Utveckling av social kompetens

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 13 apr 2008 17:51

Jag slutar aldrig tro på människan, ibland tvivlar jag, men det är allt. Det där inbegriper även mig själv.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 apr 2008 17:55

Tro och tvivel. Jag säger ta henne med en klackspark och ge henne en spark i arslet emellanåt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 13 apr 2008 17:57

:wink: haha, ska ta i ordentligt nästa gång i så fall..

Levee

Inläggav Levee » 15 apr 2008 19:28

hovnarr skrev:Om man älskar sina medmänniskor närmar man sig dem utifrån perspektivet vad man kan göra för dem. Istället för att oroa sig för vad de ska tycka om en själv.

Verkligen bra uttryckt. Det dar skall jag lagga pa minnet och anvanda.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 apr 2008 18:33

bumbimys skrev:Jag säger samma som en liknande tråd med samma problem kognitivtbeteendeterapi är bra för att ändra sitt tankesätt och komma över de blockerande tankarna och lära sig nya tankesätt.

Många pratar KBT. Men är inte det väldigt dyrt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Utveckling av social kompetens

Inläggav JemyM » 27 apr 2008 02:56

maaattias skrev:hur utvecklar man socialkompetens?
Om man är ganska blyg och halvt som halvt socialt inkompetent.
Hur gör man egentligen för att råda bot på problemen mer än att bara försöka snacka mer med folk?
Har ni några speciella tips. Tankesätt , mental uppladdning och dylikt?

Jag löste mitt problem med studier. Genom att kunna mycket och allsidigt så har man ofta något att säga vilket ger en starkare identitet.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 27 apr 2008 08:27

Ingen som törs svara. Ökar din ”sociala kompetens” av pengar?
Dvs din sociala kompetens ökar om du klär dig med en Rolex.  8)

Användarvisningsbild
chela
Kontakt:

boktips

Inläggav chela » 27 apr 2008 14:10

Det finns en bok som heter "Handbok i konsten att vara social", huruvida den är bra eller inte har jag ingen som helst aning om, men den kanske kan ge några mer konkreta och handfasta tips?

I det stora hela tror jag mest det handlar om att få andra att känna sig bekväma i ens sällskap och det kan ju vara svårt ifall man inte tror på sig själv utan istället utstrålar osäkerhet - sånt smittar lätt!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 apr 2008 14:20

Anders: KBT på en öppenpsykriatisk klinik kostar typ en hundring per besök och går under högkostnadskortet. När du har kommit upp i 900 (så är det väl, eller var det 1500?) så blir besöken gratis i resterande delen av året från och med första betalning. Går du till en privat psykolog som inte är ansluten till detta avtal så kostar besöken betydligt mer och högkostnadskort existerar inte. Det kan dock vara rätt svårt att få tillgång till en KBT-psykolog.

Fromm: Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet. En period hade jag det väldigt förspännt med pengar, var en sådan där som gick före i köer och hade tillgång till backstageområden. Faktum är att det hade motsatt verkan på mig, kände mig mer isolerad, snudd på skygg.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 27 apr 2008 21:14

Skogsälvan skrev:Fromm: Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet. En period hade jag det väldigt förspännt med pengar, var en sådan där som gick före i köer och hade tillgång till backstageområden. Faktum är att det hade motsatt verkan på mig, kände mig mer isolerad, snudd på skygg.

Din erfarenhet var intressant att höra. Var det svårt att få nya vänner eller var det dina befintliga vänner som försvann?
Respektive grupp har sin egen objekt/uppförande kod.

