Åkes granne skrev:Nu vill jag uppmana er till att vara så seriösa som ni kan i egen reflektion.
Vad handlar det klassiska ifrågasättandet/reflekterandet/argumentationsivern -kring "gud", "gud finns inte", "vem är gud", etc. om? Och varför ställer vi frågorna om och om igen? Varför uppfattar vi ens denna frågas existens? Hur kan vi på allvar tro att vi har psykisk befogenhet/erfarenhet till en generalisering och lama påståenden?
Då jag inte besitter någon merit inom filosofi eller någon annan disciplin så betraktar jag mig ofta som en vilsen filosof. Jag har ingen aning var jag är påväg, men att jag alltid hamnar någonstans är ett faktum.
Jag har inte svaren till många av frågor som jag/andra ställer, men jag erbjuder alltid nya tankar och synvinklar till problem och dilemman som frambringas. Vilket jag tror de flesta gör, så någon speciell person är jag nog inte
Angående frågan om varför vi funderar över frågor gällande - Varför gud finns? Vad är gud? - så finns det massor med svar. Räcker det inte att påstå att människan är nyfiken? Vad är skillnaden mellan att söka det gudomliga eller att söka det vetenskapliga. Bygger inte dessa två på samma begäran? Kunskap.
Med kunskap handlar du billigt! Kom in och handla hos oss!
För att innhava kunskap är som att handla på rea. Med kunskap kan vi handla rätt! Det tror jag är ett faktum när det gäller stora frågor som varför gud finns och om paradiset är en plats för alla. Alla vill veta var maratonloppet har sitt mål, alla vill veta vilken John de ska följa. Dessa frågeställningarnas syfte kan dock variera från person till person.
De finns två typer som ställer sådana frågor -
1. De som vill bli underhållna av frågans mystik
2. De som vill finna sanningen i frågan
Många skulle jag påstå förhåller sig till typ 1. Medans väldigt få har faktiskt ett större syfte med sådana frågor. Låt oss inte gömma oss bakom några buskar här, 99% av alla frågor som frågas här är egentligen frågor som underhåller oss. Inget mer syfte än att spela basket på bakgården med polarna eller att onanera för njutningens skull. Allt handlar om att underhålla hjärnan ( tillbaka till hjärnan igen! ), vi kommer aldrig att komma ifrån det vad vi än gör.
Slutsatsen är då, frågor som ställs är oftast frågor som underhåller oss. Inget mer till saken.