pedofiler

Moderator: Moderatorgruppen

Tractatus

Inläggav Tractatus » 09 maj 2007 17:32

Och ni stofil. Som den toleranta kunskapsteoretiker vår Tractatus dock med säkerhet är, giver jag honom en andra chans och ber honom betänka följande; det avskyvärda ligger väl inte i läggningen utan i (de eventuella) handlingarna som denna läggning kan föra med sig?

Läggningen eller handlingen? Om lägginingen nödvändigt implicerar handligen; vari finner du skillnaden mellan dessa?. För väl är det så att när vi talar om pedofiler talar vi varje gång om de som förgripit sig på barn, och om inte, så om de som tänker göra det. Och i det senare fallet räddas inte pedofilen av att han inte än verkställt sin handling, ty syftet är det primära.

Så, läggning = handling.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 09 maj 2007 20:12

Quatsch!
Jag råkar ha läggningen att vilja slå självinbillade filosofer i huvudet med en liten silverhammare som jag alltid bär på mig, är läggning samma  som gärning verkligen???
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Tractatus

Inläggav Tractatus » 09 maj 2007 20:52

Quatsch!
Jag råkar ha läggningen att vilja slå självinbillade filosofer i huvudet med en liten silverhammare som jag alltid bär på mig, är läggning samma  som gärning verkligen???

I bedömningen av en individs "värde". Ja.

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 09 maj 2007 21:06

Tractatus,

Det håller inte.
Likaledes vore det för mig lekande lätt att simpelt dra fram exempel på våldtäkter som utförs av heterosexuella eller homosexuella män; illdåd där offret antingen fysiskt eller psykiskt är svagare än gärningsmannen och där gärningen per automatik strider mot offrets vilja i det offret svarat nekande till förfrågan (eller eventuellt inte fått någon förfrågan) om akt. Med detta vill jag alltjämt poängtera att det inte är läggningen - inte heller tanken - som slutgiltligen ger oss rätt att stämpla en person som förövare, utan handlingen.

Vad skulle hända om vi fördömde alla heterosexuella som fantiserat om våldtäkt på en svagare part, blott för att deras läggning inbjudit dem till att göra detta? Vad skulle hända om vi ramade in människan och beivrade henne för vissa tankemönster? Och i så fall; vem skulle ha auktoritet nog att bestämma över godkända och icke-godkända fantasier?
Om vi kartlagde alla tankar i detta samhälle - även hos människor som ägde en tillsynes "normal" läggning - skulle säkerligen mången människokännare bli genuint chockad.

Ämnet är oerhört kontroversiellt men jag ser i princip inga som helst skäl för att inte likställa en heterosexuells våldtäkt med en pedofils. I detta bortser jag från mina egna emotioner, ty under ytan känner jag obeskrivlig avsky inför båda handlingarna.

Lika avsky.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 maj 2007 22:12

Om man förgriper sig på ett barn i självförsvar då?

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 09 maj 2007 22:34

Avantgardet skrev:Om man förgriper sig på ett barn i självförsvar då?

Hur menar du då, Avantgardet? Att man under hot om dödligt våld skulle tvingas till detta? Då, anser jag, är det blott att välja att följa sin moral eller mista livet. För ett stort antal av oss skulle kanske det sista vara det rimligaste alternativet dock, då ett liv "i skuld" för många inte skulle vara ett liv värt att leva.
"Jag har talat" - Okänd

amy

Inläggav amy » 09 maj 2007 23:05

doberman skrev:Det är inte fel att vara pedofil. Men det är fel att ha sex med barn.

när är man ett barn? om jag är 14 och han är 18, är han en pedofil då? var går gränsen?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 maj 2007 00:09

tomtefader skrev:
Avantgardet skrev:Om man förgriper sig på ett barn i självförsvar då?

Hur menar du då, Avantgardet? Att man under hot om dödligt våld skulle tvingas till detta? Då, anser jag, är det blott att välja att följa sin moral eller mista livet. För ett stort antal av oss skulle kanske det sista vara det rimligaste alternativet dock, då ett liv "i skuld" för många inte skulle vara ett liv värt att leva.

Jag söker bara etiska kryphål för att rättfärdiga pedofilin, eller kanske inte.

