Varför är ni religiösa?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Inläggav Minded » 05 maj 2008 16:53

Till er som är permanent religösa..

Minded

Inläggav Minded » 05 maj 2008 22:14

Jag kom tillbaks hit för att läsa mina egna inlägg, efter att ha skrivit i den andra tråden, noterade att samma författare triggat mig bägge gångerna. Kul.

Jag ser att jag aldrig skrev dit vad jag faktiskt tänkte exakt. Det var i stil med att du försöker överrösta för att höras, vilket lämpligtvis kommer från demonen att du inte tidigare upplevt dig hörd/förstådd i överflöd.. Vilket, efter att ha läst din andra tråd, är rätt uppenbart att fallet är. Jag hade samma känsla tills för ungefär ett halvår sen, då jag träffade någon som jag på allvar kunde prata med. Det kändes nästan som en förälskelse. Kanske gjorde det till och med det. Men det varade bara en tid. Efter att vi hade pratat om en del grejer blev det mer och mer tydligt för mig att jag sökte upplevelsen av att bli förstådd. Eller av att vilja bli förstådd och förklaras relevant gällande sånt som jag i bästa fall annars bara får höjda ögonbryn och byte av samtalsämne till svar. Få fritt spelrum liksom. Uppfattat sådant.

Om du vill komma någonstans med oss, faktiskt, resten av världen, så finns generellt två vägar. Antingen anpassning till systemet och därefter förändring inifrån densamme. Ungefär det som sker (upplevs som) naturligt med alla andra levande varelser. Alt två är att köra motsatsen, brute-force cracking. Det som bara upplevs och på sin höjd blir ihågkommet av de som inte går under av den för dem (upplevda?) skarpa kontrasten... attacken.

Jag själv behöver känna för att göra något innan jag gör det. Det finns saker, kontexter, som triggar mig mer eller mindre - eftersom att vi alla i någon grad formas mot de omvärldar vi omges/omger oss av, eftersom att vi uppfattar dem. Jag antar att detsamma ännu gäller dig.

Fö:

Åkes granne skrev:GUD är våra INRE ÖNSKNIGAR.

amy skrev:"Gud" är en projektion av oss själva

Jag finner påståendena ganska lika varandra.

Minded

Inläggav Minded » 05 maj 2008 22:34

Mitt eget problem(?) är att jag litar så mycket mer på mig själv än andra.. kort, jag behöver anledningar för att faktiskt göra något relevant. Eller ännu exaktare, jag behöver uppleva anledningar för att ärligt kunna klassa mig själv som relevant. Att kalla mig själv dum, tja, känns ovanligt. Kanske är jag som alla andra. Hur mycket jag än tror/hoppas på att jag inte är det..?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 maj 2008 22:53

Minded skrev:Mitt eget problem(?) är att jag litar så mycket mer på mig själv än andra.. kort, jag behöver anledningar för att faktiskt göra något relevant. Eller ännu exaktare, jag behöver uppleva anledningar för att ärligt kunna klassa mig själv som relevant. Att kalla mig själv dum, tja, känns ovanligt. Kanske är jag som alla andra. Hur mycket jag än tror/hoppas på att jag inte är det..?

Felet med att kalla sig själv för dum, är att det krävs för mycket klokhet till det. :wink:

magicadehex

Inläggav magicadehex » 06 maj 2008 11:46

Minded skrev:jag sökte upplevelsen av att bli förstådd. Eller av att vilja bli förstådd och förklaras relevant gällande sånt som jag i bästa fall annars bara får höjda ögonbryn och byte av samtalsämne till svar. Få fritt spelrum liksom. Uppfattat sådant.

Minded.. förlåt, att jag stympar ditt inlägg, men jag vill bara säga att det kan kännas tillochmed ännu skönare att "ge upp" med att försöka bli förstådd i sina tankegångar. Det kommer alltid finnas folk som inte håller med/ inte förstår odyl- men det kanske inte är meningen att de ska förstå. Man kan lita på att universum/Gud låter de som har öron höra :)
och det är precis de som kommer att lyssna.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 10 jun 2008 03:08

För att jag fått övertygande bevis för att Gud finns och att Bibeln är sann.
Och för att jag tycker om sanning och inte lögn samt kunskap och inte flum.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 jun 2008 07:32

Tatjana skrev:För att jag fått övertygande bevis för att Gud finns och att Bibeln är sann.

