Aktivera den logiska delen av hjärnan

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 23 jun 2008 18:25

Elva skrev:
Krilles skrev:
Rätt ger +1
Pass ger +0

Fel ger -1 men ett svar på en fråga uteblir ju så det blir -2 i jämförelse med ett rätt svar och -1 i jämförelse med ett pass

Svaren på frågorna är topphemliga

Nej? Jag fick 88, alltså mer än alla rätt? Jag tänkte alltså, att 2x - 2y = 88, och x + y = 50. (Jag svarade på allt.)

Nej nej, scoren går mellan 0 och 100

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 23 jun 2008 23:21

Krilles skrev:Nej nej, scoren går mellan 0 och 100

Och där ligger inte 88..? Frågorna är ju 50, jag tänkte bara att om alla var lika mycket värda skulle jag kunna veta hur många rätt jag hade.

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 24 jun 2008 00:28

Elva skrev:
Krilles skrev:Nej nej, scoren går mellan 0 och 100

Och där ligger inte 88..? Frågorna är ju 50, jag tänkte bara att om alla var lika mycket värda skulle jag kunna veta hur många rätt jag hade.

88 ingår förstås i mängden {0..100}

Du hade alltså 6 fel svar, dvs -12 poäng. 100-12=88

Alla frågor är värda lika mycket.

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 24 jun 2008 08:55

Krilles skrev:88 ingår förstås i mängden {0..100}

Du hade alltså 6 fel svar, dvs -12 poäng. 100-12=88

Alla frågor är värda lika mycket.

Ah, då förstår jag.  :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 24 jun 2008 10:36

Man börjar alltså testet med hundra poäng,
och tappar poäng allt efter det man håller på?
Tycker det är lite inverterad, det där...

Nå, jag hoppade över 32, 38, 46, 47 & 50 tror jag,
vilket innebär 5 nollpoängare, alltså 5 bortappade poäng,
blir 95, slutresutatet 83 (ytterligare 12 poängs avdrag) innebär då 6 felaktiga svar.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Elva
Kontakt:

Inläggav Elva » 24 jun 2008 13:51

Krilles skrev:Elva du borde eventuellt kunna kom in i Mensa om du är intresserad ;)

Jag har aldrig riktigt förstått vad man gör i föreningen, men det skulle vara kul att göra testet i alla fall. Är du medlem?

kaktus

Inläggav kaktus » 25 jun 2008 21:42

Vad ska man in i mensa och göra? jag har två kusiner som är medlemmar och en tredje kusin som knappt behövde anstränga sig  i fysik och matte på universitetet. Jag tycker att dem flesta medlemmar verkar vara ganska trevliga och det finns dyslektiker där också. Träffade en kemist från Kina och jag frågade om hans IQ och den låg på mellan 120-130 och han hade en ph.dr. Har du inte högre IQ? frågade jag. Han svarade att vad hjälper det att vara ett geni om människan är psykopat och han har rätt. Mensa är ointressant och jag nöjer mig med vad jag har papper på och vad mina lärare sade om mig. Jag gillade inte att gå i skolan och fattade inte vad jag skulle göra där :D , men utan skolan hade jag gått miste om mkt historia bl.a och det är viktigt att kunna en hel del historia också.

"Det enkla är det geniala"

MVH:Kaktus

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2008 21:55

kaktus skrev:"Det enkla är det geniala"

Snabb fråga: varför då?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

kaktus

Inläggav kaktus » 25 jun 2008 23:04

Därför att en del konst som dem största har skapat är så enkelt så det nästan blir banalt och barn kan vara enastende inom konsten. jag kom från Ålborg i natt,sov tre timmar för att sedan köra till jobbet.Jag kan nog lära mig integraler och sånt utan större problem, men vadå :lol: , jag lever i min vardag och måste tvätta kläder och laga mat m.m. Det viktigaste är att man klarar sig bra med den IQ`n man har och jag kan inte vänta på inspiration för att skriva, utan jag gör det fastän det inte alltid är så kul. Därför att det är mitt språk, jag är lite säregen av mig, jag vet, tar mig inte så högtidligt och tar mig själv inte på så stort allvar.

Krille,kan du förklara principen med den sista frågan på mensa Danmarks
IQ test för mig,bitte.

