ParadOxen skrev:Rorschach skrev:ParadOxen skrev:Rorschach skrev:Påståendet "D.v.s. varje oändlig delmängd av en mängd S är lika stor som S" ovan är fel. Det stycket från wikipedia säger är att det existerar oändliga delmängder av en mängd S som har samma storlek.
Ja och den minsta oändliga mängd man kan plocka ur en uppräkneligt oändlig mängd S har kardinaliten alpeh-null och därmed följer mitt påstående.
...För att förstå varför påståendet är falskt så kan vi försöka hitta ett motexempel. Låt S vara mängden av reella tal. Det är en överuppräknelig mängd. ...".
Om du tittar tillbaka så refererade jag på uppräknelig mängd, vilket är fallet med ett oändligt antal pingisbollar. Och då hävdar jag att ditt motexempel ej är relevant och mitt resonemang håller. Håller du med?
Påståendet "D.v.s. varje oändlig delmängd av en mängd S är lika stor som S" är fel. Om du vill ändra det till "Varje oändlig delmängd av en uppräkneligt oändlig mängd S är lika stor som S" så kan jag instämma i det. Det har dock inte särskilt mycket att göra med wiki-stycket som du citerade.
Det man kan lägga märke till är att i wiki-stycket tas det ej för givet att S är en uppräkneligt oändlig mängd.