ARN - segt sömnpiller
Moderator: Moderatorgruppen
ARN - segt sömnpiller
Min yngste son och jag har varit och sett Arn-filmen, ett segt sömnpiller, som börjar som ett UR-program med Per Myhrberg som speaker. I mitten är det mycket Ronja Rövardotter och på slutet slutstriden i Sagan om Konungens återkomst. Det finns inslag av David och Goliath-temat. Guillous våta dröm: hunsad kille klår stor ful elak typ.
Jag föredrar ARN-osten. Jodå, han finns som en vällagrad herrgårdsost också från Falbygdens mejeri. Kanske Guillou skulle låtit det stanna vid en ost?
Det fanns dock två spännande inslag om man har Algotezza som sitt alias: Arn kallades av muslimerna för Al Ghouti och Arns älskade Cecilia hade en pappa som hette Algot. Synkronicitet!
Dessutom heter min kusins man Arne Magnusson.
Jag tror Guillou är skyldig mig lite för att ha knyckt idéer ur mitt liv!
Vad som saknas i filmen är dessutom humor. Det hade jag kanske kunnat bistå Guillou med. Några torra oneliners à la Horatio Caine i CSI Miami.
MVH
Algotezza
Jag föredrar ARN-osten. Jodå, han finns som en vällagrad herrgårdsost också från Falbygdens mejeri. Kanske Guillou skulle låtit det stanna vid en ost?
Det fanns dock två spännande inslag om man har Algotezza som sitt alias: Arn kallades av muslimerna för Al Ghouti och Arns älskade Cecilia hade en pappa som hette Algot. Synkronicitet!
Dessutom heter min kusins man Arne Magnusson.
Jag tror Guillou är skyldig mig lite för att ha knyckt idéer ur mitt liv!
Vad som saknas i filmen är dessutom humor. Det hade jag kanske kunnat bistå Guillou med. Några torra oneliners à la Horatio Caine i CSI Miami.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
What Gives? skrev:Och vad har du själv åstakommit?
Det var ju också en fråga... Jag bedömde filmen som dess åskådare.
Har du själv sett filmen eller läst böckerna som ligger till grund för den? Vad anser du?
Du menar alltså, antar jag, att man inte bör kritisera något om man inte kan åstadkomma något liknande och helst bättre själv. Är det den moraliska grunden för all kritik? Hur ofta är den för handen när det gäller t.ex. recensenters verksamhet?
Jag antar därför att frågan var ironiskt menad, såvida du inte är en Arn- och Guillou-apologet, vilket naturligtvis inte är helt uteslutet.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
What Gives? skrev:Och vad har du själv åstakommit?
Du kritik? Annars?
Intressant det här, du implicerar att Algotezza inte skulle ha rätt att kritisera för att det saknas bevis för att han skulle kunna göra något själv. Men ändå så ser du dig alltså i kraft att kritisera just kritiken.
Skall vi tolka det som att du har åstadkommit mycket? :D
Har hört många gnälla på speaker rösten. Själv har jag inte känt mig manad att se den än. Får nog bli nedladdat till dvdn har släppts.
Kunde du inte uppskatta den för de historiska inslagen då? Den skall ju vara så korrekt så.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:What Gives? skrev:Och vad har du själv åstakommit?
Du kritik? Annars?
Intressant det här, du implicerar att Algotezza inte skulle ha rätt att kritisera för att det saknas bevis för att han skulle kunna göra något själv. Men ändå så ser du dig alltså i kraft att kritisera just kritiken.
Skall vi tolka det som att du har åstadkommit mycket? :D
Ja, man undrar ju...
J R Auk skrev: Har hört många gnälla på speaker rösten. Själv har jag inte känt mig manad att se den än. Får nog bli nedladdat till dvdn har släppts.
Jag tycker själv det är svagt när man inte kan låta filmens bilder tala för sig själva utan det krävs speakerröst eller introtext, som det kan vara i andra filmer, för att föra in publiken i handlingen. Men utan speakerrösten hade filmen kanske kostat några tiotal miljoner till... För mig blev det därför lite väl mycket UR över filmens upptakt. Sedan försvann rösten. Den borde återkommit på slutet för att "knyta ihop säcken". Det verkade därför inte vara ett särskilt genomtänkt grepp. Nu fanns väl rösten med bara för att filmen skulle bli billigare.
J R Auk skrev:Kunde du inte uppskatta den för de historiska inslagen då? Den skall ju vara så korrekt så.
