kaktus skrev:Jag tänker inte bråka med ngn

, men jag använder inte min tid på punk.
Påminner om när George Duke, efter att ha pluggat på musikkonservatorium, blev anlitad av Zappa och försökte opponera sig mot att spela de enklare grejerna. Det var under hans "värdighet" menade han, men Zappa, förvånad, liksom undrade varför då? Det är ju ungefär som att vägra använda sig av en viss färg när man målar, helt enkelt fånigt med andra ord.
kaktus skrev:Jag menar att t.ex Mozart skrev enkla men geniala verk, han var så elegant och nu orkar jag bara inte gå in på en analys här och undervisa.
Behöver, menar jag själv åtminstone, ingen undervisning på ämnet, men dina synpunkter på olika kompositörer tar jag gärna del av. Själv vill jag nog mena att Mozart var mer burdus än elegant, och med typisk ungdomlig hybris.
kaktus skrev:Jag är restriktiv på det sättet att jag släpper inte in ngn obehörig på livet, jag tar knappast risken att råka ut för ngn "charmör", så det motsatta stönet håller jag på behörigt avstånd.
Hoppas det rörde sig om en lapsus här. Vill nog inte charma någon, släpper inte en kvinna i närheten av min lya för tillfället - det ser för djävligt ut! Är inte den som söker charma folk heller. Var uppriktigt endast intresserad av att utbyta lite musik och få prata lite musik - umgås inte med några musiker eller kompositörer längre, har fruktansvärt svårt för dem överlag (de tar oftast sig själva på åt helvete för stort allvar). Är själv sån att jag inte släpper in folk på livet, omger mig med några få riktigt goda vänner som hängt med i många år och som man gått genom vått och torrt med.
kaktus skrev:Det viktiga är att man gör ett bra jobb och att man använder sin IQ i praktiken det vill säga när man kör bil t.ex, därför att en felbedömning i trafiken kan vara förenat med en olycka och ser man till att hålla reglerna själv så har man anledning att vara stolt.
Själv vill jag faktiskt påstå att kommunikation är viktigare än intelligens i trafiken, och i alla andra aktiviteter likaså. Har man "kontakt" i trafiken så kan man svara på varandras rörelse, behöver inga regler som dirigerar då man spelar tillsammans. Improvisera, lyssna på varandra, följa varandras rörelser osv. Vad som är ett bra jobb är inte lika enkelt att utröna.
kaktus skrev:Du är så energisk som har orkat att plöija igenom böcker av olika slag. Själv så kan jag hissa min lilla flagga och säga att det jag har läst är en bok av Fromm , var han filosof?
Min kusin som är med i Mensa tyckte att Mensa är en social sälskapsklubb och det är väl min uppfattning av det hela också
"Det enkla är det geniala"
MVH:Kaktus
Fromm var psykoanalytiker och knuten till framkfurtskolan, men jag har själv inte hunnit fram till honom ännu. Mensa har jag inget till övers för. Menar det vara nåt slags kufiska stolpskott, inget annat. Ursäktar mig inte för att din kusin får en känga härigenom heller. Visst läser jag mycket, vi kan kalla det ett slags tillfällig mani, som har ersatt en stor del av mitt drogmissbruk.
Jag är faktiskt nyfiken på din musik, och hade gärna talat komposition med någon som, likt jag, delar ett stort musikintresse. Själv hade jag ambitionen, som yngre, att bli sessiongitarrist. Så jag betade systematiskt av alla musikstilar och genres, en metod som senare funnit sin tillämpning i ett slags postmodern inställning till komposition som jag hyser. Men vill du inte kan jag väl inte annat än beklaga, och hoppas att du ändrar inställning.