Bokklubben: The Secret

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Bokklubben: The Secret

Inläggav Skogsälvan » 23 feb 2008 13:08

Det var ett tag sedan vi diskuterade en bok nu och eftersom jag tyckte att det var skoj föreslår jag en ny bok. The Secret handlar om hur tankar blir verklighet. Jag har inte läst den, men jag är sugen.

Är någon intresserad?

Användarvisningsbild
StefanW

Re: Bokklubben: The Secret

Inläggav StefanW » 23 feb 2008 17:03

Skogsälvan skrev:Det var ett tag sedan vi diskuterade en bok nu och eftersom jag tyckte att det var skoj föreslår jag en ny bok. The Secret handlar om hur tankar blir verklighet. Jag har inte läst den, men jag är sugen.
Är någon intresserad?

Jag har inte läst boken, men jag har sett filmen. Den handlar om "The law of attraction", vilket innebär att det man tänker på expanderar. Dvs om jag tänker på att jag ofta misslyckas med något så ökar risken för att jag kommer att misslyckas. På samma sätt om tex vill åka till Bahamas och jag fokuserar länge och mycket på detta, så är sannolikeheten ganska stor att jag hamnar på Bahamas, eftersom min upmärksamhet kommer att riktas på saker som leder min väg dit. Det kan handla om att jag ser reseannonser jag aldrig tidigare sett, träffar de rätta människorna och kommer in på samtalsämnen som leder mig dit osv.
Filmen känns dock oerhört amerikansk och rikedom förknippas nästan enbart med pengar och materialism. De misstolkar och förenklar också "The law of attraction" enligt min mening, och menar att det enbart räcker att tänka på en sak så kommer den snart per automatik till din ägo dvs utan något som helst agerande. Fråga-universum-så-får-du-svar principen. Den känns för överdriven och kommersiell enligt min mening och det är synd tycker jag för bottenbudskapet är ju egentligen bra.
Men den säljer bra så den passar nog många.
Om du undrar om mer så fråga bara  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 feb 2008 17:21

Jag såg 20 minuter på youtube. Hur förklarar de att alla kan få sina önskningar uppfyllda.... tänker om två lag möter varann i en fotbollsmatch tex?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 feb 2008 17:22

Ta gärna en finsk författare. Som kulturfolk är finnarna i särklass och har en häpnadsväckande bredvidd på all kultur från författare (Saarikoski, Salama,) till musiker (Sibelius), designares (Iitala glas, Aalto, arkitektur).
Konstigt varför.
Har själv läst de flesta nutida finska författarna (på orignalspråk förståss eftersom behärskar språket).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 feb 2008 17:25

Jag känner inte till de finska författarna. Däremot uppskattar jag finnarnas glaskonst otroligt mycket.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 feb 2008 17:34

Ibland undrar man över varför ett intresse uppstår.
Har själv fått arkitekturen på hjärnan.
Finns ingen logisk förklaring varför. Enda nödförklaringen jag hittar är att arkitekturen handlar och speglar samhällsutvecklingen.

(lite offtopic)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 feb 2008 18:07

Arkitektur är jag också hemligt förtjust i. Skulle bli jätteglad om nån kunde tipsa om nåt utförligt arkitekturhistoriskt verk. Länge velat ha ett sånt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 feb 2008 19:23

Avantgardet skrev:Arkitektur är jag också hemligt förtjust i. Skulle bli jätteglad om nån kunde tipsa om nåt utförligt arkitekturhistoriskt verk. Länge velat ha ett sånt.

Indoktrinerad som jag är så tipsar jag väl utifrån min huvudbok när jag pluggade: Trachtenberg's "Architecture - from prehistory to postmodernity". Lagom lunta i A4format och över 600 sidor.

Lyckade faktiskt hitta ett riktigt bra pris, brukar kosta det dubbla: http://www.bokus.com/b/0131833650.html

/Johan

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2008 02:43

Tusen tack! :)

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 27 feb 2008 04:29

meta(mor)for/s

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 feb 2008 18:46

Dr. Avantgardet skrev:Wikipedia är gratis. (nästan)  

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Darms ... asser4.jpg

Är wikipedia en tillförlitlig källa, tycker du?

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 27 feb 2008 20:42

Lika tillförlitlig som någon annan.
meta(mor)for/s

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 feb 2008 20:56

Dr. Avantgardet skrev:Lika tillförlitlig som någon annan.

På vad grundar du detta?

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 27 feb 2008 21:01

På alltings lika värde.
meta(mor)for/s

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 27 feb 2008 21:40

Skogsälvan skrev:Jag såg 20 minuter på youtube. Hur förklarar de att alla kan få sina önskningar uppfyllda.... tänker om två lag möter varann i en fotbollsmatch tex?

Det var väl ungefär det jag menade. Filmen känns inte trovärdig eftersom den överdriver och även misstolkar attraktionslagen enligt min mening. Om du vill se film skulle jag istället (osett) rekomendera "You can heal your life - the movie" av Lousie Hay. Den är nyutgiven och har uppmärksammats stort hos bla Oprah Winfrey. Den fokuserar mer på välmående än i på rikedom i form av materiella ting vad jag förstår.

Återgå till "Kultur - konstarterna"