policy
Moderator: Moderatorgruppen
-
magicadehex
policy
Det har deklarerats för mig att här på filosofiforum ska inläggen hålla en viss kvalitet samt att man helst ska vara insatt i filosofistudier.
Detta har gått mig helt förbi tills nu. Och därför känner jag att jag inte kan bidra med nåt kvalitativt inlägg som tillför, eftersom jag inte är insatt i filosofi.
Jag lämnar därför forumet och hoppas på ett klargörande inför de övriga noviser så att de slipper bemötas av samma kritik som jag fått.
Ha en härlig sommar så ser vi om vi ses igen. //magica
Detta har gått mig helt förbi tills nu. Och därför känner jag att jag inte kan bidra med nåt kvalitativt inlägg som tillför, eftersom jag inte är insatt i filosofi.
Jag lämnar därför forumet och hoppas på ett klargörande inför de övriga noviser så att de slipper bemötas av samma kritik som jag fått.
Ha en härlig sommar så ser vi om vi ses igen. //magica
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
-
suchanother
- Avstängd
Lite synd att du tar kritiken på detta sätt Magica.
Du själv tillhör inte de snällaste samtidigt har du svårt att ta kritik. Myntets två sidor.
Varför så snarstucken?
Kanske är detta symptomatiskt för FF idag?
Nu vet jag inte vad som ligger bakom allt men jag tror att FF är på upphällningen och i ett kritiskt skede.
Har några tankar till men avvaktar, kanske är jag helt ute och simmar?
Du själv tillhör inte de snällaste samtidigt har du svårt att ta kritik. Myntets två sidor.
Varför så snarstucken?
Kanske är detta symptomatiskt för FF idag?
Nu vet jag inte vad som ligger bakom allt men jag tror att FF är på upphällningen och i ett kritiskt skede.
Har några tankar till men avvaktar, kanske är jag helt ute och simmar?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
-
suchanother
- Avstängd
- Skogsälvan
- Avslutat konto
suchanother skrev:Hehe Skogis, varför drar du in FRA i diskussionen?
Förlåtet, har öppna spjäll jag med, men jävla självkontroll! (medfött)
Framförallt undrade jag om det var du som har hoppat på Magica. Du svarade inte. Jag måste förstås, som du säkert förstår, plåga dig lite för allas bästa om du har gjort det. Rak fråga, rakt svar önskas.
Jag är starkt kritisk till FRA och det förvånar mig att någon som är det minsta insatt i sociologi, psykologi eller filosofi kan vara för detta förslag. Jag *snyft* befarar att det kan få konsekvensen att forumet inte är sig likt, om det ens existerar inom en snar framtid. Jag spann vidare på dina tankar som du skrev här.
- Avantgardet
Jag har sagt till Magica att det finns väl en strävan att söka hålla en filosofisk diskussion, snarare än att bara springa omkring och slänga åsikter omkring sig. Talade inte om något krav på redan presterat, utan det enda som krävs är ju en något mindre inskränkt attityd. Att hålla öppet för möjligheten (kanske rent av förutsätta) att man kan ta fel, och faktiskt tar fel djävligt ofta. Att bli överbevisad (på vilket sätt detta nu än sker) skall vara filosofens största glädjeämne, det är också filosofens enda dygd.
Har man däremot inget som helst intresse i att överhuvudtaget lära av andra, eller söka ta del av filosofin, så är det ju svårt att förstå varför man skulle vara här? Nu har jag ju absolut inte förstått dig, Magica, på det sättet, utan snarare som så att du faktiskt vill engagera dig i en filosofisk diskurs. När det gäller hjärtefrågorna kanske det är annorlunda, men alla har vi ju saker som ligger oss varmt om hjärtat och där vi är närsynta då vi saknar erforderlig distans till ämnet. Då skall vi återigen glädjas över att bli uppmärksammade på detta. Det är en process. Stanna och ta del av den, det skulle jag se som den egentliga segern för alla.
