Smart - Hur lyder definitionen?
Moderator: Moderatorgruppen
Smart - Hur lyder definitionen?
Vad är egentligen smarthet? Vad bestämmer hur smarta vid är? Kan man utifrån olika situationer avgöra om en person är smart eller inte, isåfall varför? Avgör ett intilligenstest om man är smart?
Vad är DIN defination på smart? Är det att man kan kommunicera med alla och vara empatisk, samtidigt som man har en stor kunskapsbank med fakta och information kring det mesta?
Har flera människor runt om mig som får höga poäng på s.k "smarthetstest", men i verkliga livet har de dyslexi, är allmänt långsamma i fattningsförmågan m.m.
Ge mig svar!
Vad är DIN defination på smart? Är det att man kan kommunicera med alla och vara empatisk, samtidigt som man har en stor kunskapsbank med fakta och information kring det mesta?
Har flera människor runt om mig som får höga poäng på s.k "smarthetstest", men i verkliga livet har de dyslexi, är allmänt långsamma i fattningsförmågan m.m.
Ge mig svar!
Re: Smart - Hur lyder definationen?
Vad är egentligen smarthet? = Anpassningsförmåga
Vad bestämmer hur smarta vid är? Anpassningsförmåga
Kan man utifrån olika situationer avgöra om en person är smart eller inte, isåfall varför? Anpassningsförmåga
Avgör ett intilligenstest om man är smart? Nej
Vad är DIN defination på smart? Anpassningsförmåga
Är det att man kan kommunicera med alla och vara empatisk, samtidigt som man har en stor kunskapsbank med fakta och information kring det mesta? Nej.
Kan man utifrån olika situationer avgöra om en person är smart eller inte, isåfall varför? Anpassningsförmåga
Avgör ett intilligenstest om man är smart? Nej
Vad är DIN defination på smart? Anpassningsförmåga
Är det att man kan kommunicera med alla och vara empatisk, samtidigt som man har en stor kunskapsbank med fakta och information kring det mesta? Nej.
Smarthet kan betecknas som en förmåga att lyckas klara av att lösa vissa problem. Här kan man generellt säga att den som har en förmåga att konstruera en lösning på ett problem är smart, uppfinningsrikedom förutsätts. Att med enkla medel på lättaste sätt lösa en uppgift, eller att med det som står till buds konstruera ett verktyg som underlättar lösningen och åtgärdar problemet. Att anpassa sig till en situation och klara av den är att vara smart med andra ord, smarthet handlar om anpassningsförmågan.
Det har alltså inget med om du kan läsa eller räkna att göra. Det har inget med dina kunskaper att göra. Kan du lösa ett problem så är du smart.
Ju svårare problem du löser desto smartare är du.
Kom ihåg, även djur kan vara oerhört smarta!:wink:
Det har alltså inget med om du kan läsa eller räkna att göra. Det har inget med dina kunskaper att göra. Kan du lösa ett problem så är du smart.
Ju svårare problem du löser desto smartare är du.
Kom ihåg, även djur kan vara oerhört smarta!:wink:
Jeg liker ikke å definere ord, jeg føler meg rett og slett ikke smart nok til det!
Men man kan også bli for smart!
Man kan aldri bli for mye sosial-smart!
Men "vitenskap smart" kan man bli for mye av!
Jeg tror, at man ikke kan være smart på alle måter!
Enten er man skikkelig smart på vitenskap,
eller skikkelig sosial-smart.
Dette var å sette det litt på spissen!
Men man kan også være smart på alle punkter!
Men da er man ikke ekstremt smart på alle punkter,
da er man "normal" smart.
Jeg ser på det som om;
man har et visst antall smarthets poeng som man kan dele utover de forskjellige interessene sine.
Dersom man velger å bli skikkelig smart på et punkt, så må man flytte "poengene" fra et annet område til det punktet man vil bli mer smart på!
Men det er jo bare mitt synspunkt
Men man kan også bli for smart!
Man kan aldri bli for mye sosial-smart!
Men "vitenskap smart" kan man bli for mye av!
Jeg tror, at man ikke kan være smart på alle måter!
Enten er man skikkelig smart på vitenskap,
eller skikkelig sosial-smart.
Dette var å sette det litt på spissen!
Men man kan også være smart på alle punkter!
Men da er man ikke ekstremt smart på alle punkter,
da er man "normal" smart.
Jeg ser på det som om;
man har et visst antall smarthets poeng som man kan dele utover de forskjellige interessene sine.
Dersom man velger å bli skikkelig smart på et punkt, så må man flytte "poengene" fra et annet område til det punktet man vil bli mer smart på!
Men det er jo bare mitt synspunkt
Why? How? What???
GothQueen skrev:Jeg liker ikke å definere ord, jeg føler meg rett og slett ikke smart nok til det!
Ja, det ligger mycket i det du säger. Varje gång jag svarar på ett inlägg innebär det att jag måste sortera bland en mängd alternativa svar. Allt beror på vilket synsett, förhållningssätt och infallsvinkel jag för stunden priorieterar.
