Bokklubben: The Secret
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Bokklubben: The Secret
Det var ett tag sedan vi diskuterade en bok nu och eftersom jag tyckte att det var skoj föreslår jag en ny bok. The Secret handlar om hur tankar blir verklighet. Jag har inte läst den, men jag är sugen.
Är någon intresserad?
Är någon intresserad?
Re: Bokklubben: The Secret
Skogsälvan skrev:Det var ett tag sedan vi diskuterade en bok nu och eftersom jag tyckte att det var skoj föreslår jag en ny bok. The Secret handlar om hur tankar blir verklighet. Jag har inte läst den, men jag är sugen.
Är någon intresserad?
Jag har inte läst boken, men jag har sett filmen. Den handlar om "The law of attraction", vilket innebär att det man tänker på expanderar. Dvs om jag tänker på att jag ofta misslyckas med något så ökar risken för att jag kommer att misslyckas. På samma sätt om tex vill åka till Bahamas och jag fokuserar länge och mycket på detta, så är sannolikeheten ganska stor att jag hamnar på Bahamas, eftersom min upmärksamhet kommer att riktas på saker som leder min väg dit. Det kan handla om att jag ser reseannonser jag aldrig tidigare sett, träffar de rätta människorna och kommer in på samtalsämnen som leder mig dit osv.
Filmen känns dock oerhört amerikansk och rikedom förknippas nästan enbart med pengar och materialism. De misstolkar och förenklar också "The law of attraction" enligt min mening, och menar att det enbart räcker att tänka på en sak så kommer den snart per automatik till din ägo dvs utan något som helst agerande. Fråga-universum-så-får-du-svar principen. Den känns för överdriven och kommersiell enligt min mening och det är synd tycker jag för bottenbudskapet är ju egentligen bra.
Men den säljer bra så den passar nog många.
Om du undrar om mer så fråga bara :)
- Skogsälvan
- Avslutat konto
-
suchanother
- Avstängd
Ta gärna en finsk författare. Som kulturfolk är finnarna i särklass och har en häpnadsväckande bredvidd på all kultur från författare (Saarikoski, Salama,) till musiker (Sibelius), designares (Iitala glas, Aalto, arkitektur).
Konstigt varför.
Har själv läst de flesta nutida finska författarna (på orignalspråk förståss eftersom behärskar språket).
Konstigt varför.
Har själv läst de flesta nutida finska författarna (på orignalspråk förståss eftersom behärskar språket).
- Skogsälvan
- Avslutat konto
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
- Johan Ågren
- Administratör
Avantgardet skrev:Arkitektur är jag också hemligt förtjust i. Skulle bli jätteglad om nån kunde tipsa om nåt utförligt arkitekturhistoriskt verk. Länge velat ha ett sånt.
Indoktrinerad som jag är så tipsar jag väl utifrån min huvudbok när jag pluggade: Trachtenberg's "Architecture - from prehistory to postmodernity". Lagom lunta i A4format och över 600 sidor.
Lyckade faktiskt hitta ett riktigt bra pris, brukar kosta det dubbla: http://www.bokus.com/b/0131833650.html
/Johan
- Avantgardet
- Dr. Avantgardet
-
magicadehex
Dr. Avantgardet skrev:Wikipedia är gratis. (nästan)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Darms ... asser4.jpg
Är wikipedia en tillförlitlig källa, tycker du?
- Dr. Avantgardet
- Avantgardet
- Dr. Avantgardet
Skogsälvan skrev:Jag såg 20 minuter på youtube. Hur förklarar de att alla kan få sina önskningar uppfyllda.... tänker om två lag möter varann i en fotbollsmatch tex?
Det var väl ungefär det jag menade. Filmen känns inte trovärdig eftersom den överdriver och även misstolkar attraktionslagen enligt min mening. Om du vill se film skulle jag istället (osett) rekomendera "You can heal your life - the movie" av Lousie Hay. Den är nyutgiven och har uppmärksammats stort hos bla Oprah Winfrey. Den fokuserar mer på välmående än i på rikedom i form av materiella ting vad jag förstår.
Återgå till "Kultur - konstarterna"