Har man däremot inget som helst intresse i att överhuvudtaget lära av andra, eller söka ta del av filosofin, så är det ju svårt att förstå varför man skulle vara här? Nu har jag ju absolut inte förstått dig, Magica, på det sättet, utan snarare som så att du faktiskt vill engagera dig i en filosofisk diskurs. När det gäller hjärtefrågorna kanske det är annorlunda, men alla har vi ju saker som ligger oss varmt om hjärtat och där vi är närsynta då vi saknar erforderlig distans till ämnet. Då skall vi återigen glädjas över att bli uppmärksammade på detta. Det är en process. Stanna och ta del av den, det skulle jag se som den egentliga segern för alla.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
suchanother
- Avstängd
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Avantgardet skrev:Jag har sagt till Magica att det finns väl en strävan att söka hålla en filosofisk diskussion, snarare än att bara springa omkring och slänga åsikter omkring sig. Talade inte om något krav på redan presterat, utan det enda som krävs är ju en något mindre inskränkt attityd. Att hålla öppet för möjligheten (kanske rent av förutsätta) att man kan ta fel, och faktiskt tar fel djävligt ofta. Att bli överbevisad (på vilket sätt detta nu än sker) skall vara filosofens största glädjeämne, det är också filosofens enda dygd.
Aha. Det är du som vill bli spöad. Egentligen är jag inte förvånad, eftersom du har tiggt ihärdigt om det den sista tiden. Ta det rätt, som jag menar nu, du vet att jag tycker mycket om dig, du vet att jag tycker att du är klok... Men just nu - i den här frågan - är du i mina sinnen ett blåst, halvskrynkligt lingon som har glömt att andas ut. Ut på banan igen och zigzaga inte så mycket i filerna.
Åsikter kontra filosofisk diskussion. Leka eko av Marx eller någon, menar du? Magicas, liksom vems som helst, egna åsikter är väl minst lika mycket filosofi som att mala på om vad den och den sa?
Jag håller med dig att det i högsta grad är önskvärt att man kan erkänna om man har fel, förhålla sig öppen. De flesta av oss har dock minst ett fåtal saker vi är säkra på. Att vara helöppen... ja, vem är det - du?
- Avantgardet
Visst, håller helt med dig, och du feltolkar mig här. Jag säger ingalunda att våra subjektiva sanningar skulle vara av olika värde, allas är på det här planet precis lika mycket värda. Men att hävda att ingen sanning finns och att därför allt bara är åsikter (till sin essens) är något helt annat och som jag menar höra hemma minst av allt på just ett sånt här ställe. Åsikter och sanning är inte samma sak, och skall heller inte förväxlas (om man har den minsta lilla gnutta filosofi i kroppen så måste man gå med på detta). Vi kanske inte sitter på Sanningen (med stort s), men det betyder inte att inga sanningar är möjliga att erhålla, och i själva verket är ju filosofin direkt beroende av att vi förutsätter att sanning, på något sätt och i någon mån, är möjlig att erhålla, annars förfaller allas vår verksamhet här till enbart retorik.
Jag är antagligen lika dålig som alla andra på att vara öppen i denna mening, min förtjänst är väl att jag vet om det och dristar mig till att påtala detta.
Jag är antagligen lika dålig som alla andra på att vara öppen i denna mening, min förtjänst är väl att jag vet om det och dristar mig till att påtala detta.
Avantgardet skrev:Jag har sagt till Magica att det finns väl en strävan att söka hålla en filosofisk diskussion, snarare än att bara springa omkring och slänga åsikter omkring sig. Talade inte om något krav på redan presterat, utan det enda som krävs är ju en något mindre inskränkt attityd. Att hålla öppet för möjligheten (kanske rent av förutsätta) att man kan ta fel, och faktiskt tar fel djävligt ofta. Att bli överbevisad (på vilket sätt detta nu än sker) skall vara filosofens största glädjeämne, det är också filosofens enda dygd.
Håller helt med. Sen får faktiskt folk använda sig av generositetsprincipen lite oftare och framförallt LÄSA de inlägg de vill kritisera eller besvara ORDENTLIGT. Annars blir det lätt missförstånd och onödig pajkastning. Sen har vi ju olika kunskap i olika frågor i olika ämenen på olika nivåer. De som har större kunskaper i ett ämne kanske ska vara lite mer ödmjuka mot de som inte är så insatta. Känns som att det är detta som du har blivit utsatt för, Magica. Eller? I sådana fall får du stå på dig. Känns olyckligt ifall du skulle lämna forumet för något sådant. Tror du inte att du med tiden kommer att bli mer insatt i filosofi bl.a. genom att läsa och ta del av andras inlägg på forumet?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Fint att du kan prata om det :) Men jag tycker visst att man kan mena att inga sanningar finns, precis som min åsikt om x kan vara sanningen. Alltså... alla som söker sig hit försöker väl förstå livet och världen. Ett spädbarn söker ett bröst betingat av sugreflexen för att söka näring. Vi befinner oss på olika nivåer. Misströstar den högst älskade excellensen Avantgardet att så få verkar befinna sig på dennes plan? Gör inte det. Rätt som det är får du sällskap och putta ner någon från platåer i ren frustration är ingen bra idé. Du som är musiker. Takt. Ske i sin takt. Vara taktfull. Nästa gång du känner irritation så tänk på det. Jag är faktiskt övertygad om att du vill väl.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Dorian skrev:Avantgardet skrev:Jag har sagt till Magica att det finns väl en strävan att söka hålla en filosofisk diskussion, snarare än att bara springa omkring och slänga åsikter omkring sig. Talade inte om något krav på redan presterat, utan det enda som krävs är ju en något mindre inskränkt attityd. Att hålla öppet för möjligheten (kanske rent av förutsätta) att man kan ta fel, och faktiskt tar fel djävligt ofta. Att bli överbevisad (på vilket sätt detta nu än sker) skall vara filosofens största glädjeämne, det är också filosofens enda dygd.
