Mansskatt

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Plato

Inläggav Plato » 13 okt 2004 01:44

Tack!
Jag hade en sådan lust att spy ut långa föreläsningar om hur dumt detta förslag var. När jag läste här insåg jag att många beskrev problemet bättre än mig. Känner mig lugn nu...

Måste bara påpeka att Hovnarrs inlägg var väldigt bra. då det drog sjuka paralleller som kan vållas fram av detta förslag.
Jag förstår att iden är att människor skall ta ett ansvar för det som kvinnor utsätts för. Det har jag inget emot! Men varför enbart män i så fall?
Invandrare i Sverige behandlas illa av vissa få svenskar. Jag tycker att vi ska införa "Svenneskatt" där alla svenskar som har haft en viking som förfader skall betala lite mer skatt ty alla svenskar skall ta ansvar för förtrycket...

/Plato
Alla generaliseringar är farliga, även den här

Användarvisningsbild
nordq
Kontakt:

Inläggav nordq » 23 okt 2004 12:07

Min egen syn finns redan formulerad här men jag tänkte ändå lägga näsan i blöt litegrann med ett litet scenario där vi ponerar att förslaget skulle bli antaget.

Arne, 23 år, blir grovt misshandlad av ett gäng ute på stan den 5 oktober och hamnar i sjukhussängen där han andas syre genom slangar och kämpar för sitt liv. Det är en riktigt kamp men efter nästan tre veckor är han på bättringsvägen. Den 29:e oktober kan han med nöd och näppe själv gå ut genom sjukhusdörrarna. På vägen hem plockar han upp tidningen och får läsa om den nya skattebördan, mansskatten som precis blivit ny lag i landet.

Arne får lite huvudbry och orkar inte riktigt gå igenom tidningen. Han är fortfarande omskakad. Arne stiger upp till bankomaten på torget och ska ta ut pengar. På minneslappen utläser han sin löneutbetalning till flera procent mindre än vad han räknat med.

Visst är det väl skönt att få ta ansvar för allt våld i samhället Arne? Du är ju man!
:shock:

Användarvisningsbild
Innate

Inläggav Innate » 28 dec 2004 19:20

nordq skrev:
Visst är det väl skönt att få ta ansvar för allt våld i samhället Arne? Du är ju man!
:shock:

He had it coming.
Bild

Återgå till "Politik och samhälle"