Personliga övertygande bevis på gudstrons område är fullt möjliga, men kan dessa jämställas med vetenskapliga, filosofiska bevis? Tro är en personlig fråga och handlar om den individuella, intima relationen mellan den troende och någon form av gudomlig faktor (något som den troende menar är Gud). Det finns ingen anledning att dra in andra i den realtionen och tala om "allmängiltiga bevis" för ens tro!

Min tro säger mig att det finns en gudomlig dimension i tillvaron och jag har upplevt den personligen, men mitt vetande förhåller sig neutralt i frågan. Det är förödande att mixa tro och vetande som vissa religiösa grupper gör.

För mig är det otroligt patetiskt när t.ex. Jehovas vittnen i sina färgglada böcker förment logiskt och vetenskapligt t.ex. "bevisar"att Gud finns och att evolutionsläran är ett missförstånd. Vad säger ni om detta "övertygande bevis" för att "slumpen" inte "skapat" människan: om man lägger de delar av en bil som behövs för att det skall bli en hel fungerande bil och rullar den nedför en hög backe, inte har "slumpen" satt samman delarna till en bil när tunnan når backens slut! Eller följande bevis för en immateriell evig skapare: : man inser t.ex. att en skräddare har sytt ens kostym - är det då inte lika självklart att det finns en medveten skapare bakom den mänskliga kroppen som ju är betydligt mer avancerad än en kostym! Ett oerhört fånigt "analogi"-bevis!

Dagens filosofiska uppgift: såga dessa två "bevis"! Om ni orkar...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 jun 2008 01:05

Tatjana skrev:För att jag fått övertygande bevis för att Gud finns och att Bibeln är sann.

Tatjana: Kan du förklara och exemplifiera kunskap och flum?
Vilken kunskap finns att få ur bibeln, menar du?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Ett litet inpass

Inläggav Algotezza » 13 jun 2008 09:24

magicadehex skrev:

Kunskap om vad vissa människor trott på genom tiderna... exempelvis...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2008 11:33

Kan du övertyga om de bevisen? Övertyga mig?

Jag ser bibeln som sann, sann sin föresats.

Jag brottades länge med det där. Om jag skulle gå sanningens väg eller om jag skulle börja manipulera för att få folk att "realiseras" så som jag såg behövligt.

Dock så äcklades jag av mig själv och valde så klart sanningen.

Det är inget värt att se till målet för att helga medlen, duster i ögonen är alltid duster i ögonen.

Men ack så många det är som föredrar myten, för att de "står över" och "vet mer". Och självklart kommer det alltid finnas skillnader då.....
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

magicadehex

Re: Ett litet inpass

Inläggav magicadehex » 13 jun 2008 12:18

Algotezza skrev:
magicadehex skrev:

MVH

Algotezza

Ursäkta, kanske jag missförstod Tatjana här, men jag antog att hon  talade om den sanning hon ser  I bibeln, inte runtikring den.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Ett litet inpass

Inläggav Algotezza » 13 jun 2008 12:30

magicadehex skrev:
Algotezza skrev:
magicadehex skrev:

MVH

Algotezza

Ursäkta, kanske jag missförstod Tatjana här, men jag antog att hon  talade om den sanning hon ser  I bibeln, inte runtikring den.

Vad vissa människor trott på kan man väl läsa just I Bibeln.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 jun 2008 12:39

Algotezza, ja, men då jag tidigare läst på forumet hur Tatjana förespråkar Jehovas vittnens trossats, så antog jag (fel av mig)
att hon åsyftade den traditionella Jehovas-läran som den sanning hon utvinner UR bibeln.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jun 2008 13:30

magicadehex skrev:Algotezza, ja, men då jag tidigare läst på forumet hur Tatjana förespråkar Jehovas vittnens trossats, så antog jag (fel av mig)
att hon åsyftade den traditionella Jehovas-läran som den sanning hon utvinner UR bibeln.

Nej, vad Tatjana tror på och menar om Bibeln kan bara hon uttala sig om. Jag skrev mer allmänt om vad det är möjligt att få ut av Bibeln även om man inte tror på den som Guds ofelbara ord.

Vad Tatjana kan mena - vet jag inget om, i sht som hon lyser med sin frånvaro. Kanske som Gud...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 jun 2008 13:38

Du har rätt.

Återgå till "Religion och andlighet"