Tatjana skrev:PopJimmy skrev:Okej jag ger mig
Jag tycker det låter onödigt.
Nja, Jag insåg ju bara att jag satt mig på ett sjunkande fartyg
Moderator: Moderatorgruppen
Tatjana skrev:Likaväl som du söker i Platons skrifter när du undrar vad idevärlden betyder likaväl skall du söka i Bibeln när du undrar vad gud betyder.
Tatjana skrev:Fast vi kan ju kalla gud vid namn också.
Shiva, Tlaloc och Eris är också gudar. Att kalla Jahve/Allah eller världssjälen eller någon annan gud för "Gud" skapar onödig förvirring.
Det är okunskap som skapar förvirring. Om du inte vet vad dexter betyder så blir du väldigt förvirrad om jag säger det ordet till dig.
Tatjana skrev:Det är okunskap som skapar förvirring. Om du inte vet vad dexter betyder så blir du väldigt förvirrad om jag säger det ordet till dig.
Det finns många namn i bibeln....
db skrev:Tatjana skrev:Det är okunskap som skapar förvirring. Om du inte vet vad dexter betyder så blir du väldigt förvirrad om jag säger det ordet till dig.
Ja, vill man absolut använda propagandaordet "Gud" får man förklara vilken gud man menar. Många gånger går det t.ex. inte att avgöra om det är Jahve eller Brahman som avses.
(Vad betyder "dexter"?)
Att tala om gud/Gud är väldigt svårt pga att det saknar en entydig mening och helt och sållet referens(enligt mig). Heldre borde man föredra andra ord. Det finns knappas ett annat ord som är så slitet? Det är liksom meningslöst, man kan tala om gud här och där utan att tala om något alls.
Xargo skrev:Det som, jag tror, är grejen är att många troende människor beskriver eller kännetecknar Gud som ett objekt. Något bestämt. I Bibeln är han brinnande buskar och lysande ansikten, och den beskriver honom hela tiden som dömande och "rättfärdigande"..
Jag vill själv tro på Gud (jag kan inte säga att jag tror på honom eftersom jag aldrig kan bli helt säker på att han är vad jag vill tro att han är), och den syn jag har på vad Gud skulle vara är allt. Han är materia, energi, fantasi. Universum och alla dess krafter. Den osynliga makten som styr allt. En mer logisk bild av gud kan jag faktsikt inte tänka mig..
Gud är så stort, men när folk och människor bara kallar 'honom' för "Gud" så komprimerar dom honom till något inte större än ett enkelt begrepp.
Men, nåt som stör mig ännu mer, är när folk (PopJimmy) säger att de som tror på gud är rädda/förvirrade/okunniga människor. Varför skulle vi vara det? Vad bygger man sådan fakta på..?
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster