Vad skulle du välja?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vad skulle du välja?

Inläggav freddemalte » 22 nov 2010 21:46

Cosmic philosopher skrev:Hej freddemalte!

Intressanta frågor!  Jag måste först fråga mer i detalj: Alternativ 1a - menas detta att jag kommer att uppleva mitt liv identiskt i minsta detalj - med exakt samma händelseförlopp med exakt samma medmänniskor runt omkring i exakt samma situationer liv efter liv i oändlighet? Där verkligen allt bara upprepas om och om i minsta detalj? Där liv 1 är exakt identiskt i minsta detalj som liv 2,liv3,liv4 osv i det oändliga? Eller finns det något som förändras eller skiljer sig genom liven? Jag gissar att du utgår ifrån att det inte finns här någon kontinuitet,riktning eller utveckling genom dessa jordeliv?

Likaså i alternativ 3a - är det liksom i alt 1a - där man får återuppleva exakt samma händelseförlopp i minsta detalj med exakt samma omgivning och medmänniskor - där alltså jordeliven ser exakt likadana ut i minsta detalj?

Jag vill ställa dessa frågor så jag är klar över vad du menar...innan jag fortsätter... :)
Hej Cosmic philosopher
Du har uppfattat frågeställningen helt korrekt. Men du kan ju svara dels på frågeställningen utifrån det perspektivet att det inte går att skilja på liven, dels utifrån dina egna tankegångar om utveckling, förändring etc. Det kan vara minst lika intressant. Men som sagt, frågan gällde liv som är identiska (så rent teoretiskt skulle det liv du lever nu kunna vara ett sådant liv).

Vänligen

Fredrik

PS. Apropå intressanta frågor så saknar jag dina dito, det var länge sedan! DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 22 nov 2010 23:27

Hej igen freddemalte!

Om jag utgår från dina axiom där jordeliven är exakt indentiska med varandra i minsta detalj väljer jag möjligen alternativ 3a. Även om detta alternativet egentligen,objektivt sett, blir lika meningslöst och absurt som alternativ 1a, så väljer jag nog detta ändå eftersom dödsrädslan finns i mig på något sätt. Men i hur stor grad är den person som "levt det allra bästa och lyckligaste jordeliv fri från dödsrädslan?

Men om jag får ta med begrepp som evigt liv, utveckling,kontinuitet och logisk fortsättning mellan jordeliven, talanglagrande och talangbyggande, reinkarnation,karma, principen hunger/mättnad(önskingar och deras uppfyllelse) osv så kommer saken i ett helt annat läge. Då blir det också en objektiv mening med det hela , inte alltså bara en existensialistiskt subjektiv mening som man själv skapar.

Som konsekvens "faller" då dina alternativ eftersom dessa inte är i överenstämmelse med mina hypoteser.

Min hypotes är att ens nästkommande liv kommer att gestalta sig lite annorlunda än den nuvarande - i kraft av ens egna erfarenheter i detta liv. Man drar sig hela tiden till ens önskningar och deras uppfyllelse. Meningen med önskningarna är att dessa ska uppfyllas och kommer att uppfyllas. Ju starkare önskan av t ex bli bra på att teckna - desto mer kommer man automatiskt att rent praktiskt öva sig i att just teckna -och ju mer man upprepar denna manifestation att teckna desto mer erfarenheter på detta område - och desto starkare anlag,talang och genialitet blir följden. Min hypotes är att dessa erfarenheter  lagras genom jordeliven. Så länge man håller på med en viss aktivitet - så länge växer anlagen för just denna aktivitet. Slutar man att upprepa denna aktivitet kommer den likt en muskel att successivt degenerera ellet tillbakabildas.
Min teori är att - för att bli detsamma måste alla gå igenom samma mängd erfarenheter. Även Mozart var - enligt denna hypotes - en fumlig, omusikalisk nybörjare en gång i tiden(då hette han ju inte Mozart) när han började med musik under tidigare jordeliv.
Så ingen är då egentligen mer "gynnad" än någon annan i absolut mening.

Tänker
Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 22 nov 2010 23:45

Hej Cosmic philosopher

Tack för ett jätteintressant svar!

Cosmic philosopher skrev:[...]eftersom dödsrädslan finns i mig på något sätt.

Hummmm . . . "dödsrädslan", varför är du rädd för döden? Berätta mer om du har lust.

Cosmic philosopher skrev:[...]allra bästa och lyckligaste jordeliv fri från dödsrädslan?

Rent teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig det, kanske i ett fall där denna person endast har detta som negativ aspekt i sin tillvaro och resten är helt perfekt, men jag är dock benägen att anta att så inte är fallet (att den som är är den människa som varit lyckligast genom alla tider har lidit av dödsrädsla). Detta baserar jag på att jag själv inte lider av detta men samtidig gissar att jag inte är den personen som genom tiderna är den allra lyckligaste personen (även om det absolut inte är omöjligt så jag triv väldigt bra med mitt liv och sällan upplever något som jobbigt eller besvärande.