Den stämmer väl överens med Guillous egna fantasier kring den tiden... Det är lite magstarkt när Arn, en fiktiv gestalt, presenteras som "Sveriges ende tempelriddare". Han har kanske funnits ändå...
Lite trist är det att känna igen scenen med hunsad kille klår upp elak buse från Ondskan och det gamla Romeo och Julia-motivet i relationen mellan Arn och Cecilia. Två älskande kan ej få varandra pga av släkternas fiendskap. Svart-vit-målningen upplever jag också som filosofiskt och medmänskligt osund. För att inte tala om bristen på humor... Men det var kanske inte så kul att leva på medeltiden. Dock finns det kvar ganska kul kyrkomålningar, för att inte tala om Deccamerone...
Språket i filmen var ju verkligen också arkaiserande...
Men jag skall kanske hålla tyst tills jag själv skrivit något om den fiktive medeltida skånsk-danske tempelriddaren Jens Pedersen från Österlen för att kvala in som recensent av Arn-filmen.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
På medeltiden lär det ju varit skitgött att leva. Fattiga kvinnor med rika bystar, stop utan stopp och skratt i brist på skatt.
Sen hade vi ju fablerna, tänk den som idag kunde tala, och dessutom publikt, för att visa på hyckel. Nu har vi ju inga lagar som hindrar oss, men ett än större hinder att överkomma, populärmedia med sitt anspråk att ensam i höjden regera
Sen hade vi ju fablerna, tänk den som idag kunde tala, och dessutom publikt, för att visa på hyckel. Nu har vi ju inga lagar som hindrar oss, men ett än större hinder att överkomma, populärmedia med sitt anspråk att ensam i höjden regera
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
What Gives?
Algotezza skrev:Har du själv sett filmen eller läst böckerna som ligger till grund för den? Vad anser du?
Jag har inte sett/läst dem, men jag kommer eventuellt se filmen.
Algotezza skrev:Du menar alltså, antar jag, att man inte bör kritisera något om man inte kan åstadkomma något liknande och helst bättre själv. Är det den moraliska grunden för all kritik?
Nej, inte riktigt. Men jag tycker att det engagemang och de resurser i form av tid, pengar och så vidare som ligger bakom en produktion - exempelvis Arn-filmen - förtjänar ett visst mått av respekt. Kanske är det någonting man lär sig först genom att föresätta sig någonting liknande själv.
Algotezza skrev:Hur ofta är den för handen när det gäller t.ex. recensenters verksamhet?
Väldigt sällan, och det är också avgörande för vilka kritiker som bör tas på allvar. Det är ytterst få rescensioner som är värda att läsa.
-
What Gives?
sydman skrev:Jag tycker att du överdriver lite väl mycket Algotezza. Det finns många bra saker med filmen som du inte nämner. Det var mycket bra foto och filmmusiken var bra. Skådespelarinsatserna var överlag bra. Det låter lite som att du har valt att inte gilla filmen bara för att du inte gillan Jan Guillou.
Nej, jag nämner bara det som störde mig, inte det jag gillade. Det var inte menat som en heltäckande recension. Jag är intresserad av historia och jag gillar Guillous budskap i både böckerna och filmen: olika religionsrepresentanter bör lyssna och respektera varandra, något som framgick av relationen mellan Arn och Saladin.
Det var bitvis fint filmade naturscenerier, men det ser jag som en bisak i relation till intrigen, en viktig bisak iofs som kan stötta men inte rädda en film.
Skådespelarinsatserna upplevde jag som lite teatraliska. Musiken gick ibland bra ihop med intrigen men var ibland lite för pompös i mina öron.
Nej, jag har alltså inte valt att ogilla filmen. Det var inget val, det var så jag upplevde den när jag satt i biosalongen. Jag gick dit full av förväntan. Tror du verkligen jag gått dit och betalt en hundring för att se den om jag på allvar ogillat Guillou? Föga troligt. Jag ogillar alltså inte Guillou utan har en neutral syn på honom. Han var ganska effektiv och snärtig i repliken i sina samhällskritiska tv-program som jag tyckte om. Jag kan skilja mellan person och sak.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
What Gives? skrev:Algotezza skrev:Du menar alltså, antar jag, att man inte bör kritisera något om man inte kan åstadkomma något liknande och helst bättre själv. Är det den moraliska grunden för all kritik?
Nej, inte riktigt. Men jag tycker att det engagemang och de resurser i form av tid, pengar och så vidare som ligger bakom en produktion - exempelvis Arn-filmen - förtjänar ett visst mått av respekt. Kanske är det någonting man lär sig först genom att föresätta sig någonting liknande själv.
