Vad har religion för sorts positiv effekt nationellt?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Banana tree

Vad har religion för sorts positiv effekt nationellt?

Inläggav Banana tree » 11 mar 2008 10:44

Förr i tiden stod kyrkan till exempel för undervisning på landet vilket jag anser vara en ganska viktig uppgift. Internationellt ser jag också många positiva effekter med religion - munkar som undervisar till exempel. Men vad har kyrkan och religion överhuvudtaget för positiv betydelse för Sverige idag? Jag förmår mig inte hitta någon positiv betydelse, men någon torde det ju finnas...

Användarvisningsbild
Videkvist

Inläggav Videkvist » 11 mar 2008 11:05

Jag tror man måste skilja lite på kyrkan och religion eftersom de i Sverige är lite skiljda.

Kyrkan som organisation har väldigt många projekt för att hjälpa människor lokalt, katastrofhjälp i andra länder och i Sverige, program för utbyte av kunskap mellan länder et.c.

Religionens syfte tycker jag själv har förändrats och där har kyrkan inte hängt med helt, bara delvis. Jag anser dock att någon form av meningssökande och andlighet är nödvändigt i ett samhälle.

Jag anser dock att detta i denna tid inte har sin plats i de etablerade religionerna utan mer fritt individuellt sökande. Jag skulle alltså vilja ha kvar religion med omforma den ganska radikalt.
Lyssna till min musik: VideWiberg.net

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 11 mar 2008 12:23

Svenska kyrkan bär efter sekulariseringen fortfarande en del ansvar som inte överflyttats till andra instutioner. Iövrigt finner jag att de etablerade religiösa instutionerna har spelat ut sin roll. Andligt sökande kommer fortfarande att existera, men monopol på detta och tryckandet på vetenskapligt och moraliskt förlegade skrifter har föga positiv betydelse för Sverige idag. Snarare skulle jag säga att det har en destruktiv effekt då det skapar kunskapssvaghet, en disrespekt för människovärdet och planeten samt en seggregation mellan människor som egentligen inte borde vara delade. Nuvarande religioner är vår tids apartheid. Vi behöver en religion där människan som helhet och planeten står i fokus, där människovärdet och miljön är viktigare än dyrkan till antika makthungriga sekter och deras vulkangudar.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Argument

Inläggav Argument » 11 mar 2008 22:00

JemyM, jag skulle säga att det finns "religioner" som fyller din beskrivning. Buddhism kommer jag att tänka på, en praktisk "religion" som inte följer någon gud utan försöker förbättra sig själv och omvärlden. Det finns troligen många andra liknande som inte går ut på att tjäna någon gud.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 11 mar 2008 22:40

Argument skrev:JemyM, jag skulle säga att det finns "religioner" som fyller din beskrivning. Buddhism kommer jag att tänka på, en praktisk "religion" som inte följer någon gud utan försöker förbättra sig själv och omvärlden. Det finns troligen många andra liknande som inte går ut på att tjäna någon gud.

Hmmm. Buddhismen brukar komma upp med förkärlek och nog har den ett relativt positivt innehåll med de kanske bästa livsreglerna jag känner till... Det finns dock en del bekymmer ifall du tar seriöst på det övernaturliga innehållet, dvs om du tror på Dharman som något mer än en livsfilosofi. Om du tolkar skrifterna på ett visst sätt är det faktiskt okej att döda människor förutsatt att de brytit mot Dharman, lyckligtvis är den tolkningen ovanlig. Munkreglerna ser jag inte heller som speciellt positiva eftersom de mest handlar om att nå Nirvana kvickast möjligt och för den som inte tror på det övernaturliga innehållet är en sådan strävan en strävan för att dö snarare än en strävan efter något positivt... Tagit som en livsfilosofi är det dock inte helt fel. Jag uppfyller personligen mycket av buddhister strävar efter i att jag saknar materiella intressen.