Cosmic philosopher skrev:[...]Min hypotes är att ens nästkommande liv kommer att gestalta sig lite annorlunda än den nuvarande - i kraft av ens egna erfarenheter i detta liv. Man drar sig hela tiden till ens önskningar och deras uppfyllelse. Meningen med önskningarna är att dessa ska uppfyllas och kommer att uppfyllas. Ju starkare önskan av t ex bli bra på att teckna - desto mer kommer man automatiskt att rent praktiskt öva sig i att just teckna -och ju mer man upprepar denna manifestation att teckna desto mer erfarenheter på detta område - och desto starkare anlag,talang och genialitet blir följden. Min hypotes är att dessa erfarenheter  lagras genom jordeliven. Så länge man håller på med en viss aktivitet - så länge växer anlagen för just denna aktivitet. Slutar man att upprepa denna aktivitet kommer den likt en muskel att successivt degenerera ellet tillbakabildas.

Spännande tankar, hur kommer det sig att du tror att människan återföds? Varför är det inte mer rimligt att anta att det helt enkelt är nya människor som "tar över" "ansvar" för livet på jorden?

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Sara Band

Inläggav Sara Band » 23 nov 2010 19:18

freddemalte skrev:
Sara Band skrev:Hej,

Om autensitetn är densamma i alla alternativen kan jag inte tänka mig några argument för att inte välja 3a. Hur skulle man kunna välja bort det bästa av det bästa?

Det skulle ju dessutom kunna vara så att 1a och 3a är detsamma.

SB
Hej Sara Band!

Ja vem vet, du kanske är den lyckligt lottade ;-)

Tack för ett intressant svar. Är du inte nyfiken på alla andras liv (även om du då inte vet om att du levt de andras när du lever ett av dem)?

Vänligen

Fredrik

Hej Fredrik,

Visst är jag nyfiken på alla andra liv och hur det upplevs att vara ett annat jag men den nyfikenheten är ju inte stillad när jag lever något av de andra liven eftersom jag ju inte har något att relatera till där och då.  Möjligheten att stilla nyfikenheten finns ju bara här och nu, dvs. i  valet och då stillas ju egentligen inte själva nyfikenheten utan det enda jag får är vetskapen om att jag kommer att få uppleva något annat än det jag upplever nu (om inte upplevelsen i alla liv är densamma alltså) Möjligen är det en positiv vetskap som ger viss tillfredsställelse men om den sätts i relation till mina farhågor om att många liv är plågsamma, eländiga och olyckliga och också upplevs så, känns valet ändå lätt dvs. att välja den mest lyckliga upplevelsen. Om jag väljer det mest lyckliga livet kommer jag ju inte att sakna något, om nyfikenhet ingår som en ingrediens i den lyckliga upplevelsen så kommer jag att uppleva den, är det tvärtom så att ostillad nyfikenhet är negativt så kommer jag ju inte att uppleva det så i det lyckligaste livet...

S.B
The owls are not what they seem

Mr.M

Inläggav Mr.M » 23 nov 2010 20:32

om jag får möjlighet att leva/uppleva alla andras liv, vem lever/upplever då mitt liv ?
Jag besparar dom gärna detta...

Väderkvarn

Inläggav Väderkvarn » 23 nov 2010 20:52

Ok, jag har tänkt färdigt.

Jag väljer alternativ 4

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 23 nov 2010 21:03

Väderkvarn skrev:Ok, jag har tänkt färdigt.

Jag väljer alternativ 4
Hello Windmill
Vad gör döden intressantare än det lyckliga livet eller alla andras liv?

Vänligen

Fredrik

Väderkvarn

Inläggav Väderkvarn » 23 nov 2010 21:06

Allt annat är redan upplevt. Det är en upprepning.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 23 nov 2010 21:07

Väderkvarn skrev:Allt annat är redan upplevt. Det är en upprepning.
Aha!
Då kanske jag förstår vad du menar ;-)

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 23 nov 2010 22:52

freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopher

Tack för ett jätteintressant svar!

Cosmic philosopher skrev:[...]eftersom dödsrädslan finns i mig på något sätt.

Hummmm . . . "dödsrädslan", varför är du rädd för döden? Berätta mer om du har lust.

Hej freddemalte! Bra frågor du ställer!:)

Jag är nog lite rädd för döden eftersom jag inte vet  vad som händer efter döden. Jag vill gärna fortsätta leva och gärna gå vidare  mot mina önskningars uppfyllelse som jag inte hann med i detta livet. Därför är jag rädd om det nu inte skulle vara så eftersom jag alltså inte vet med 100 % säkerhet. Detta okända kan ibland skrämma mig. Men denna osäkerhet kan jag leva med. Det är dock mycket som jag tycker talar för en logisk fortsättning av livet.

freddemalte skrev:
Cosmic philosopher skrev:[...]allra bästa och lyckligaste jordeliv fri från dödsrädslan?

