Dura M skrev:Algotezza skrev:Man kan ju fråga sig hur intelligens skall relateras till medvetande/medvetenhet. Kan man talla om omedveten intelligens? En maskins omedvetena, automatiskt fungerande intelligens?
Det var länge sedan jag läste om detta men jag vill minnas att Turing själv ansåg att frågan om medvetande var meningslös, gissningsvis för att det är en "inre" egenskap som inte är åtkomlig för tester. Intelligens kan däremot ses som en "yttre" egenskap, en förmåga att lösa problem, ge vettiga svar på frågor eller liknande och blir därmed tillgängligt för test.
Searle å sin sida var intresserad av medvetandefrågan och hans kinesiska rum syftar just till att argumentera mot att en dator (eller annat symbolmanipuleringssystem av liknande slag) kan vara medveten. Han menade att även om en sådan maskin kan uppvisa yttre egenskaper som gör att den passerar Turingtestet så är den inte medveten.
Vad innebär "inre egenskap"? Att bara individen själv kan avgöra frågan och meddela denna insikt till andra? Det är väl bara att programmera en dator att påstå detsamma om sig själv...
Jag kan aldrig veta om andra är medvetna, bara om/att jag själv är det. Andra kanske reagerar automistiskt och fullständigt determinerat (men ej av mig förutsägbart då jag saknar överblick) på den input jag ger dem via min output. Kolla bara svaren på detta inlägg!
MVH
Algotezza