Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Vertumnus skrev:
Jo, men där handlar det om målkonflikter: ologiskt i ett avseende, men logiskt i förhållande till något annat.
Vari består det oöverkomligt ologiska i kvantmekaniken som gör att varken forskare än vanliga döda kan förstå detta? Menar du att det handlar om hur våra hjärnor är konstruerade och fungerar så att det är omöjligt att förstå rent principiellt?
Det finns ett antal paradoxer - sammanflätning, superposition mm. Allt det där är välkänt. Ja jag tror att det handlar om hur våra hjärnor är konstruerade, på våra förståndskategorier och på vad det innebär att förstå. Hur förstå det som inte går att förutse, vad har vi att hålla oss i om vi tar bort kausalitet?
Jag kom på en sak för ett tag sedan, jag kom på att anledningen till att två kulor av olika storlek faller med samma hastighet i vakuum, måste vara att rummet är krökt. Jag frågade Google AI och svaret blev Ja. Häftig upplevelse. För jag visste ingenting om krökning av rumtid, jag hade inte läst på..
Jag tror att mysteriet med kvantmekanik ofta handlar om underlig kommunikation på avsevärt avstånd utan tydligt samband. Och jag tror att det handlar om att ljus beter sig som vågor. Vågorna i en ocean rör sig med hög hastighet, men ljuset rör sig med betydligt högre hastighet.