Rent teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig det, kanske i ett fall där denna person endast har detta som negativ aspekt i sin tillvaro och resten är helt perfekt, men jag är dock benägen att anta att så inte är fallet (att den som är är den människa som varit lyckligast genom alla tider har lidit av dödsrädsla). Detta baserar jag på att jag själv inte lider av detta men samtidig gissar att jag inte är den personen som genom tiderna är den allra lyckligaste personen (även om det absolut inte är omöjligt så jag triv väldigt bra med mitt liv och sällan upplever något som jobbigt eller besvärande.

Den som är mest lycklig genom de rent materiella värden de samlat ihop under detta jordeliv och är mitt i det av pengar,kändiskap,berömmelse,lyckligt äktenskap med många barn kanske är den som är mest rädd för att förlora detta och alltså är den som är mest rädd för döden. Eller?

Cosmic philosopher skrev:[...]Min hypotes är att ens nästkommande liv kommer att gestalta sig lite annorlunda än den nuvarande - i kraft av ens egna erfarenheter i detta liv. Man drar sig hela tiden till ens önskningar och deras uppfyllelse. Meningen med önskningarna är att dessa ska uppfyllas och kommer att uppfyllas. Ju starkare önskan av t ex bli bra på att teckna - desto mer kommer man automatiskt att rent praktiskt öva sig i att just teckna -och ju mer man upprepar denna manifestation att teckna desto mer erfarenheter på detta område - och desto starkare anlag,talang och genialitet blir följden. Min hypotes är att dessa erfarenheter  lagras genom jordeliven. Så länge man håller på med en viss aktivitet - så länge växer anlagen för just denna aktivitet. Slutar man att upprepa denna aktivitet kommer den likt en muskel att successivt degenerera ellet tillbakabildas.

freddemalte skrev:Spännande tankar, hur kommer det sig att du tror att människan återföds? Varför är det inte mer rimligt att anta att det helt enkelt är nya människor som "tar över" "ansvar" för livet på jorden?

Det finns så mycket som vi bevittnar i naturen som går i kretslopp. Varför skulle inte våra egna liv göra det? Och varför skulle vårt oändliga universum(om det nu är det) endast uppvisa liv på ett enda mikroskopiskt litet klot som nästan försvinner och blir till "nästan ingenting" i det stora hela?

Människorna återföds för att de helt enkelt ska får uppleva alla sina innersta önskningars uppfyllelse. En människa hinner helt enkelt inte med att få alla sina önskningars uppfyllelse under endast ett jordeliv. Varje människa dör i ett slags ofärdigt tillstånd med många av sina önskningar ouppfyllda,. Jag tror inte det är bara det är den fysiska hungerns,törsten och sexualitetens tillfredställelse som en människa kan eller ska få uppleva här på det jordiska planet. Det gäller alla andra önskningar också. Många av dessa önskningar tar alltså mer tid att få uppfyllda än ett jordeliv. Önskningarna finns inte till för plåga oss. De finns till för ett syfte: För att uppfyllas.  Nu kanske någon existentialist här utbrister till mig: "Vad begär du egentligen av livet?".  Det kanske kan tyckas att jag inte skulle uppskatta det som finns just här och nu. Inget kan vara mer felaktigt. Det är ju just en slags tro på livets struktur på att "allt är mycket gott i grund och botten" som jag just ännu bättre kan uppskatta det jag har här och nu framför mig. Det finns absolut ingen motsättning i detta - tvärtom!

Allt gott,
Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 23 nov 2010 23:21

Hej Cosmic philosopher

Det är intressant att läsa det du skriver och jag förstår då din känsla. För egen del upplever jag livet som ett otroligt intressant fenomen och då avser jag dels mitt eget liv och min upplevelse, dels livet som sådant, naturen, världen etc. Det är egentligen svårt att uttala sig i termer av "om man förstår det eller inte", ty det kan lika gärna vara så att det inte finns något att förstå. Det är väldigt spännande och givande att kunna konstatera att vi är så olika vi människor vad gäller vår syn på saker och ting. För mig är det precis tvärt om vad gäller döden (och då talar jag inte om hur man dör, ty det kan säker vara extremt skrämmande och otäckt i vissa fall) utan döden som sådan. Tvärt om i den meningen att jag istället ser det som något positivt att man inte lever vidare eller fortsätter på något annat oavsett vad det skulle vara. Jag ska försöka förklara vad jag menar:

