Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 07 maj 2009 22:10

CTID skrev:Psykiatri visar på en syn på individen som materia och misslyckas därför att göra något bra för honom. Vilket bevisas av att inga resultat uppnås.Existensen av andlighet förnekas av psykiatrin vilket enligt scientologer är en lögn. Därför tycker inte vi att det skall läggas miljarder varje år på psykofarmaka som inte botar utan i stället gör individen till ett paket.Du kan komma långt i kunskap genom självstudier, men om du gör avancerade kursen på kyrkan och bli auditör så betalar du för det.

Vem är det som bestämt vad ni ska tro på och på vilka grunder är det ni tror på bevisat?

Me
Kontakt:

Jag är auditör inom Dianetik och Scientologi.

Inläggav Me » 18 maj 2011 19:52

Ja som rubriken lyder.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 maj 2011 14:13

Jag är väldigt nyfiken på hur du "arbetar". Lyssnar gärna på lite av det tillägagångssättet för att öka min förståelse. Själv är jag utbildad inom psykologi och jag har en tro på en skapare. Det är ju två parametrar som gör att jag är nyfiken på er. Men på förhand - jag tycker inte att man ska behöva betala pengar för sånt - hur motiverar ni det? Får du lön?

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 19 maj 2011 14:18

...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 maj 2011 14:22

Vad menar du med "talang"?

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 19 maj 2011 14:29

...

Me
Kontakt:

Inläggav Me » 19 maj 2011 23:27

Skogsälvan skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur du "arbetar". Lyssnar gärna på lite av det tillägagångssättet för att öka min förståelse. Själv är jag utbildad inom psykologi och jag har en tro på en skapare. Det är ju två parametrar som gör att jag är nyfiken på er. Men på förhand - jag tycker inte att man ska behöva betala pengar för sånt - hur motiverar ni det? Får du lön?

Ja jag får lön. Jag har det som extrajobb skulle man kunna säga. Som psykolog så betalar dina klienter för att komma till dig. Varför skulle inte jag få ta betalt av mina klienter?? :)

Menar du att du är nyfiken på själva terapin eller vad?

Me
Kontakt:

Inläggav Me » 19 maj 2011 23:27

Sefket Ramovic skrev:
Skogsälvan skrev:Vad menar du med "talang"?

Bra fantasi, han skrev tydligen mycket fina science-fiction böcker
dessförinnan! Fast Jesuchist lösningen tillåter människan att själv
komponera sin egen berättelse i stora grad i vetskapen om att hon
aldrig kan skada sig själv eller någon annan, och att Gud alltid älskar
henne! Jesuchist lösningen befriar människan på alla plan samt kostar
faktiskt ingeting!

Bild

Fin bild :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 maj 2011 17:45

Me skrev:
Skogsälvan skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur du "arbetar". Lyssnar gärna på lite av det tillägagångssättet för att öka min förståelse. Själv är jag utbildad inom psykologi och jag har en tro på en skapare. Det är ju två parametrar som gör att jag är nyfiken på er. Men på förhand - jag tycker inte att man ska behöva betala pengar för sånt - hur motiverar ni det? Får du lön?

Ja jag får lön. Jag har det som extrajobb skulle man kunna säga. Som psykolog så betalar dina klienter för att komma till dig. Varför skulle inte jag få ta betalt av mina klienter?? :)

Jag jobbar inte som psykolog och är glad för att jag inte gör det. Det här låter antagligen lite skruvat, men jag skulle må dåligt över att försörja mig på andras dåliga mående. Däremot är det bra att alla inte är så skruvade som mig, för psykologer behövs och de måste överleva också. Scientologin kostar oresonliga summor för den intresserade och jag har lite svårt att förstå det. Det krävs ständigt nya auditeringar och nya kurser. Om ni så helhjärtat tror på det här så förstår jag inte riktigt varför ni inte gör det gratis eller för symboliska summor? (Sagt med ett undrande tonfall) Och ja - jag är väldigt intresserad av en beskrivning om hur ett "arbetspass" går till för dig.

Me
Kontakt:

Inläggav Me » 20 maj 2011 19:50

Skogsälvan skrev:
Me skrev:

Jag jobbar inte som psykolog och är glad för att jag inte gör det. Det här låter antagligen lite skruvat, men jag skulle må dåligt över att försörja mig på andras dåliga mående. Däremot är det bra att alla inte är så skruvade som mig, för psykologer behövs och de måste överleva också. Scientologin kostar oresonliga summor för den intresserade och jag har lite svårt att förstå det. Det krävs ständigt nya auditeringar och nya kurser. Om ni så helhjärtat tror på det här så förstår jag inte riktigt varför ni inte gör det gratis eller för symboliska summor? (Sagt med ett undrande tonfall) Och ja - jag är väldigt intresserad av en beskrivning om hur ett "arbetspass" går till för dig.

Jag förstår inte varför du snöar in på pengar? Ingen tvingar någon att köpa något. Faktum är att du kan gå upp för bron till ett helt vettigt pris. Det kallas för samauditeirng (du och en bekant auditerar varandra. Ni lär er metoden och sedan kör ni på). Jag är ingen miljonär och jag kör på samauditering.

Köper man Dianetik-auditering som klient så är det inte speciellt dyrt.  

Ett arbetspass går till ungefär som så att klienten oftast kommer till mig. Ibland åker jag iväg till personen och jag auditerar där. Det som passar bäst helt enkelt. Sedan kör jag oftast Dianetik men ibland kör jag lite Scientologi-prylar. Typ assister som är bra för både kroppsliga och andliga trauman.

En session tar cirka två timmar. Det varierar givetvis.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 maj 2011 21:23

Jag har snöat in på det för att jag tycker att det är fel. I er organisation letar ni ut problem som folk har genom t ex inledande gratis personlighetstest, varpå ni hänvisar till kurser personen borde gå. Jag tycker faktiskt att det verkar lite manipulativt. Vi är människor och vi har alla lite brister. Det kanske är överdrivet att säga att ni tvingar folk att gå kurser och köra dessa auditeringar, men det är inte långt ifrån. När en person verkligen har nappat så blir det ju ett tvång; att bli clear. Och det kostar en hel del, det.

Me
Kontakt:

Inläggav Me » 21 maj 2011 11:33

Skogsälvan skrev:Jag har snöat in på det för att jag tycker att det är fel. I er organisation letar ni ut problem som folk har genom t ex inledande gratis personlighetstest, varpå ni hänvisar till kurser personen borde gå. Jag tycker faktiskt att det verkar lite manipulativt. Vi är människor och vi har alla lite brister. Det kanske är överdrivet att säga att ni tvingar folk att gå kurser och köra dessa auditeringar, men det är inte långt ifrån. När en person verkligen har nappat så blir det ju ett tvång; att bli clear. Och det kostar en hel del, det.

Ja ingen är tvungen att ta dessa kurser/auditering. Det är bara att gå därifrån. Inget i livet är gratis. Som jag nämnde tidigare - men som du kanske inte fattade - så finns det en billigare rutt.

Om du tycker att det är manipulativt att hjälpa andra så får du stå för det. Jag tycker att hjälp är bra. Hur skulle världen se ut om vi inte hjälpte varann?

Men du kan ju alltid fortsätta med din psykologi. Lycka till hur som helst.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 maj 2011 12:16

Tycker att det finns mycket fint inom scientologin. Tror att det inledande är väldigt tilltalande för många. Tycker absolut att vi ska hjälpa varandra. Äkta kärlek är helt gratis.

Me
Kontakt:

Inläggav Me » 22 maj 2011 11:00

Skogsälvan skrev:Tycker att det finns mycket fint inom scientologin. Tror att det inledande är väldigt tilltalande för många. Tycker absolut att vi ska hjälpa varandra. Äkta kärlek är helt gratis.

Fint skrivet :)

Kotten

Inläggav Kotten » 22 maj 2011 20:50

Me skrev:
Skogsälvan skrev:Tycker att det finns mycket fint inom scientologin. Tror att det inledande är väldigt tilltalande för många. Tycker absolut att vi ska hjälpa varandra. Äkta kärlek är helt gratis.

Fint skrivet :)

Jag har fortfarande en fråga som jag inte har fått besvarad i förra tråden:

Vad är det bästa med scientologerna, på vilket sätt har det hjälpt dig som individ och i din strävan på sanning?

Kan du tycka att det finns något som är lite skumt med scientologerna dels i strukturen med kurserna och dels i själva innehållet i verksamheten eller är allting perfekt? Om allting inte är perfekt kan du ge dina synpunkter på vad du är lite skeptisk till? Vad tror du andra tycker är skumt?

Återgå till "Religion och andlighet"