MVH:Kaktus.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jun 2008 15:40

Den enkelheten var alltså mest sken? Emedan man var tvungen vara en av de stora för att kunna kallas genial när man tog till den. Punken, och proggen, i all sin enkelhet, menar du väl inte vara genial, utan kanske bara trivial? Den enkelhet som du talar om synes vara allt annat än enkel, och endast kunna komma till på de allra krångligaste omvägar. Det här snacket om genier och genialitet är bara bullshit dock, det handlar om vilka förutsättningar man har, inget annat. Föds man till ett fattigt liv så måste man först och främst slita för att få mat i magen, blir inte mycket tid till att komponera.

Fortfarande intresserad av att höra din musik, kan ju PM'a mig och kanske byta mailadresser eller nåt. Hade varit kul om du hade lust att kommentera mina digitala orkesterverk (har en del sådana också).

kaktus

Inläggav kaktus » 26 jun 2008 18:42

Hej Krille jag undrar om du skulle kunna kommentera  uppgift nr 39 på mensa.dk`s provtest,den är mkt klurig.hur ska man tolka den uppgiften?,annars så tycker jag det är ganska kul med dem här testerna.

Ja du A, tonsätter snabbt och jobbar  för pengarna också. Är trött efter jobbet och ska ut och klippa gräset snart. jag vill ha lugn och ro och är restriktiv och därför byter jag inte mail address med ngn här. :). På söndag blir jag upptagen 16 timmar i sträck.
Punk är för mig totalt ointressant. Du får nog se till att få kritik av ngn annan än mig och jag ställer höga konstnärliga krav.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jun 2008 18:56

Men punk är ju enkelt och torde ju därför vara genialt, eller?

Vet inte vad du menar med höga konstnärliga krav, men jag tvivlar på att de överträffas av de krav jag själv ställer på musik. Tråkigt att du inte vill lyssna in och kritisera, och lika tråkigt att du inte vill dela med dig av din musik. Restriktiv, på vilket sätt? Är det din anonymitet du håller på så kan du ju alltid göra en "fejkmejl" att använda i detta syfte.

kaktus

Inläggav kaktus » 26 jun 2008 19:38

Jag tänker inte bråka med ngn :D, men jag använder inte min tid på punk. Jag menar att t.ex Mozart skrev enkla men geniala verk, han var så elegant och nu orkar jag bara inte gå in på en analys här och undervisa.
Jag är restriktiv på det sättet att jag släpper inte in ngn obehörig på livet, jag tar knappast risken att råka ut för ngn "charmör", så det motsatta stönet håller jag på behörigt avstånd.  Det viktiga är att man gör ett bra jobb och att man använder sin IQ i praktiken det vill säga när man kör bil t.ex, därför att en felbedömning i trafiken kan vara förenat med en olycka och ser man till att hålla reglerna själv så har man anledning att vara stolt.
Du är så energisk som har orkat att plöija igenom böcker av olika slag. Själv så kan jag hissa min lilla flagga och säga att det jag har läst är en bok av Fromm , var han  filosof?
Min kusin som är med i Mensa tyckte att Mensa är en social sälskapsklubb och det är väl min uppfattning av det hela också :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jun 2008 20:48

kaktus skrev:Jag tänker inte bråka med ngn :D, men jag använder inte min tid på punk.

Påminner om när George Duke, efter att ha pluggat på musikkonservatorium, blev anlitad av Zappa och försökte opponera sig mot att spela de enklare grejerna. Det var under hans "värdighet" menade han, men Zappa, förvånad, liksom undrade varför då? Det är ju ungefär som att vägra använda sig av en viss färg när man målar, helt enkelt fånigt med andra ord.

kaktus skrev:Jag menar att t.ex Mozart skrev enkla men geniala verk, han var så elegant och nu orkar jag bara inte gå in på en analys här och undervisa.

Behöver, menar jag själv åtminstone, ingen undervisning på ämnet, men dina synpunkter på olika kompositörer tar jag gärna del av. Själv vill jag nog mena att Mozart var mer burdus än elegant, och med typisk ungdomlig hybris.

kaktus skrev:Jag är restriktiv på det sättet att jag släpper inte in ngn obehörig på livet, jag tar knappast risken att råka ut för ngn "charmör", så det motsatta stönet håller jag på behörigt avstånd.

Hoppas det rörde sig om en lapsus här. Vill nog inte charma någon, släpper inte en kvinna i närheten av min lya för tillfället - det ser för djävligt ut! Är inte den som söker charma folk heller. Var uppriktigt endast intresserad av att utbyta lite musik och få prata lite musik - umgås inte med några musiker eller kompositörer längre, har fruktansvärt svårt för dem överlag (de tar oftast sig själva på åt helvete för stort allvar). Är själv sån att jag inte släpper in folk på livet, omger mig med några få riktigt goda vänner som hängt med i många år och som man gått genom vått och torrt med.

kaktus skrev:Det viktiga är att man gör ett bra jobb och att man använder sin IQ i praktiken det vill säga när man kör bil t.ex, därför att en felbedömning i trafiken kan vara förenat med en olycka och ser man till att hålla reglerna själv så har man anledning att vara stolt.

Själv vill jag faktiskt påstå att kommunikation är viktigare än intelligens i trafiken, och i alla andra aktiviteter likaså. Har man "kontakt" i trafiken så kan man svara på varandras rörelse, behöver inga regler som dirigerar då man spelar tillsammans. Improvisera, lyssna på varandra, följa varandras rörelser osv. Vad som är ett bra jobb är inte lika enkelt att utröna.

kaktus skrev:Du är så energisk som har orkat att plöija igenom böcker av olika slag. Själv så kan jag hissa min lilla flagga och säga att det jag har läst är en bok av Fromm , var han  filosof?
Min kusin som är med i Mensa tyckte att Mensa är en social sälskapsklubb och det är väl min uppfattning av det hela också :)

Fromm var psykoanalytiker och knuten till framkfurtskolan, men jag har själv inte hunnit fram till honom ännu. Mensa har jag inget till övers för. Menar det vara nåt slags kufiska stolpskott, inget annat. Ursäktar mig inte för att din kusin får en känga härigenom heller. Visst läser jag mycket, vi kan kalla det ett slags tillfällig mani, som har ersatt en stor del av mitt drogmissbruk.

Jag är faktiskt nyfiken på din musik, och hade gärna talat komposition med någon som, likt jag, delar ett stort musikintresse. Själv hade jag ambitionen, som yngre, att bli sessiongitarrist. Så jag betade systematiskt av alla musikstilar och genres, en metod som senare funnit sin tillämpning i ett slags postmodern inställning till komposition som jag hyser. Men vill du inte kan jag väl inte annat än beklaga, och hoppas att du ändrar inställning.

kaktus

Inläggav kaktus » 26 jun 2008 22:57

Tänk att vi har hamnat i den här diskussionen.Jag lyssnade på Zappa för ngn månad sedan för omväxlings skull och blev mkt förvånad över att han tolkade en finsk tango,om jag inte tar fel.Utbdet är så enormt,så just nu har jag valt att lyssna på flera verk av en dansk tonsättare,så när man ska gå in och studera detaljer i ett verk det kräver mkt koncentration så man orkar inte med så mkt annat.
Jag gillar improvisation och sånt, jazz är också konstmusik(Stackars författare).
Jag minns när jag och min väninna sedan 30 år skulle bada,så uttalade hon:"Du hade alltid så lätt för dig i skolan,du är ett sånt ljushuvud" och jag svarade:
"Jag minns när vi skulle tävla om vem som sprang snabbast,då vann du alltid med stor marginal och det blev du som tog SM guld och du har så många fina fina priser i bokhyllan,som inte jag har"
IQ mäter bara en del av intelligensen och tar inte hänsyn till alla begåvningsfaktorer. Jag har inte studerat kognitiv psykologi.
Min vän som är bildmålare säger att först så målar man och sedan så måste man rengöra penslar och atelj´e, alltså alla måste göra det praktiska också,  för att ha en struktur och ordning. Man använder sin motorik när man skriver på datorn.
Det är bra att du har ngt annat att koncentrera dig på A, jag tänker att det där med droger är ingen "livsstilssjukdom".

Hjärnan kan man väl gymnastisera med korsord.

Återgå till "Psykologi"