Låt säga att jag får reda på att jag måste åka till ett fångläger i Sibirien och arbeta under onormalt grymma förhållanden i resten av mitt liv från och med nu. Bara tanken på detta, att behöva åka dit, leva i kylan, i tung arbete utan varken intellektuellt, känslomässigt eller på annat sätt stimulerande och givande omständigheter får mig att känna en tämligen annalkande ångest. Likaså vetskapen om att jag aldrig mer skulle få se eller har kontakt med nära och kära, vänner och bekanta samt de fenomen (sker och ting, företeelser och upplevelser) som jag brukar ha i min omgivning skulle ytterligare förvärre den dystopiska, defaitistiska och depressiva känslan inför tillvaron. Så långt tror jag (gissar jag) att de flesta skulle hålla med mig (alltså känna något likande). Det som gör att jag upplever att döden inte ger samma ångest, rädsla och obehag (min egen död alltså) som denna framtiden vistelse i Sibirien är just tanken på döden som just ingenting. Med andra ord kan inte döden innebära någonting om den är frånvaron av upplevelse, vara och liv. Att vara död är alltså inget som skrämmer mig. Däremot kan jag fascineras av tanken (som jag inte kan ta till mig riktigt) att jag kommer att dö någon gång (oavsett när det är). Det går inte riktigt att ta in.

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 24 nov 2010 00:30

Det är givande,tänkvärt och mycket intressant att läsa vad du skriver freddemalte.  

Om vi bara lever här en enda gång på jorden för att därefter bli till intet - upplevs då detta objektiva begränsade jordeliv liv som om vi subjektivt upplevt  ett evigt liv? - för där döden är - är inte vi - och där vi är - är inte döden som Epikuros(var det va?) sa... Blir då inte slutsatsen att vi tycker oss levt ett evigt liv...

Att "uppleva ingenting i evighet" är väl detsamma som 0. Det som man då upplevde tidigare - blir väl subjektivt "allt eller evigt"...

Funderar
Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 nov 2010 00:43

Cosmic philosopher skrev:Det är givande,tänkvärt och mycket intressant att läsa vad du skriver freddemalte.  

Om vi bara lever här en enda gång på jorden för att därefter bli till intet - upplevs då detta objektiva begränsade jordeliv liv som om vi subjektivt upplevt  ett evigt liv? - för där döden är - är inte vi - och där vi är - är inte döden som Epikuros(var det va?) sa... Blir då inte slutsatsen att vi tycker oss levt ett evigt liv...

Att "uppleva ingenting i evighet" är väl detsamma som 0. Det som man då upplevde tidigare - blir väl subjektivt "allt eller evigt"...

Funderar
Cosmic philosopher
Hej Cosmic philosopher
Kunde inte sagt det bättre själv! Till syvende och sist landar det i en slags solipsism.

Vänligen

Fredrik

Justin Case

Inläggav Justin Case » 22 dec 2010 14:53

Cosmic philosopher skrev:Om vi bara lever här en enda gång på jorden för att därefter bli till intet - upplevs då detta objektiva begränsade jordeliv liv som om vi subjektivt upplevt  ett evigt liv? - för där döden är - är inte vi - och där vi är - är inte döden som Epikuros(var det va?) sa... Blir då inte slutsatsen att vi tycker oss levt ett evigt liv...

För det första ser jag inte varifrån du får att vi skulle subjektivt uppleva ett evigt liv. Jag tycker inte att jag subjektivt upplever mitt liv som evigt, gör du det? Och vad menar du då med att du upplever det som evigt? Att det pågår oändligt länge? (Jag har med tänkande kommit fram till att det måste vara så att jag har ett evigt liv framför mig, men det är en helt annan sak. Jag befinner mig ju nu inte i hela den evigheten, bara i en del av den, nämligen nuet (som är oerhört kort, dock inte noll tid, för då skulle det inte kunna äga rum alls, och uppenbarligen äger det ju rum).)

För det andra förstår jag inte vad det skulle vara bra för att tycka sig levt ett evigt liv. Det viktiga är väl vad man verkligen lever för liv, och vad man kommer att (eller tycks komma att) leva för liv beroende på om man agerar si eller om man agerar så?

Det förflutna kan man inte förändra, varför då fästa särskilt stor vikt vid det, annat än som lärdomar? Det är inte den som "har levt" lyckligast liv som "vinner", liksom det inte är den som har mest grejer när han dör som vinner. Det verkligt roliga ligger i framtiden.

Att "uppleva ingenting i evighet" är väl detsamma som 0. Det som man då upplevde tidigare - blir väl subjektivt "allt eller evigt"...r

Jag ser inte alls varför det skulle följa.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 22 dec 2010 17:09

Jag kanske tänker fel men...
frågan är ju fel. om vi inte vet om att vi inte lever en gång till finns ju inget jag som lever en gång till
om vi inte minns spelar det ju ingen roll, eller?

Återgå till "Filosofi"