Det som skulle krävas för att jag skulle kalla något medvetet är antagligen möjligheten att begå misstag, kreativa misstag, att missförstå osv. Det är ett mynt med två sidor, och jag tycker det verkar som att medvetandefilosoferna missar det där. Att svara korrekt på frågor, och utföra operationer enligt order, vittnar ju inte om någon förståelse eller medvetenhet, blott en linjär programmering. Det är väl det där egna, det oförutsägbara, där vår egen makt över den andra organismen bryts ner så att säga (när den inte längre följer våra order), som vi överhuvudtaget blir medvetna om denna andra organism som ett eget subjekt? Där den upphör att vara ett redskap för mina intentioner och blir sin egen.
Men alltså, det som rummet förväntas klara av är
inte att "svara korrekt på frågor och utföra operationer enligt order". Det är att
klara ett Turingtest, vilket innebär, lura en mänsklig examinator att det är en människa. Om den mänskliga examinatorn vore du, så skulle det innebära att rummet skulle förmå begå kreativa misstag, missförstå osv. Vad som helst som krävs för att rummet ska klara testet --
det är premissen i experimentet.
Jag börjar bli lite less på att påpeka det

det är för mig ett gigantiskt oöverstigligt hinder snarare än en liten smula.
Om du läser min passage igen så kanske du ser, att jag också finner det vara ett oöverstigligt hinder

Resten är retorik.
Det gemensamma i teori och ideologi, i den bemärkelse som jag talade om dem, är narrativ. En "ren" vetenskap kan endast uttryckas med matematiska formler, statistik, m.m. Alltså beskriva i helt neutrala och tomma termer. Här finner Hume sin plats när han kritiserar kausaliteten. För att göra dessa "döda" data begripliga så måste en tolkningsakt komma till stånd, och där denna sker så är den alltid redan indragen i en ideologi (och den finns redan där vetenskapen kastar ut, vad den väljer att undersöka osv.). Det finns inga rena sinnesdata, det finns ingen ren vetenskap. Och om du säger att teori är vad vetenskapen sysslar med så trollar du ju också bort det som den menas referera till - dvs. verkligheten - och den blir ett slutet symboliskt system.
Jag tycker att det är lustigt att du i ena ögonblicket hävdar att en "ren" vetenskap endast, om jag förstår dig rätt, får referera till sinnesdata, Rudolf Carnap-style, och sedan hävdar att det inte existerar sinnesdata. Vem är du att definiera "ren" vetenskap på så vis, att den blir omöjlig att bedriva?
Jag förstår inte varför en teori inte skulle kunna referera till verkligheten. Eller varför en tolkningsakt på något sätt komprometterar språkets förmåga att refera till den här verkligheten. Om det är som du säger, att det inte finns några rena sinnesdata, så kommer det ju att vara
omöjligt att referera till verkligheten utan att gå omvägen via någon slags tolkning, både i vårt vanliga språk och i vetenskapens språk. Betyder det att
all vår kommunikation är metafysisk? I sådana fall förlorar själva ordet "metafysisk" sin innebörd.
Om man, som du, har allt för stora krav på vad "realism" innebär -- någon slags omedierad, "ren" koppling mellan språk och verklighet -- så är det klart att man blir besviken när verklig språkanvändning gång på gång visar sig vara färgad av förutfattade meningar, tolkningar etc. Men det innebär ju inte att språket inte
kan referera till verkligheten. Jag sträcker ut mitt finger mot solen, jag säger "solen" -- voila! Jag har refererat till verkligheten.
Ditt åberopande av Chomsky är metafysiskt i den mening att Chomsky placerar en struktur inne i människan själv som menas generera "mening" (tinget-i-sig)
Ah, men riktigt så enkelt är det inte. Vad den universella grammatiken (du använder ordet "djupstruktur" felaktigt, eftersom det syftar på enskilda meningar snarare än språket som helhet) genererar, är bara språkets
användning. För att gå från användning till mening (i bemärkelsen "betydelse") så måste man tillämpa Wittgensteins diktum "betydelse är användning". Detta var varför jag åberopade Chomsky just i tråden om Wittgenstein.
Vi kan inte rikta oss till lingvister som de Saussure och Chomsky för att få svar på frågan, "vad är mening" -- de kommer alltid bara att förklara hur språkliga strukturer uppstår. Frågan om meningen är en genuint filosofisk fråga. Du hävdar:
men världen är ett spel av skillnader, det är skillnaderna som genererar mening och betydelse
och mot detta hävdar jag "betydelse är användning". Den riktiga striden står alltså inte mellan Chomsky och de Saussure, utan mellan Wittgenstein och Derrida.
My name's Calvino and I rock the telly. I'm half Joe Camel and a third Fonzarelli. I'm the kung fu hippie from Gangsta City, I'm a rappin' surfer, you the fool I pity!