Pengar, tid och ansträngning o a resurser kan jag bara respektera om de används på ett sätt som gör pengarna, tiden och ansträngningen som läggs ner rättvisa. Jag tycker inte Arn-filmen gör det fullt ut.
Bushs Irakkrig har kostat åtskilliga miljarder och Bush och hans krig bör därför respekteras, eller...?
What Gives? skrev:Algotezza skrev:Hur ofta är den för handen när det gäller t.ex. recensenters verksamhet?
Väldigt sällan, och det är också avgörande för vilka kritiker som bör tas på allvar. Det är ytterst få rescensioner som är värda att läsa.
Recensioner är ofta värdelösa som vägledning när man skall hyra DVD eller gå på bio. Bara det egna omdömet gäller men då måste man ju se filmen för att uppnå det. Chansa kan man ju annars göra eller lita på en trovärdig kompis' omdöme.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Dr. Avantgardet
Oj, oj, oj, oj....
Idag pratade jag och min pappa om Arn, Han är övertygad om att den är dålig utan att ha sett den. För enligt honom är allt Jan Guillou gör dåligt.
Som ung såg min pappa ut som Per Moberg, nu som Per Oscarsson. Och min farmor som brukar titta på Per Mobergs matlagningsprogram ( för att han är så härligt slarvig) berättade idag om när hon fick oväntat besök av Oscar Den Andre och andra dubbelgångare hon stött på.
Min tremännings morfar heter Arne och tror ibland att han är Gustav Vasa och/eller Napoleon, och ibland en hemlig agent som ställer klockan efter Singapore. När jag var liten brukade jag gå ut med en hund som hette Ronja, och min far har suttit i fängelse. Den lilla sjöjungfrun sitter på Mars och för tre år sedan gick 34:an i himlen in. Hemköp liksom, eller vadå?
Var är vi nu? Hej, hallå: Tuddelutt! Allt gott. Bregott. Ride the wave.
Idag pratade jag och min pappa om Arn, Han är övertygad om att den är dålig utan att ha sett den. För enligt honom är allt Jan Guillou gör dåligt.
Som ung såg min pappa ut som Per Moberg, nu som Per Oscarsson. Och min farmor som brukar titta på Per Mobergs matlagningsprogram ( för att han är så härligt slarvig) berättade idag om när hon fick oväntat besök av Oscar Den Andre och andra dubbelgångare hon stött på.
Min tremännings morfar heter Arne och tror ibland att han är Gustav Vasa och/eller Napoleon, och ibland en hemlig agent som ställer klockan efter Singapore. När jag var liten brukade jag gå ut med en hund som hette Ronja, och min far har suttit i fängelse. Den lilla sjöjungfrun sitter på Mars och för tre år sedan gick 34:an i himlen in. Hemköp liksom, eller vadå?
-
What Gives?
Algotezza skrev:Pengar, tid och ansträngning o a resurser kan jag bara respektera om de används på ett sätt som gör pengarna, tiden och ansträngningen som läggs ner rättvisa.
Jag är inte hundra, men jag tror inte de gjorde filmen enbart för dig. Så varför agera smakdomare åt andra?
Algotezza skrev:Bushs Irakkrig har kostat åtskilliga miljarder och Bush och hans krig bör därför respekteras, eller...?
Vad jag i första hand vänder mig mot är kritik mot det forumet handlar om, så kallade "konstarter". Om du tror att det jag framhåller skulle vara någon sorts universell princip så har du missförstått mig.
What Gives? skrev:Algotezza skrev:Pengar, tid och ansträngning o a resurser kan jag bara respektera om de används på ett sätt som gör pengarna, tiden och ansträngningen som läggs ner rättvisa.
Jag är inte hundra, men jag tror inte de gjorde filmen enbart för dig. Så varför agera smakdomare åt andra?
På vilket sätt agrerar jag smakdomare åt andra om jag ger uttryck åt mina egna åsikter om något? Jag förstår inte... Har jag skrivit: så här skall ni tycka, kanske...
What Gives? skrev:Algotezza skrev:Bushs Irakkrig har kostat åtskilliga miljarder och Bush och hans krig bör därför respekteras, eller...?
Vad jag i första hand vänder mig mot är kritik mot det forumet handlar om, så kallade "konstarter". Om du tror att det jag framhåller skulle vara någon sorts universell princip så har du missförstått mig.
OK, då vet jag det...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Dr. Avantgardet skrev:Oj, oj, oj, oj....
Jätteskoj! :)
Men varför skrattar jag inte? :(
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Kultur - konstarterna"