Ett svar är aldrig slutgiltigt, men å andra sidan, det är ju därför vi filosoferar.
-
suchanother
- Avstängd
På sätt och vis är GothQueens svar rena rappakaljan. Som sprunget ur ett nödvändigt behov att hävda sej. Behovet skapas av en nödvändighet. Utgångspunkten måste vara att den som känner sej underlägsen har ett behov att hävda sej. Finns ju ingen anledning att hävda sej om det inte finns anledning att hävda sej.
Häls. Such
Statsvetare (lic,), naturvetare, matematiker (60p), ingenjör (civ.ing.), sen är jag också kunnig i möbelfrågor, bl.a. sängvätning.
Häls. Such
Statsvetare (lic,), naturvetare, matematiker (60p), ingenjör (civ.ing.), sen är jag också kunnig i möbelfrågor, bl.a. sängvätning.
Zokrates skrev:Vad är egentligen smarthet? = Anpassningsförmåga
Jag skulle vilja påstå att de allra "smartaste" människorna jag känner har en mycket dålig anpassningsförmåga när det gäller saker i omgivningen, medan de "mindre smarta" har lättare att anpassa sig och rycka på axlarna åt sådant som plötsligt sker.
Kanske är det (som jag upplever som oflexibilitet) för att de "smarta" är mer analytiska till sin natur (?) och därmed blir det "störande" för dem när saker i omgivningen inte är som det "brukar".
Eller så är det för att det blir lättare för dessa att ägna tankar åt "viktigare" saker när omgivningen flyter på som vanligt.
Jag har hört talas om att vissa "smarta" människor även föredrar att äta samma mat varje dag.
En vän till min far är sådan.
Han blev stressad av tanken på att behöva äta annat än Pommes frites, kött och beanaisesås. Varje dag.
Kanske var det så att han tagit ett beslut om att han tyckte att det var det godaste han visste och därmed tyckte att allt annat kändes "fel".
Jag tror inte att en smart person är särskilt beredd att anpassa sig till något annat än sin egen väg att gå (tänka)
Jag tror att smarta människor är nästintill sjukligt envisa.
Jag tror att de struntar i rådande normer för hur man "bör" förhålla sig till problemlösning (och mycket annat), de löser det på ett eget, unikt sätt.
Jag tror förresten att väldigt många av de "smarta" har svårt att anpassa sig till att jobba i grupp t ex, de föredrar nog att tänka själva, och inte bara det, de har nog ofta svårt att kompromissa (anpassningsförmåga
eftersom de vet med sig (i många fall) att de har rätt och resterande grupp har fel.
Om det du menar med anpassningsförmåga, i detta sammanhang, är att vid problemlösning utesluta olika alternativ som sannolikt är felaktiga, så kan jag förstå.
Men jag hade inte valt det ordet.
miss x skrev:Zokrates skrev:Vad är egentligen smarthet? = Anpassningsförmåga
Jag skulle vilja påstå att de allra "smartaste" människorna jag känner har en mycket dålig anpassningsförmåga när det gäller saker i omgivningen, medan de "mindre smarta" har lättare att anpassa sig och rycka på axlarna åt sådant som plötsligt sker.
Jag tror inte att en smart person är särskilt beredd att anpassa sig till något annat än sin egen väg att gå (tänka)
Jag tror att smarta människor är nästintill sjukligt envisa.
Om det du menar med anpassningsförmåga, i detta sammanhang, är att vid problemlösning utesluta olika alternativ som sannolikt är felaktiga, så kan jag förstå.
Men jag hade inte valt det ordet.
Tre korrekta statements som jag håller med dig om.
Att vara smart, eller klok, eller ett geni innebär oftast en sämre förmåga att anpassa sig eller ingå i normala sociala sammanhang.
Sociala handikapp är i vissa fall en följd av brist på vilja eller ett aktivt val, att inte sänka sig till en nivå som uppfattas av den smarte som mer underlägsen, irrationell.
Många genier utvecklar exentriska egenheter som allmänheten uppfattar som rent sjukliga.
Envisheten blir en logisk följd då den smarta tänker att allt har en lösning emedan den dumme ser problemet som olösligt och därmed ger upp.
Det kan förvisso även vara smart att inte ge sig i kast med vissa problem.
Givetvis avsåg jag enbart förmågan att lösa problem med mitt begrepp om anpassningsförmåga.
Att vara smart utesluter inte att vara dum i huvudet på andra områden.
Därav, hellre streetsmart än geni.
Som tur är de flesta lite smarta då och då vilket gör livet värt att leva.
ROBIN.J.G skrev:Vad är egentligen smarthet? Vad bestämmer hur smarta vid är? Kan man utifrån olika situationer avgöra om en person är smart eller inte, isåfall varför? Avgör ett intilligenstest om man är smart?
Ge mig svar!
Äter Du min skit i ett visst ögonblick skulle kanske många anse Dig för smart medan jag endast skulle se Dig som en inställsam djävul!