Hur blir det om akten föregår intentionen? Säg att en f.d. aktiv pedofil sonat för sitt brott (huruvida det nu skulle vara möjligt), rent av ångrat det, men långt därefter finner njutning i reflexionen. Är denna tankeakt klandervärd? Eller varför inte rent hypotetiskt (även om förkomsten av sådana situationer torde vara i stort sett uteslutande teoretiskt förekommande) låta övergreppet ha skett under dödshot - och fortfarande tänker vi oss att den då "oskyldige" pedofilen finner njutning i att reflektera över övergreppet. Hur skiljer sig det från en icke-praktiserande pedofil? När är någon pedofil? Eller rättare: när övergår "pedofilin" från att vara ett fiktivt fenomen till reellt?

Tractatus

Inläggav Tractatus » 10 maj 2007 11:54

Vad skulle hända om vi fördömde alla heterosexuella som fantiserat om våldtäkt på en svagare part, blott för att deras läggning inbjudit dem till att göra detta? Vad skulle hända om vi ramade in människan och beivrade henne för vissa tankemönster? Och i så fall; vem skulle ha auktoritet nog att bestämma över godkända och icke-godkända fantasier?
Om vi kartlagde alla tankar i detta samhälle - även hos människor som ägde en tillsynes "normal" läggning - skulle säkerligen mången människokännare bli genuint chockad.

Som du nog förstår är det en praktisk omöjlighet att "beivra en människa för vissa tankemönster" (exempelvis fördöma alla heterosexuella som fantiserar om våldtäkt på en svagare part) i synnerhet då de inte är uttalade. That´s life. Det är bara att bita ihop och gilla läget.

Vad jag däremot försöker klargöra är faktumet att tanken är primär, även om handlingen de facto, pga av yttre omständigheter, inte verkställs.
Handligen är, ur ett moraliskt, värdemässigt perspetiv, underordnad avsikten. Så, ett konkret exempel; Om en potentiell mördare står i begrepp att mörda någon, men av en eller annan yttre omständighet hindras, bör och måste han likställas med den personen som i samma situation, med samma avsikt, lyckas med sitt verk.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 10 maj 2007 14:44

Om en potentiell mördare står i begrepp att mörda någon, men av en eller annan yttre omständighet hindras, bör och måste han likställas med den personen som i samma situation, med samma avsikt, lyckas med sitt verk.

Vad är det som gör någon till en mördare, om inte just själva mördandet?
Är det rimligt att tala om "latent mördande", som aldrig behöver verkställas, och döma utefter det?
Vad fan betyder "potentiell mördare" här egentligen?

För att anknyta till ämnet: är det rimligt att analysera sexuella läggningar i termer av dispositioner? Hur analyserar man isåfall dispositioner? Kan man prata om en pedofil som aldrig har förgripit sig på ett barn? Vad består i så fall den förmodade pedofilin i?

Den här linjen ter sig mer och mer förvirrad ju mer jag tänker på den.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 10 maj 2007 15:06

Vad jag däremot försöker klargöra är faktumet att tanken är primär, även om handlingen de facto, pga av yttre omständigheter, inte verkställs.
Handligen är, ur ett moraliskt, värdemässigt perspetiv, underordnad avsikten.

För det första vill jag betona att vi här, när vi benämner pedofili, talar om läggningen. Jag ville blott i förbifart ta ett konkret exempel för att jämna ut skillnaden mellan handling och handling, när jag ifrågasatte varuti denna skillnad låg om man granskade en våldtäkt utförd av en pedofil och en våldtäkt utförd av en heterosexuell eller homosexuell (läggningar som accepteras hos både lag och folk).
För det andra påverkas - eller rättare sagt; har påverkats - även en verkställd handling av yttre omständigheter, det går inte att bestrida. Jag håller med om att man moraliskt sett måste döma personen för avsikten men påstår däremot att ingenting säger att en pedofil, mer än en människa av vanlig läggning och även om han känner lust, är färdig att utföra handlingen mot sitt (nu eventuella) offer. Han kan exempelvis, formad av samhällets moral, anse det vara etiskt fel vilket jag, som en ren gissning, antar är fallet hos många av de pedofiler som inte är öppna med sin läggning.
Måhända kan de känna lust inför en handling men inte ha några som helst avsikter att genomföra den. Det är där som problemet står; hur mycket jag än vill döma en potentiell pedofil kan jag för min moral inte göra det, då jag inte har några som helst bevis för vad avsikten är om där ens finns någon avsikt.

Så, ett konkret exempel; Om en potentiell mördare står i begrepp att mörda någon, men av en eller annan yttre omständighet hindras, bör och måste han likställas med den personen som i samma situation, med samma avsikt, lyckas med sitt verk.

Skillnaden här ligger i att mördaren med största sannolikhet inte har en sexuell anknytning till dådet. Han har alltså andra skäl till det än en, så att säga, "inneboende drivkraft" vilket inte är fallet hos en pedofil. Alltså vill jag dra skiljelinje mellan två olika slags pedofiler; a) som handlar efter sin läggning och b) som icke nödvndigtvis handlar efter sin läggning. Det är person A som vi oftast talar om när vi pekar ut en pedofil, då en utpekad pedofil oftast i praktiken gjort någonting för att ha förtjänat titeln pedofil.
Avsikten hos pedofil A är alltså av ondo enligt mig men hos pedofil B begränsas den till blotta tanken/fantasin - inte till avsikt och inte heller till handling. Detta gör att pedofilin i sig inte kan ses som ett brott - bara handlingen som den, liksom andra läggningar, kan föda.
"Jag har talat" - Okänd

Varney

Inläggav Varney » 10 maj 2007 15:08

archaxe, vad menar du? de allra flesta pedofiler har nog aldrig förgripit sig på barn.
den [förmodade] pedofilin består, om vi pratar om läggningen pedofili (- vad finns det för andra pedofiler?), i den sexuella upphetsning han/hon känner för/till/mot/av barn. är det upphetsningens beståndsdelar på något plan du söker?
kanske svårt att dra parallellen för hårt till mördare, om inte definiera vilken läggning först - eller vad annat än läggning, i fallet pedofili.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 10 maj 2007 15:09

Vad fan betyder "potentiell mördare" här egentligen?

Det betyder vad det låter.
Det var ett exempel.

Vi kan istället säga en potentiell våldtäktsman. Vill du mena att det inte finns personer som går runt, och verkligen kan tänka sig att förgripa sig på eller våldta någon, om de speciella omständigheterna tillåter och spelar personen i händerna?

Är du en sådan? Nej, tänkte väl det. Alltså finns det någon eller några faktorer som skiljer den möjliga/potentiella våldtäktsmannen från dej. Tror du inte?

Varney

Inläggav Varney » 10 maj 2007 15:35

men. jag tror inte att sexualsadister utför alla våldtäkter, eller ens om man räknar in imbecilla.
förstår jag rätt, potentiell våldtäktsman betyder nu de som faktiskt vet att de vill våldta någon.. vart hamnar de som Inte sett sig själva som potentiella våldtäktsmän, men som utför en våldtäkt (låtsas att det finns?)? halvpotentiella? är det färre som inte är potentiella våldtäktsmän (eller mördare kanske) i krig, ändras mängden potentiella då, eller bara verkliga, eller är det de halvpotentiella som ändras?
de där faktorerna som skiljer potentiella våldtäktsmän från hederliga människor, hur påverkas de av alla omständigheter? om man kan våldta någon för att rädda livet på sig/någon annan, är man kvartspotentiell då? men bara för att rädda någon annan - åttondelspotentiell, kanske.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 10 maj 2007 17:14

men. jag tror inte att sexualsadister utför alla våldtäkter, eller ens om man räknar in imbecilla.
förstår jag rätt, potentiell våldtäktsman betyder nu de som faktiskt vet att de vill våldta någon.. vart hamnar de som Inte sett sig själva som potentiella våldtäktsmän, men som utför en våldtäkt (låtsas att det finns?)? halvpotentiella? är det färre som inte är potentiella våldtäktsmän (eller mördare kanske) i krig, ändras mängden potentiella då, eller bara verkliga, eller är det de halvpotentiella som ändras?
de där faktorerna som skiljer potentiella våldtäktsmän från hederliga människor, hur påverkas de av alla omständigheter? om man kan våldta någon för att rädda livet på sig/någon annan, är man kvartspotentiell då? men bara för att rädda någon annan - åttondelspotentiell, kanske.

Detta är ju inget motargument, Varney. Halvpotentiella, åttondelspotentiella; saker och ting kan säkert ses ur många perspektiv. Faktum kvarstår att det finns människor som KAN tänka sig att göra detta. Och det finns de som i samma läge, INTE kan tänka sig göra detta.

Återgå till "Psykologi"