Vilket gör begreppet ”social kompetens” diffust. I grupp 1 trivs man som en fisk i vatten men i grupp 2 passar man inte in.
Dvs i grupp1 har du social kompetens men inte i grupp2

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 apr 2008 21:57

Det var en väldigt plastig, falsk och ytlig värld jag hamnade i och jag kämpar med efterdyningarna av detta ännu, flera år senare. Dragigt på mig en släng social fobi på köpet fast jag har väldigt hög social kompetens. Men visst, jag spelade så klart med då, men inombords blev jag tom. Fromm borde väl gilla Fromm. Jag gillade det jag läste av den mer kände Fromm om att åka till Disneyland för att vi har glömt hur det är att ha roligt pga den inre alienationen.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 apr 2008 22:03

Fromm skrev:Ingen som törs svara. Ökar din ”sociala kompetens” av pengar?
Dvs din sociala kompetens ökar om du klär dig med en Rolex.  8)

Jag skulle vilja säga nej, i den bemärkelsen att jag tänker mig kompetens som kunnande eller know how- vilket jag har svårt att tänka mig ökar av en klocka.
Nu vet jag just ingenting om rolex-klockor, men om det är så att dom visar tiden mera exakt än andra billigare klockor, så kanske man kan utläsa tiden mera exakt och på så sätt vara lite lite mera kompetent, vilket jag ändock till sist och syvende betvivlar.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 apr 2008 22:23

Hmm, jag kanske ska förtydliga mig. Jag är alltså bra på att anpassa mig och få folk känna sig bekväma i mitt sällskap, ovasett ålder, kön, klasstillhörighet osv. Det är social kompetens. Så Rolex och sånt blev bara en parantes här som jag drog ut lite till extremerna. Själva slöseriet och plastigheten gjorde mig sjuk. Hade jag inte hoppat av det där livet så hade jag gjort som Greta Garbo. Men det har alltså med mina personliga värderingar att göra. Jag är däremot en utmärkt bordsgranne som med lätthet kan prata ett charmerande samtal vid en finare bjudning med tre gafflar och knivar. Precis som jag kan glida in på en flumfest och använda den attityden. Båda är rätt trevliga på sitt sätt. Social kompetens har inget med statussymboler i sig... ja, möjligtvis till lite hjälp om man inte har förmågan själv.

A

Re: Utveckling av social kompetens

Inläggav A » 27 apr 2008 23:29

maaattias skrev:hur utvecklar man socialkompetens?

Om man är ganska blyg och halvt som halvt socialt inkompetent.

Hur gör man egentligen för att råda bot på problemen mer än att bara försöka snacka mer med folk?

Har ni några speciella tips. Tankesätt , mental uppladdning och dylikt?

Var dig själv!
Låter kanske fånigt, för simpelt, men det är jävligt spännande och det mest stimulerande, och överraskande och hela kittet! Plus att det uppmuntrar och gör folk på smällen om man har tur! Om man inte har tur, är det kul att bara titta, det är otroligt vackert att bara sitta vid ett konversationsbord där té avnjuts och ord smäller i luften. Skratt och sånt.

Användarvisningsbild
Fromm

Falskt begrepp.

Inläggav Fromm » 27 apr 2008 23:55

magicadehex skrev:Jag skulle vilja säga nej, i den bemärkelsen att jag tänker mig kompetens som kunnande eller know how- vilket jag har svårt att tänka mig ökar av en klocka.

Skogsälvan skrev:Social kompetens har inget med statussymboler i sig... ja, möjligtvis till lite hjälp om man inte har förmågan själv.

Skoj att Skogsälvan gillar Fromm.  :)  Emotional_contagion är budskapet jag beundrar hos honom.
Neurologer har gett honom rätt våra känslor stimuleras av ansikten såväl som objekt (ljud,smak,doft).

Vi är oftast bara medvetna om de starka känslorna, men även de mer svaga känslorna påverkar oss.
Företagen lägger ut miljarder på reklam för att knyta positiva känslor till sin produkt.

Människor lägger sedan ut biljarder på de rätta kläderna och objekten. För att kunna skapa de rätta känslorna.
Våra känslor associeras sen ofta omedvetet till produkten.

Vilka känslor man får av en Rolex eller av Silicon Valley är individuellt. Men ni förstår nog min poäng.
Vill inte kalla ”sociala kompetens” för en kompetens när det är så lätt att manipulera våra känslor.

Återgå till "Psykologi"