BENJIE
Zokrates skrev:Att vara smart, eller klok, eller ett geni innebär oftast en sämre förmåga att anpassa sig eller ingå i normala sociala sammanhang.
Ja.
Zokrates skrev:Sociala handikapp är i vissa fall en följd av brist på vilja eller ett aktivt val
Kanske i VISSA fall, ja, men långt ifrån alla väljer detta.
Jag tror att de flesta med sociala handikapp är födda med det.
Zokrates skrev:..att inte sänka sig till en nivå som uppfattas av den smarte som mer underlägsen, irrationell.
Jag tror inte att den "smarte" upplever den "mer sociala" som underlägsen, eftersom den "smarte" enligt mina tolkningar alltid ser att Han/ Hon själv vill förbättra sig innom många genrer (samt lära sig behärska olika saker).
OCH när de ser att någon har en "talang" (oavsett vad det gäller) så är de beundrande inför detta faktum.
Zokrates skrev:Många genier utvecklar exentriska egenheter som allmänheten uppfattar som rent sjukliga.
Sant.
De kan t o m bli tagna för att vara idioter i vissa sammanhang tror jag.
Men, å andra sidan, är de ju det när det gäller vissa saker som inte ligger för dem att intressera sig för.
Jag tror även att de är sämre än gemene man på en del "självklara" saker.
En del, tror jag, har lättare att ådra sig psykiska "åkommor" såsom psykotiska tillstånd exempelvis, då de har svårt att generalisera visuella intryck av olika slag (?)
Zokrates skrev:Envisheten blir en logisk följd då den smarta tänker att allt har en lösning emedan den dumme ser problemet som olösligt och därmed ger upp.
Kanske.
Men jag tror att det är en läggningsfråga i de flesta fall.
Jag tror att en del "smarta" människor, utifrån vad jag sett, är delvis "handikappade" i vissa avseenden medan de är "över-logiska" i andra.
Ett exempel kan vara om en person säger "Kan du räkna ut det här talet?" (och visar en talföljd där det sista talet saknas, exempelvis) och den andre (som ser lösningen omedelbart) enbart svarar "Ja".
Denne förutsätter alltså att den andre ställer en direkt fråga utan att det för den sakens skull krävs en lösning som ska läggas fram (den har ju inte bett om det).
Hade den första däremot formulerat frågan på ett mer "ledande" vis (som:"Ge ett så precist svar du kan på den här frågan!") så hade den andre direkt angivit siffror på sin lösning av talet.
Zokrates skrev:Det kan förvisso även vara smart att inte ge sig i kast med vissa problem.
Ja, de man redan innan VET inte kan räknas ut med de förmågor man har till förfogande.
Dvs om man har dålig (som ex.) intuition så kanske man ska låta bli att göra "antaganden" om hur en reaktion hos en annan individ kan bli.
Zokrates skrev:Givetvis avsåg jag enbart förmågan att lösa problem med mitt begrepp om anpassningsförmåga.
Uppenbarligen (!) är jag inte så "med" på noterna.
Jag ber om ursäkt (och skäms
Zokrates skrev:Att vara smart utesluter inte att vara dum i huvudet på andra områden.
Precis vad jag misstänker.
Zokrates skrev:Därav, hellre streetsmart än geni.
Det håller jag INTE med om alls.
Jag skulle_mycket_hellre vara ett geni.
Många människor är så störande ologiska och känslostyrda att det är både onödigt och FÖR svårt att besvära sig med att försöka förstå sig på dem..
Zokrates skrev:Som tur är de flesta lite smarta då och då vilket gör livet värt att leva.
Jag håller med.
Jag imponeras ofta av vissa människors överlägsna förmåga att dra slutsatser i frågor jag själv inte begriper mig på.
Angelina skrev:Definitionen av smart.
Som sagt, man kan vara smart inom olika områden, sällan är någon begåvad på allt.
Förmågan att se större sammanhang i tillvaron står väl ut som något kännetecknande på en väl fungerande hjärna.
Välkommen, miss x.
8)
Streetsmart och cybersmart...
A
Algotezza aka Algotezza
Angelina skrev:
Som sagt, man kan vara smart inom olika områden, sällan är någon begåvad på allt.
Exakt vad jag menar.
Angelina skrev:Förmågan att se större sammanhang i tillvaron står väl ut som något kännetecknande på en väl fungerande hjärna.
Hmm..
Intressant synsätt.
Jag tror att det är förmågan att se detaljer och samband (småbitar) som sammanknyter ett större sammanhang (?)
Angelina skrev:Välkommen, miss x.
8)
Tack så mycket :)
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Detta är definitionen på smarthet, men likt allt annat måste kontexten penetreras
Mmm..
*Impad*
Jag tror att du klarar det.
(Viskar: kom till poängen..)
Avantgardet skrev:Jag njuter så i mitt elfenbenstorn, era höga hästar ser bara löjliga ut här uppifrån.
På svenska..?
Jag är för korkad för kryptiska formuleringar (så ha överseende).