlig nivå (bortom detta forum, det telepatiska internet; intergalakticitetens nivå).

A
Algotezza aka Algotezza

Sedd

Inläggav Sedd » 27 apr 2007 14:09

Låt mig säga som så, att Bibeln förklarar konkret där det går och symboliskt där det är omöjligt att förklara så vi förstår.
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 apr 2007 21:25

Sedd skrev:Låt mig säga som så, att Bibeln förklarar konkret där det går och symboliskt där det är omöjligt att förklara så vi förstår.

Kan man inte förstå symboliskt språk? Vad är då vitsen med det?

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 apr 2007 14:09

Det är intressant att det har gått 6 sidors debatt här utan att ursprungsposten har kommenterats. Rubriken talade ett påtagligare språk kanske?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Religion och andlighet"