What Gives? skrev: Algotezza skrev:För att bedöma den bör man väl åtminstone ha sett den...
Vet inte om du riktar den kommentaren till mig, men det är alltså inte filmen i sig som jag intresserar mig för här. Såvitt jag kan se är det godtyckligt vad som är objekt för omdöme, däremot är jag intresserad av rättvisan bakom detta omdöme.
För att omforma mig lite mer filosofiskt menar jag att det är avgörande för ens trovärdighet vad som ligger till grund för ens uttryckta värderingar. Med andra ord skulle man kunna fråga vad det är i din kritik som du tycker jag bör ta på allvar.
Vad du bör ta på allvar är att jag, utifrån mina förutsättningar, har uttryckt mitt ärliga förstahandsintryck av filmen.
Kan du vara snäll och definiera begreppet "rättvist omdöme"! Vilka är kriterierna för ett sådant? För vem är det rättvist? Ur vems synvinkel? I allmänhet och t.ex. för den aktuella filmens del... Tack!
Jag är ingen cineast, men jag har läst en delkurs i filmkunskap när jag läste svenska på universitetet i Lund. Om dessa uppgifter nu krävs för att du skall förstå vad jag menade med mitt första inlägg och varför jag skrev som jag skrev.
Till grund för ens omdömen, oavsett vad dessa gäller, ligger ens egen erfarenhet. Det är pga av skiftande erfarenhet olika personer ofta avger olika omdömen om samma företeelse. Om vår livserfarenhet är analog, kommer våra omdömen att likna varandra, och om vi har väldigt olika livserfarnhet och bakgrund, kommer så ej att vara fallet.
What Gives? skrev: Det ligger kanske i ditt intresse i den mån du är intresserad av att diskutera dina åsikter på ett seriöst sätt.
Vad som ligger i mitt intresse är att man skall se denna tråds första inlägg som min spontana reaktion på en film jag precis sett under kvällen. Framgår inte det ganska tydligt? Det är sedan upp till var och en att se filmen om de vill, om de undrar om de kommer att tycka detsamma.
Jag vet inte om jag tycker det är så intressant att diskutera mina åsikter, seriöst eller oseriöst; långt intressantare är det att diskutera det jag har åsikter om, som jag ser det.
Varför tycker du det är så intressant att diskutera mina åsikter om Arn-filmen och hur jag framför dem, snarare än själva sakfrågan, alltså filmen? Det kan jag inte riktigt förstå...
Algotezza skrev:Jag tycker det är intressant att jämföra olika subjektiva intryck av samma film, musikstycke, konstverk, tv-program etc. för jag är intresserad av vad andra människor tycker och tänker om saker och ting som både de och jag upplever, och jag förutsätter då att andra har samma intresse.
Jag håller med, det är intressant. Det jag försöker komma åt här är emellertid inte din ambition att diskutera filmen, utan hur du valt att diskutera den, och varför.[/quote]
Jag utgick från min spontana reaktion inför filmen, i synnerhet inför de moment i filmen jag tog upp. Det var ämnat som en spontan reaktion. Ingen genomtänkt, genomarbetad, allsidig analys. Jag kunde lagt den på Tankar och känslor men lade den där jag lade den ändå, pga att det handlade om en aktuell film. Du är ju fri att göra en sådan analys om du vill.
What Gives? skrev: Algotezza skrev:OK, jag började inte så här: "Jag har sett filmen om Arn. Så här tyckte jag, vad tycker ni som också sett den?" Men det är ju bara en fråga om retorik och stilistik om man uttrycker sig så eller på det sätt jag gjorde.
Japp, och det är alltså den retoriken som intresserar mig.
Varför det? Är den retoriska frågan intressantare än sakfrågan, själva filmen?
What Gives? skrev: Algotezza skrev:Jag föreslår att du går och ser filmen så kan vi mer i detalj jämföra våra intryck av den.
Det kommer jag kanske att göra. Det kan hända att jag återkommer till det i en ny tråd i så fall.
Gör så... om du upplever det som ett intressant projekt...
MVH
Algotezza