MVH
Algotezza
Moderator: Moderatorgruppen
Avantgardet skrev:Ja, jag fattar inte problemet. Har man, idag, blivit så fjärmad från naturen - i alla dess skitiga skönhet - att dessa semireligiösa hygienstvångstankar kommit att övertrumfa våra biologiska drifter - synns ju på flera plan. Jag är less på stålburen.
Gillar själv att odla, men måste göra det på balkongen då. Funderar dock på om det inte kan vara så att jag missar något genom att inte också jaga...
Avantgardet skrev:Och det snackas så mycket bland köttätarna, inte ens en liten promille av dem skulle fixa allt det jobb det är med att fixa fram köttet på bordet - sett till hela processen.
Algotezza skrev:Slafsa på i köttbitar och kvalster, ruttna grönsaker och annat najs-bajs, peta näsan och släpp er: det man inte dör av stärker en!
![]()
MVH
Algotezza
Avantgardet skrev:Ja, jag fattar inte problemet. Har man, idag, blivit så fjärmad från naturen - i alla dess skitiga skönhet - att dessa semireligiösa hygienstvångstankar kommit att övertrumfa våra biologiska drifter - synns ju på flera plan. Jag är less på stålburen.
Gillar själv att odla, men måste göra det på balkongen då. Funderar dock på om det inte kan vara så att jag missar något genom att inte också jaga...
Marksa skrev:Algotezza skrev:Slafsa på i köttbitar och kvalster, ruttna grönsaker och annat najs-bajs, peta näsan och släpp er: det man inte dör av stärker en!
![]()
MVH
Algotezza
Man mår ju inte så bra heller, Ut i naturen, men se till att vara mentalt förbereda på lite strapatser. Citatet ovan är bara machosnack utan substans. :x
Makterna skrev:Algotezza skrev:Vad skiljer din definition av logik från min, menar du?
Tja, de var ju helt olika, så det är väl enklare om du säger vad de skulle ha gemensamt.
Makterna skrev:Avantgardet skrev:Och det snackas så mycket bland köttätarna, inte ens en liten promille av dem skulle fixa allt det jobb det är med att fixa fram köttet på bordet - sett till hela processen.
Den där märkliga tanken att man inte "får" äta kött om man inte är "man" nog att fälla bytet själv, kan den appliceras på annat också? Får man inte åka buss innan man är "man" nog att kunna bygga en egen buss, eller åtminstone veta vad alla delar på bussen heter? Får man inte slicka fitta innan man kan det latinska namnet på alla fittdelarna? Får man inte knarka innan man är "man" nog att kunna tillverka eget knark och har kontakter på var man får tag i kemikalierna? Jag förstår verkligen inte logiken, men visst, jag har bamhärtighetsdödat en påkörd hare genom att skära halsen av den, innebär det då, kära överetiker, att jag får äta allt kött eller bara harkött? Och om jag någon gång dödar en människa, vilka nya rättigheter erhåller jag isåfall?
Du såg inte smileyn - eller ignirerade den? Det var ett s.k. skämt... en ny modern grej som dessa förkättrade humanist-humorister hittat på.Så du kan lugnt gå vidare...
Det är fullt möjligt att äta djur utan att fördenskull åsamka dem lidande. Jag tror detta är ytterligare ett pseudoargument, så låt oss testa detta genom ett tankeexperiment. Ponera att du älskar kött, allra godast är struts, men finner det oetiskt eftersom du bedömer att djur lider när de ska avlivas. På din 50-årsdag vill du unna dig din favoriträtt struts, och för att göra det etiskt legitimt kommer du på att du ska minska djurlidande mer än vad du orsakar det. Så du åker ner till Afrika i en vecka och tältar på savannen, och väntar. När du ser lejon överfalla antiloper så tar du ditt prickskyttegevär och bamhärtighetsavlivar antilopen den för att skona den från lidande - den hade alltså i annat fall blivit uppäten levande av lejonet. Säg att du lyckas med detta 5 gånger. Är det då okej att äta din efterlängtade köttmåltid (struts) på 50-årsdagen, eftersom du ju genom din Afrika-resa faktiskt minskat mer djurlidande än vad du orsakat genom att äta struts?
Så du menar att detta är ett bevis för att djur inte lider av djurtransporter och slakt idag?