Håller helt med. Sen får faktiskt folk använda sig av generositetsprincipen lite oftare och framförallt LÄSA de inlägg de vill kritisera eller besvara ORDENTLIGT. Annars blir det lätt missförstånd och onödig pajkastning. Sen har vi ju olika kunskap i olika frågor i olika ämenen på olika nivåer. De som har större kunskaper i ett ämne kanske ska vara lite mer ödmjuka mot de som inte är så insatta. Känns som att det är detta som du har blivit utsatt för, Magica. Eller? I sådana fall får du stå på dig. Känns olyckligt ifall du skulle lämna forumet för något sådant. Tror du inte att du med tiden kommer att bli mer insatt i filosofi bl.a. genom att läsa och ta del av andras inlägg på forumet?
Hejsan. På tal om ingenting, men eftersom du svarade i tråden samtidigt som mig så kan jag passa på att säga att dig är jag rädd för. Nu brukar du skriva i filosofi-underforumet, där våra vägar av förklariga skäl knappast möts, men jösses dig betraktar jag som skarp på gott och ont :)
- Avantgardet
Skogsälvan skrev:Fint att du kan prata om det :) Men jag tycker visst att man kan mena att inga sanningar finns, precis som min åsikt om x kan vara sanningen. Alltså... alla som söker sig hit försöker väl förstå livet och världen. Ett spädbarn söker ett bröst betingat av sugreflexen för att söka näring. Vi befinner oss på olika nivåer. Misströstar den högst älskade excellensen Avantgardet att så få verkar befinna sig på dennes plan? Gör inte det. Rätt som det är får du sällskap och putta ner någon från platåer i ren frustration är ingen bra idé. Du som är musiker. Takt. Ske i sin takt. Vara taktfull. Nästa gång du känner irritation så tänk på det. Jag är faktiskt övertygad om att du vill väl.
Jag kan garantera dig att ingen, i verkligheten, menar att ingen sanning finns och att bara åsikter existerar. Och säger de själv annorlunda så ljuger de antingen eller så har de inte bemödat sig med att fundera på saken tillräckligt. Vill du påstå att någon tänker sig att "om man hör upp med ätandet så svälter man slutligen ihjäl" bara skulle vara en åsikt? Om de vidhåller att det är en åsikt, men upp till bevis då bara, det är bara byta åsikt, vilket vore djävligt förnuftigt om det här bara rör sig om en åsikt då det skulle vara en månatlig besparing på säkert några tusenlappar åtminstone. Det går att tänka ut hur många såna här exempel som helst, men den som hävdar att allt bara är åsikter lever aldrig som den lär när det kommer till kritan.
Min frustration handlar inte så mycket om att jag saknar någon "på min nivå" (jag vill ha hela sandlådan för mig själv) utan snarare ett slags missmod över en tendens jag ser, inte bara på forumet utan i hela samhället. Jag hoppas innerligt att jag tar fel. Visst, det är vår postmoderna tid som ligger och spökar men jag hade faktiskt hoppats på att ingen tog den vulgära tolkningen av den skepsis som riktas mot språket för att vara den riktiga. "Det relativistiska träsket" är inte vad som följer av denna skepsis, utan snarare en något strängare metod att nå sanning. vet inte om du hänger med, men jag gissar att du faktiskt gör det. Ta Krenek som exempel, han har nåt slags halmgubbeföreställning av poststrukturalismen varför han som enda alternativ till nihilism och relativism ser utilitarismen, vilken blir till en religiös dogm som han följer med den religiöses pietistiska stränghet.
Vad beror detta på? Är det skolan? Är det media? Vad är det frågan om?
Återgå till "Tankar och känslor"