Om man nu mest söker en livsfilosofi så kan man ju också kika på existentialismen...
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 11 mar 2008 23:02

JemyM skrev:Svenska kyrkan bär efter sekulariseringen fortfarande en del ansvar som inte överflyttats till andra instutioner. Iövrigt finner jag att de etablerade religiösa instutionerna har spelat ut sin roll. Andligt sökande kommer fortfarande att existera, men monopol på detta och tryckandet på vetenskapligt och moraliskt förlegade skrifter har föga positiv betydelse för Sverige idag. Snarare skulle jag säga att det har en destruktiv effekt då det skapar kunskapssvaghet, en disrespekt för människovärdet och planeten samt en seggregation mellan människor som egentligen inte borde vara delade. Nuvarande religioner är vår tids apartheid. Vi behöver en religion där människan som helhet och planeten står i fokus, där människovärdet och miljön är viktigare än dyrkan till antika makthungriga sekter och deras vulkangudar.

:smt015

ZZZZZZZZZZZZarathrustme
Inte doppad
i gröt

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 mar 2008 13:40

Jemy: Du kanske har missat att inom Mahayanabuddhism så är det högsta målet bodhisattva att skjuta upp sin egen nirvana tills alla andra med förmåga att hysa känslor blir upplysta (bodhi).

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad har religion för sorts positiv effekt nationellt?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2008 14:05

Banana tree skrev:Förr i tiden stod kyrkan till exempel för undervisning på landet vilket jag anser vara en ganska viktig uppgift. Internationellt ser jag också många positiva effekter med religion - munkar som undervisar till exempel. Men vad har kyrkan och religion överhuvudtaget för positiv betydelse för Sverige idag? Jag förmår mig inte hitta någon positiv betydelse, men någon torde det ju finnas...

Bilda krisgrupper vid nationella katastrofer, soppkök, göra en human, medmänsklig  insats i dagens Sverige... vara ett föredöme på jämställdhetens område (där är man väl inte "ända framme" än...)...

Få kyrkligt engagerade menar väl att kyrkan idag kommer med den ultimata absoluta sanningen om universum och allting...

Skulle kyrkan idag ibland uppfattas ha lite lågt i tak är det väl bara att sänka golvet så "kommer alla med"...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 12 mar 2008 22:31

En av de enda positiva effekterna jag kan tänka på är som alternativ till psykologisk hjälp. Självmordsbenägna kan (som en annan tråd på detta forum handlade om) räddas av att "finna gud". Folk som mår jättedåligt kan finna tröst i gud. I de fall där folk behöver lögner för att må bättre kan kyrkan komma till undsättning.

Det mesta annat kan andra göra bättre.
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 13 mar 2008 19:12

Erik Thurin skrev:En av de enda positiva effekterna jag kan tänka på är som alternativ till psykologisk hjälp. Självmordsbenägna kan (som en annan tråd på detta forum handlade om) räddas av att "finna gud". Folk som mår jättedåligt kan finna tröst i gud. I de fall där folk behöver lögner för att må bättre kan kyrkan komma till undsättning.
Det mesta annat kan andra göra bättre.

Det där får du nog fundera på lite till. Är detta ett alternativ till psykologisk hjälp? Vad händer ifall denne drabbas av tvivel t.ex.? Tycker du det är bra att ge någon med självmordstankar en bok som bibeln med påståenden om demoner, satan och helvetet även om den kanske har en silverlinje goda åsikter också? Har du läst den någon gång? I många undersökningar av folk med neuroser så toppar kristna statistiken och i synnerhet katolsk kristendom.

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 14 mar 2008 15:05

Intressant det där med psykiskt sjuka katoliker. En jag känner har varit psykiskt sjuk i 10 år, och har nu blivit katolik. Det är bättre att han snöar in på katolicism än att han snöar in på sina tidigare trosföreställningar.

Det är bättre att någon blir kristen än att någon tar självmord.
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 14 mar 2008 17:25

Erik Thurin skrev:Intressant det där med psykiskt sjuka katoliker. En jag känner har varit psykiskt sjuk i 10 år, och har nu blivit katolik. Det är bättre att han snöar in på katolicism än att han snöar in på sina tidigare trosföreställningar.

Det är bättre att någon får professionell hjälp då kristendom kan förvärra problemen och lidandet ytterligare. Kristendomen är en dödens religion som lär att människan föds trasig och ständigt måste be om förlåtelse för sin arvssynd medans man fortfarande lever. Döden är det man suktar efter för då kan man äntligen förlösas från den syndiga kroppen och föras in i himmelriket. För många innebär det dock en skräck och en ängslighet eftersom de är oroliga för att få spendera en evighet i skärseld för sina synders skull. Det är samtidigt ett perspektiv i vilken världen är något ont i vilken en främmande ond makt ständigt föder ens tankar med synd och andra försöker vilseleda en bort från den sanna tron. Dessa har redan förts bort och styrs nu av Satan och demoner.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 mar 2008 17:29

Helt klart att kristendomen går ut på att skuldbelägga den vanliga människan så att prästerna och andra välbesuttna kan leva ut sina perversioner i lugn och ro.

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 14 mar 2008 17:39

JemyM skrev:
Erik Thurin skrev:Intressant det där med psykiskt sjuka katoliker. En jag känner har varit psykiskt sjuk i 10 år, och har nu blivit katolik. Det är bättre att han snöar in på katolicism än att han snöar in på sina tidigare trosföreställningar.

Det är bättre att någon får professionell hjälp då kristendom kan förvärra problemen och lidandet ytterligare. Kristendomen är en dödens religion som lär att människan föds trasig och ständigt måste be om förlåtelse för sin arvssynd medans man fortfarande lever. Döden är det man suktar efter för då kan man äntligen förlösas från den syndiga kroppen och föras in i himmelriket. För många innebär det dock en skräck och en ängslighet eftersom de är oroliga för att få spendera en evighet i skärseld för sina synders skull. Det är samtidigt ett perspektiv i vilken världen är något ont i vilken en främmande ond makt ständigt föder ens tankar med synd och andra försöker vilseleda en bort från den sanna tron. Dessa har redan förts bort och styrs nu av Satan och demoner.

Asså om man vill kan man ju få kristendomen till det, och jag säger på intet sätt att kristendomen är vettig, men man kan också få kristendomen till en massa andra saker. Så om man har en präst som säger till en att ignorera alla domedagsprofetsior och som säger till en att man typ kommer till himelen oavsett och att det enda viktiga är att det finns en jättesnäll gud som älskar en, och man kan tro på det, så kan det vara en tröst. Och jag tror verkligen inte att det är sannt, och jag tvivlar på att jag skulle kunna tro på det, men för dem som kan det lär det ju vara tröstande.
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 14 mar 2008 17:53

Erik Thurin skrev:Asså om man vill kan man ju få kristendomen till det, och jag säger på intet sätt att kristendomen är vettig, men man kan också få kristendomen till en massa andra saker. Så om man har en präst som säger till en att ignorera alla domedagsprofetsior och som säger till en att man typ kommer till himelen oavsett och att det enda viktiga är att det finns en jättesnäll gud som älskar en, och man kan tro på det, så kan det vara en tröst. Och jag tror verkligen inte att det är sannt, och jag tvivlar på att jag skulle kunna tro på det, men för dem som kan det lär det ju vara tröstande.

En präst är inte insatt i en självmordsbenägen människas psykologi och terapi är verkligen vad någon med självmordstankar behöver. De har redan en rubbad verklighetsbild och att vrida den ytterligare kan inte vara bra för hälsan. När en nyfrälst men psykiskt pressad individ ställs inför mer dogmatiska och ickepragmatiska kristna eller själv läser bibeln för att veta mer, ja då spelar det inte så mycket roll vad en vänligt inställd präst har sagt. Kristendomen som snuttefilt är en ytterst bräcklig sådan.

Återgå till "Religion och andlighet"