Jag talar om djurens genrella ldinade vid slakt, inte om just denna struts. Generellt lider djuren av att födas upp och slaktas. I stället för att försöka ta reda på om jag kan få tag på kött från djur som bevisligen inte lidit under sitt liv eller under sin slakt är det väl lättare att utesluta köttet i sin diet, om man resonerar logiskt...
Makterna skrev:Vad är det som störde dig? Att du inte vill tänka på vad du stoppar i dig?
Inget stör mig. Jag påpekade bara ett logiskt fel. Men det verkade som att du trodde att folk skulle störa sig, eftersom du påpekade en lång rad pontentiella störningsmoment med olika former av kost, t.ex. att korv består av tarmar osv. Eller påstår du att det var av nån annan anledning du skrev detta?
Varför skriver du då här? Värnar du om att folk tänker rätt och logiskt, dvs. som du?
Jag skrev detta med glimten i ögat (då jag också skrev om "äckligheter" jag sjölv äter) men jag förstår nu att det är ett känsligt ämne som får vissa att känna sig anklagade och därför blir illa berörda.
Och vad anser du att du har bevisat genom att hävda detta? Att folks smakpreferenser inte är logiska? Grattis, ingen har nånsin påstått att smakpreferenser varken är logiska, eller bör vara det.
Men det kanske är en poäng att veta vad man stoppar i sig och vilka konsekvenser det får. Derm kan jag komma till om intersse finns.
Makterna skrev: Män gillar att stoppa sin penis i kvinnornas vagina (eller, ifall de är bögar, i männens rövhål) - vad är det för logiskt med det? Ingenting! Men det är så vi människor fungerar så vad är problemet.
Det är fullständigt logiskt att vilja njuta av sex, då det just innebär en njutning och det är vad vi oftast eftersträvar som människor, det ligger i vår natur, eller hur Herr Utilitarist... Det är så att säga en premiss inbakad i vår natur och som styr vår vilja och våra handlingar.
Makterna skrev:Makterna skrev:Jag föredrar närproducerad ekologisk vegetarisk kost av globalmiljömässiga, globalekonomiska och etiska skäl, alltså för att djuren, naturen och klotet skall må bra.
Så det har ingenting alls att göra med att just detta råkar vara en stor trend bland "humanisterna" just nu? Ungefär som att man skulle krama träd förr.
Guilt by association...
"Förr kramade man träd vilket var jättedumt, nu gör man något annat lika dumt. Allt humanister gör är jättedumt för de gör inte och tänker inte som jag, som är logisk och slickar fitta!"
Nej, det var inte så jag resonerade. Resonemanget var snarare: Att folk äter ekologiskt beror inte alls på att det är bra, utan pga att det är modernt - på samma sätt som att det var modernt att krama träd förr. Att man inte kramar träd längre, är ett bevis att det bara var en modefluga.Makterna skrev:t;]uote]
Guilt by association: trädkramande var en modefluga som försvann, alllså gälelr samma sak om ekologisk mat... bara en modefluga... Men om det nu är en modefluga, är det då automatiskt något dåligt?
Det du beskriver kallas inte "guilt by association". Snarare "occhams rakkniv". Svar: Nä, modeflugor är inte automatiskt dåliga, men om nåt kallas en modefluga så menar man ju också att det saknar substans. Eftersom flumrörelsen hela tiden hittar på nya trender och lämnar de gamla bakom sig, så vilar väl bevisbördan på den som påstår att trenden innehåller nån substans den här gången. Om vi går tillbaks och analyserar trädkrameriet såhär med facit i hand, så hittar vi ju t.ex. inte speciellt mycket substans. Det ligger nära till hands att bedöma att detsamma kommer gälla om 20 år när vi tittar tillbaks på ekologitrenden.Så allt som är tillgängligt för en billig peng är OK att köpa. Gäller det allt i livet, alla varor och tjänster?
Bevisbördan vilar på den som påstår att nåt INTE är okej. Defaultet är väl att allt är okej utom det som inte är okej, snarare än tvärtom, eller? Fast man undrar ju ibland, humanisterna verkar ju skämmas för att de ens finns till.Makterna skrev:Vad som är äckligt är upp till en själv att avgöra.
Ja, så varför försökte du insinuera att icke-vegetarisk kost är äcklig då? Eller förnekar du att detta var syftet med orginalinlägget?
Få folk att tänka till på detta område. Vilekt du ju gjort. Jag lyckades alltså!
