Gravsättningar

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Gravsättningar

Inläggav Skogsälvan » 10 maj 2008 22:09

Jag såg Uppdrag granskning idag som visade att begravningskistor medvetet förstörs vid begravningar (grävskopor som krossar, vatten som pumpas ner, hack som förstör kistan) på flera håll i landet. Jag blev riktigt illa berörd. Vid telefonsamtal till kyrkogårdsvaktmästare så svor dessutom två av dem. Vad anser du om detta förfarande? Föredrar du själv kista eller kremering (motivera gärna)?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 maj 2008 22:33

Såg inte programmet, men det låter otroligt oseriöst. Berörs väl varken mer eller mindre illa av detta än grov inkopetens inom andra yrken, t.ex. piloter som super till innan de sätter sig bakom spakarna. Jag hoppas att dessa människor finner sig bättre till rätta i livet.

Jag tror inte att det som är kvar av mig efter döden kommer att ha några önskemål på ceremonin, men jag kan ju ha önskemål idag. Mest är det upp till de anhöriga, men jag skulle föredra:

*En ceremoni i kyrka el. liknande för enbart familj och närmast sörjande
*Påföljande kremering
*Spridning av askan i Mälaren några dagar senare, en blåsig dag, medan en dubbelkvartett från Stockholms studentsångare sjöng "Kung Liljekonvalje". Denna ceremoni skulle vara öppen för alla, även förbipasserande

Att återgå till elementen känns som ett bra sätt att runda av den här resan på.

-narr-

P.S: Jag skulle föredra en långsam, plågsam död t.ex. cancer på ålderns höst, framför plötslig död. Skulle gärna göra en snygg sorti, få pappren i ordning, ha en sista fest osv.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 maj 2008 20:18

Jag har iallafall väldigt svårt att tänka på att min mormor kanske fick sin kista (med henne i) tillplattad. Hon, liksom alla andra, hade sin tro på vad som händer efter döden. Hon ville vara hel, låta själen få god tid på sig att lämna kroppen och hon trodde att det var viktigt att bevara kroppen. Så trodde hon. Att det säljs kistor för ganska kraftiga priser som ska hålla för ett stort tryck hjälps visst inte om de krossas med en grävskopa. Det är så respektlöst så jag finner inte ord.

Jag skulle uppskatta Kyreus kommentar på detta!

Jag tycker definitivt att det är jag och inte mina anhöriga som ska bestämma hur min döda kropp ska behandlas. Jag vill definitivt bli kremerad. Det vet alla mina nära om.

Jag skulle också hellre ha ett plågsamt, långdraget slut än ett plötsligt. Det vore fint att veta att livet snart är slut så jag får en chans att säga hejdå och lite så och så kan mina anhöriga vara iallafall lite glada över att jag slapp lida mer.

sameritan

Inläggav sameritan » 25 maj 2008 00:53

Jag såg också programmet, och många tankar gick runt, jag insåg dirket att det är bus enkelt att ta ner graven på ett stabilt sätt "men de använde bara en grävmaskin med snöre" i dagens teknik skulle de flesta verkstäderna klara av att bygga en fixtur för stabilare gång. så att det var oprofetionellt och respektlöst, och sen just när han som jobbade där påpekade att det där var vanligt men ändå ville ingen i deras verksamhet gå ut med det, fick mig och tänka även på andra brancher, när de visar stolta det som finns på utsidan och hur bra det är, men det mörka sanningen som finns där under gillar de inte ens att diskutera. Det krävs mera kontroller och hårda tag mot dem.

Melime

Inläggav Melime » 15 jun 2008 18:21

Egentligen spelar det ju inte så stor roll man är ju ändå död. Men visst, det kan ju vara jobbigt för anhöriga och så svårt ska det väl ändå inte vara att bygga en stabil kista.
VA!?

Återgå till "Religion och andlighet"