nietzsche, kritik?

Moderator: Moderatorgruppen

pakorum

nietzsche, kritik?

Inläggav pakorum » 07 jul 2008 09:13

hej på er. Jag läser filosofi lite då och då i vissa "perioder" och är inne i en sådan nu tror jag..:-) har på något vis dragits lite mot nietzsche, vet inte riktigt varför. försöker googla kritik mot nietzsche, någon som vet en bra sida möjligtvis? Läste ekonomi på högskolan, som var riktigt tråkigt, och funderade på diverse "problem" och hade en rätt klar bild av hur jag trodde det var. När jag sedan började plugga filosofi så fastnade jag för nietzsche, har det hänt någon annan? och börjar fundera lite på om hans filosofi är "sund"?

grobros

Re: nietzsche, kritik?

Inläggav grobros » 07 jul 2008 16:54

pakorum skrev:. När jag sedan började plugga filosofi så fastnade jag för nietzsche, har det hänt någon annan? och börjar fundera lite på om hans filosofi är "sund"?

Säg också att du lyssnar på Wagner så är din presentation komplett :) Den största problematiken med Friedrich Wilhelm Nietzsche tolkningar (och alla andras )är just att de är tolkningar som människor läser tolkningar utav. Gå till botten med din frågeställning och läs hans verk. bilda dig en egen uppfattning och strunta i vad andra tycker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 jul 2008 07:09

pakorum skrev:hej på er. Jag läser filosofi lite då och då i vissa "perioder" och är inne i en sådan nu tror jag..:-) har på något vis dragits lite mot nietzsche, vet inte riktigt varför. försöker googla kritik mot nietzsche, någon som vet en bra sida möjligtvis? Läste ekonomi på högskolan, som var riktigt tråkigt, och funderade på diverse "problem" och hade en rätt klar bild av hur jag trodde det var. När jag sedan började plugga filosofi så fastnade jag för nietzsche, har det hänt någon annan? och börjar fundera lite på om hans filosofi är "sund"?

När jag i tonåren var utled på min kristna barnatro, dök Nietzsche upp som en relativ frisk och omstörtande fläkt. Jag skaffade först en aforismsamling, sedan alla hans verk översatta till svenska och sögs in i hans tankevärld. Dessa idéer passade väl den självbild jag odlade som ensamvarg och originellt geni. Jag var naturligtvis den Übermensch som Mora-Nietzsche bara kunde drömma om. Sedan gick det som det gick.

Sunda eller ej beror det vad man gör av hans tankar. Utan tvekan kan man bli knäpp av dem om man tar dem på blodigt allvar.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Wallo
Kontakt:

Om Nizhte

Inläggav Wallo » 19 jul 2008 14:12

Nizhte är även en utav mina absoluta faboritfilosofer, dock har han kritiserats för en del - förr ansågs Nizhte vara:

"nazismens filosof" vilket såklart är helt felaktigt då han bland annat skrev "Tyskarna ogillar judarna eftersom de är begåvade och välbärgade" det var nämligen så att hans syster förfalskade vissa av hans verk så att de skulle stämma in med sina egna argument

en annan sak han kritiseras för är att hans argument inte är uppbyggda på logiska resonemang som man exempelvis kan finna hos Imanuell Kant, Rousseau eller andra samtida filosofer. - faktum är att hans resonemang mer är personlliga åsikter. Orsaken till detta är helt enkelt att Nichte ogillade de säätt som andra filosofer lyfte fram sina argument.
Personligen anser jag inte att Nizhte gjorde något fel i sina texter, i hans mest kända värk "så talada Zarathatsura" framgår texten mer som ett diktverk än logiskt uppbyggd. men faktiskt så har Nizhte betytt mycket för Psykologin i samhället.

Nu vill jag då fråga er, vad menar Nizhte med denna övermänniska? han använder många exempel på övermänniskor, exempelvis Napolion och Alexander den store, vad kategoriserar dessa människor i jämförelse med dig eller mig?
tro eller vetande?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 jul 2008 15:26

För det första måste du lära dej stava rätt, Wallo, Nietzsche stavas det.
För det andra menade han mej, inte första gången jag blir placerad på pallen.
Nietczshe såg en hägring i framtiden. Ju mer man börjar verbalisera och konkretisera så ser hägringen ut som jag. Ansiktsdragen är omtvistade likaså hjärnan. Nu tvingas var och en till slutsatser, hur obehagliga de än må vara.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jul 2008 14:30

suchanother skrev:För det första måste du lära dej stava rätt, Wallo, Nietzsche stavas det.
För det andra menade han mej, inte första gången jag blir placerad på pallen.
Nietczshe såg en hägring i framtiden. Ju mer man börjar verbalisera och konkretisera så ser hägringen ut som jag. Ansiktsdragen är omtvistade likaså hjärnan. Nu tvingas var och en till slutsatser, hur obehagliga de än må vara.

Hehe... gäller att inte slinta på tangentbordet... Kalla honom Fredrik Nisse, vet ja!

MVH

AlgotElsa (tvetosslan)
Algotezza aka Algotezza

Primus Motor

Inläggav Primus Motor » 02 aug 2008 02:57

Intressant att ni tar ställning till en man som själv ändrade åsikt flera gånger under sin livstid utan att precisera er vidare. Eller är de bara de mest uppmärksammade texterna som räknas?  

det är ju även lite ironiskt att diskutera om övermänniskotänket är sunt(Normalt?) Eftersom en person som kommer fram till fel åsikt uppenbart är en undermänniska av värsta sort :roll:

Heresy

Re: Om Nizhte

Inläggav Heresy » 15 aug 2008 02:54

Wallo skrev:Nizhte är även en utav mina absoluta faboritfilosofer, dock har han kritiserats för en del - förr ansågs Nizhte vara:

"nazismens filosof" vilket såklart är helt felaktigt då han bland annat skrev "Tyskarna ogillar judarna eftersom de är begåvade och välbärgade" det var nämligen så att hans syster förfalskade vissa av hans verk så att de skulle stämma in med sina egna argument

en annan sak han kritiseras för är att hans argument inte är uppbyggda på logiska resonemang som man exempelvis kan finna hos Imanuell Kant, Rousseau eller andra samtida filosofer. - faktum är att hans resonemang mer är personlliga åsikter. Orsaken till detta är helt enkelt att Nichte ogillade de säätt som andra filosofer lyfte fram sina argument.
Personligen anser jag inte att Nizhte gjorde något fel i sina texter, i hans mest kända värk "så talada Zarathatsura" framgår texten mer som ett diktverk än logiskt uppbyggd. men faktiskt så har Nizhte betytt mycket för Psykologin i samhället.

Nu vill jag då fråga er, vad menar Nizhte med denna övermänniska? han använder många exempel på övermänniskor, exempelvis Napolion och Alexander den store, vad kategoriserar dessa människor i jämförelse med dig eller mig?

Angående din fråga längst ner, så hyllade Nietzsche människor som hade starka viljor, som vågade ta ett steg fram och ta för sig. Utan att bry sig om vad andra tycker. Men därmed inte sagt att Nietzsche nödvändigtvis gillade handlingarna. Utan han var mer intresserad av viljans makt.

Fundra

Re: Om Nizhte

Inläggav Fundra » 07 okt 2008 22:12

Wallo skrev:Nizhte är även en utav mina absoluta faboritfilosofer, ---

Oooo, Nietzsche är min absoluta favorit! Bra att börja läsa något om honom innan man kastar sig in i något av honom, tror jag. Carl-Göran Ekerwald har skrivit Nietzsche - Liv och tänkesätt. Den är riktigt bra!
Vad menade Nietzsche med övermänniska? Som jag tolkat det menade han att man/du/jag ska bli sitt 'bästa jag' och det utan gudar.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 10 okt 2008 23:48

pakorum skrev:och börjar fundera lite på om hans filosofi är "sund"?

Ifrågasätter du Nietzsche så tvingas vi komma på hembesök när du minst anar det, och det vill du inte.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

NilsV

Inläggav NilsV » 07 nov 2008 18:02

Men som Algotezza nämner så är problemet med Nietzsche om man tar dem för seriöst. Man skulle ju aldrig klara av att driva ett helt samhälle med Nietzsches tankar. Hans idéer kräver att man som individ satsar så gott som allt på sig själv. Skulle ett samhälle byggas på det så skulle vi alla krävas leva som bönder eller något liknande. Det skulle inte kunna vara ett "Nietzsche samhälle" då det inte skulle bli något samhälle.  Detta problem är ju om man drar Nietzsche till sin spetts

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 nov 2008 18:59

NilsV skrev:Men som Algotezza nämner så är problemet med Nietzsche om man tar dem för seriöst. Man skulle ju aldrig klara av att driva ett helt samhälle med Nietzsches tankar. Hans idéer kräver att man som individ satsar så gott som allt på sig själv. Skulle ett samhälle byggas på det så skulle vi alla krävas leva som bönder eller något liknande. Det skulle inte kunna vara ett "Nietzsche samhälle" då det inte skulle bli något samhälle.  Detta problem är ju om man drar Nietzsche till sin spetts

Va? Vad talar du om?

Nietzsche gör väl snarare gällande att vi måste satsa på oss själva för att bryta normen. Eftersom normen kommer från de starka, de som kuvar. Men denna rörelse är också deras fördärv.

Man får inte ta Nietzsche för bildligt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

NilsV

Inläggav NilsV » 07 nov 2008 19:33

J R Auk skrev:Man får inte ta Nietzsche för bildligt.

Nä precis det jag försökte säga. Man ska inte ta honom för bildligt eller som jag sa driva tankegångarna tills dess spets.

Återgå till "Filosofi"