Vad var det du ville att folk skulle tänka för tanke då? Eller var det ren läsövning?Makterna skrev:Jag finner det oetiskt och oestetiskt att äta djurkroppar, kadaver. Jag ville göra läsarna uppmärksamma på vad de stoppar i sig, eftersom de flesta helst vill glömma det.
"Vill glömma"? Den teorin tror jag inte stämmer. Zoo-godis innehåller tydligen färgämne från löss, betyder det att folk som äter Zoo "vill glömma" detta, eller betyder det att de helt enkelt har annat viktigare att tänka på när de äter godis. Varför ska man sitta och vara "medveten" om en massa onödigheter? Vad spelar det egentligen för roll att färgämnet kommer från krossade löss? Ingen roll alls! Det är bara emos och pseudointellektuella som tänker såhär.
Emos - ännu en grupp hemska personer, eller?
Nä, jag älskar emos, men speciellt logiska är de inte.Makterna skrev:Uppenbart är väl att folk helst inte vill tänka på vad de stoppar i sig. Man vill se köttbiten som ett aptitligt ting, vars en gång levande ursprung man helst vill glömma.
Kan man inte vända på resonemanget och säga att andra människor har ett behov av att problematisera och vara "pseudo-medveten" om saker helt i onödan?
Varför är det onödigt att vara medveten om vad man stoppar i sig och vilka konsekvenser detta får?
Algotezza skrev:Marksa skrev:Algotezza skrev:Slafsa på i köttbitar och kvalster, ruttna grönsaker och annat najs-bajs, peta näsan och släpp er: det man inte dör av stärker en!
![]()
MVH
Algotezza
Man mår ju inte så bra heller, Ut i naturen, men se till att vara mentalt förbereda på lite strapatser. Citatet ovan är bara machosnack utan substans. :x
Varför orkar du kommentera det då? För att genom kommentaren skänka det en gnutta substans? Man tackar i så fall. Tackelitack!
MVH
Algotezza
Algotezza skrev:Makterna skrev:Avantgardet skrev:Och det snackas så mycket bland köttätarna, inte ens en liten promille av dem skulle fixa allt det jobb det är med att fixa fram köttet på bordet - sett till hela processen.
Den där märkliga tanken att man inte "får" äta kött om man inte är "man" nog att fälla bytet själv, kan den appliceras på annat också? Får man inte åka buss innan man är "man" nog att kunna bygga en egen buss, eller åtminstone veta vad alla delar på bussen heter? Får man inte slicka fitta innan man kan det latinska namnet på alla fittdelarna? Får man inte knarka innan man är "man" nog att kunna tillverka eget knark och har kontakter på var man får tag i kemikalierna? Jag förstår verkligen inte logiken, men visst, jag har bamhärtighetsdödat en påkörd hare genom att skära halsen av den, innebär det då, kära överetiker, att jag får äta allt kött eller bara harkött? Och om jag någon gång dödar en människa, vilka nya rättigheter erhåller jag isåfall?
Det handlar om huruvida man kan tänka sig syssla med slakteri om man fick möjligheten eller om man skulle avstå därför att man tycker det är grymt med djurslakt men gärna äter kött bara man slipper handskas med djuren. Är inte det dubbelmoral? Man vill gärna njuta av slaktandets resultat men skulle inte tåla att slakta djuren själv. Någon annan får göra jobbet, då är man nöjd.
Om du frågade en etikprofessor är jag säker att han skulle svara att det inte är någon "dubbelmoral" i att...
1. ha en smak för x (t.ex. kött)
och att
2. välja att ge sig hän i denna preferens
Det faktum att x (här: kött) måste tillkomma genom att någon ansvarar för y (här: dödandet av ett djur), vilket kanske inte personen själv pallar, på vilket sätt skulle detta kunna förändra ovanstående? Jag ser ingen logik här, bara dramatik! Är det nåt fel med att man samarbetar, att den som pallar att döda djur jobbar som slaktare och gör mat åt alla, och att man själv jobbar som något annat som man hellre gör? Varför?Det blir ju samma sak när det gäller bussåkandet och fittslickandet och knarket. Om du hade möjlighet att lära dig bygga en buss, lära dig fittans delar och att bygga ditt knark, men inte ville det, med hänvisning till att det är jobbigt, äckligt, etc. Det behöver inte handla om att verkligen göra detta, men att inte vilja det - även om man fick möjlighet - av något egostiskt svepskäl.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster