LSD
Moderator: Moderatorgruppen
-
Tony The Pony
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Tony The Pony skrev:Skogis skrev:Min kompiz schizofreni utlöstes av det
Parafraserar till MIN sanning!
Beklagar, Tony :( Har hänt många. Att vara schizofren är inte lätt. Att vara anhörig till en schizofren är inte lätt. "Gudomliga insikter" och andra lockande sockerbitar kan man ofta ta med en nypa salt. Huvudsaken är väl att vi kan hantera det Här livet så bra vi kan? Det är bara dumt att försöka lära sig chi i kvadrat när man inte kan plus och minus. Förvirrande. Dessutom är jag högst osäker på om LSD har den förmågan som det snackas om i mysicismkretsar. För övrigt så tror jag att schizofrena, eller personer med den sårbarheten kan uppnå dylika stadier utan substanser. Om det nu är något att sträva efter... det vette 17.
Tror ni att man kan bli konstig av drömmar?
Vad är det som gör drömmen så harmlös? Att vi vaknar upp ur den.
Att tillföra en substans är just detta, att tillföra. När det som tillförts har förlöpt genom kroppens system så har vi vaknat ur drömmen.
Rädslan är det enda att frukta hos psykadeliska droger i min mening, rädslan för att påverkas dåligt. Att inte vakna upp osv osv.
(de praktiska problemen med att inte kunna orientera sig i en värld som man är van att representera på ett annorlunda sätt är skälet att ta med sig någon som inte brukar substansen, och att vara på en säker och komfortabel plats)
Se det som en färd. Och se vad som omgärdar färden, dra nytta av att du ser nya saker. Försök att inspireras av dina idéer.
Skogsälvan, vad är att hantera det här livet bra? Är det något majoriteten gör? Är den scizofrene alltid sämre på detta?
Angående LSD och dess mystiska egenskaper. Stick dig i fingret och se att känslan är beroende av din uppmärksamhet. Det är i grund och botten vad det handlar om.
Men sen har du hela spektrat av minnen, och för dig dolda strukturer. Det är där psykadeliska droger kan göra nytta i min mening.
Att tillföra en substans är just detta, att tillföra. När det som tillförts har förlöpt genom kroppens system så har vi vaknat ur drömmen.
Rädslan är det enda att frukta hos psykadeliska droger i min mening, rädslan för att påverkas dåligt. Att inte vakna upp osv osv.
(de praktiska problemen med att inte kunna orientera sig i en värld som man är van att representera på ett annorlunda sätt är skälet att ta med sig någon som inte brukar substansen, och att vara på en säker och komfortabel plats)
Se det som en färd. Och se vad som omgärdar färden, dra nytta av att du ser nya saker. Försök att inspireras av dina idéer.
Skogsälvan, vad är att hantera det här livet bra? Är det något majoriteten gör? Är den scizofrene alltid sämre på detta?
Angående LSD och dess mystiska egenskaper. Stick dig i fingret och se att känslan är beroende av din uppmärksamhet. Det är i grund och botten vad det handlar om.
Men sen har du hela spektrat av minnen, och för dig dolda strukturer. Det är där psykadeliska droger kan göra nytta i min mening.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Xinea skrev:Hej, har du 5 övertygande fördelar/orsaker varför du ska ta LSD, då kommer jag 5 övertygande konsekvenser varför du inte ska ta LSD.
Varför då?
Tagit för mycket?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Skogsälvan
- Avslutat konto
J R Auk skrev:Tror ni att man kan bli konstig av drömmar?
Det är helt enkelt svårt att hantera vardagen om man besitter ett avvikande tolkningsmönster av "verkligheten" vilket är kännetecknande för schizofrena. Då vaknar man inte upp ur drömmen utan befinner sig i drömmen och samtidigt i "verkligheten". Säkert kan en del betrakta det som en dröm, en tripp, men en del börjar fundera på om det finns någon sanning i det som de upplevde. Då inträffar lätt en krock. Det behöver inte innebära en snedtripp. Relaterandet till andra och kommunikationen blir lätt ett problem. Jag ser snarare som den schizofrene som bättre än genomsnittet på att hantera den här världen bra. H*n har tågat vidare mot nya, okända marker med inneboende krafter. Det är vad jag tycker att man ska gå på. Jag tycker inte att man ska leka med yttre substanser i detta fall.
Du behöver inte säga det igen Skogsälvan, sitter själv alltid i de problemen, alltså att jag relaterar världen till sig självt på sätt som andra inte gör. Jag kommunicerar saker som inte är verkliga för dem, och misslyckas alltså. Men är jag galen för det? Är jag mindre bra på att fungera i verkligheten för det?
Tja mycket ångest har det väl blivit då och då, och något jobb är det inte lätt att få då jag inte vill separera min försörjning från mitt liv. Konstig och smått påfrestande tycker nog många att jag är. Men samtidigt fruktar det mig lite då jag behärskar ordet. Det som jag ser som de inte ser kan jag beskriva från alla möjliga vinklar, så de som inte ser får svårt att tro att det är jag som ser i syne, utan retirerar till att se det som en bildningsfråga, eller annan förskansad kunskapsfråga, vilket det till viss del är.
Så.......
Du säger att besitta flera metoder, eller nya, för att tolka världen är bra (antar att du inte menar på att säga att bristen på kontroll över dessa olika representationsprinciper är något bra) men verkar inte tycka att alla skall ha dem.
Varför är det så? Behov av att utmärka dig? Vara speciell i det att du klarar det?
Tja mycket ångest har det väl blivit då och då, och något jobb är det inte lätt att få då jag inte vill separera min försörjning från mitt liv. Konstig och smått påfrestande tycker nog många att jag är. Men samtidigt fruktar det mig lite då jag behärskar ordet. Det som jag ser som de inte ser kan jag beskriva från alla möjliga vinklar, så de som inte ser får svårt att tro att det är jag som ser i syne, utan retirerar till att se det som en bildningsfråga, eller annan förskansad kunskapsfråga, vilket det till viss del är.
Så.......
Du säger att besitta flera metoder, eller nya, för att tolka världen är bra (antar att du inte menar på att säga att bristen på kontroll över dessa olika representationsprinciper är något bra) men verkar inte tycka att alla skall ha dem.
Varför är det så? Behov av att utmärka dig? Vara speciell i det att du klarar det?
- Avantgardet
Loke skrev:Du är i nuläget så aggresivt fäktande, om saker som du inte känner till. Jag återkommer med svar lite senare.
Krya på dig så länge! tips: släpp kontrollen här på FF.
Ja, jag har varit skitpissed i dagarna, morfinabstinent + att allt kör ihop sig på alla fronter samtidigt.
Men jag menar likväl det jag säger, och jag tycker du snackar en hel del skit här och med en nedlåtande djävla inställning som jag gladeligen direkt skickar i retur (tro inget annat).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Avantgardet
Tony The Pony skrev:Skogis skrev:Min kompiz schizofreni utlöstes av det
Parafraserar till MIN sanning!
Känner en hel hop med såna jag med. Och har själv fått en långvarig psykos utlöst av trippar, som jag förvisso "trippade tillbaka" till status quo så småningom.
- Avantgardet
J R Auk skrev:Rädslan är det enda att frukta hos psykadeliska droger i min mening, rädslan för att påverkas dåligt. Att inte vakna upp osv osv.
Rädslan är väl det enda vi någonsin har att frukta, men lite mer fruktbart tack! Själv vill jag påstå att en av de djävliga grejerna med trippar är att man ofta inte begriper att man är just trippad.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
J R Auk skrev:Du behöver inte säga det igen Skogsälvan, sitter själv alltid i de problemen, alltså att jag relaterar världen till sig självt på sätt som andra inte gör. Jag kommunicerar saker som inte är verkliga för dem, och misslyckas alltså. Men är jag galen för det? Är jag mindre bra på att fungera i verkligheten för det?
Så.......
Hanterar du verkligheten och allt vad det innebär så klassar jag dig inte som galen, men jag är ju ingen domare eller proffs heller.
Jag tycker inte att man ska påskynda utveckling. För den delen vet jag inte om man ska kalla det utveckling eller nedbrytande. Däremot så menar jag att om man har det i sig naturligt så är det lämpligare att gå på den linjen än att försöka uppnå ett stadie med hjälp av psykadelikum.
Som jag har sagt tidigare så innebär det inte konstant njutning att vara schizofren. Tvärtom. Det är en hård väg, vet inte om man ska gå den och vart den leder, men jag tycker inte att man ska försöka uppnå stadiet med yttre medel.
JR ,dina kommentarer och gissningar är omogna. Huruvida jag har eller inte har tagit droger kan du inte läsa ut ur mitt 10 - 15 ord långa mening. Det som känns så lockande och mystisk i början kanske inte är det mera när du tappar greppet om var du befinner dig, vad som tillhör den realistiska världen, vad inte. När du inte är kapabel att orientera i tid rum och du inte vet var du börjar och var du tar slut. Alla illusioner, som inte mera tar slut när drogen har slutat verka...är det värt det?
Ab igne ignem.
- Avantgardet
Xinea skrev:JR ,dina kommentarer och gissningar är omogna. Huruvida jag har eller inte har tagit droger kan du inte läsa ut ur mitt 10 - 15 ord långa mening. Det som känns så lockande och mystisk i början kanske inte är det mera när du tappar greppet om var du befinner dig, vad som tillhör den realistiska världen, vad inte. När du inte är kapabel att orientera i tid rum och du inte vet var du börjar och var du tar slut. Alla illusioner, som inte mera tar slut när drogen har slutat verka...är det värt det?
Det är helt klart värt risken att testa, men att göra det upprepade gånger och oförsiktigt får ske på egen risk. Och som jag säger, se till att ha nån nykter i närheten som kan få i en benso om man skevar. Givet detta så skall det inte vara några stora problem.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Återgå till "Tankar och känslor"