Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jan 2009 23:00

Magister Rolf skrev:Själv hade jag en intressant upplevelse för några dagar sen när jag körde bil och plötsligt insåg att jag i mångt och mycket agerade och tänkte som om bilen var en del av mig själv. Man fungerar helt klart på ett annat sätt i vardagen än hur man vanligen föreställer sig.

Ja! :D  Det där är helt klart Heideggers stora förtjänst, att ha blottlagt tillvarostrukturen inte som en opposition mellan ett subjekt och en objektsvärld, utan som ett mer intimt samspel där gränserna inte är riktigt desamma. Helt klart har han en poäng, och en som verifieras av vår alldagliga upplevelse, men som är beslöjad av vårt språk (och det är i den meningen jag menar att hans språkbruk är nödvändigt, för att gräva fram denna upplevelse som ligger under det språket beslöjar). Sen att han är färgad av sin socio-ekonomiska och historiska position är en annan sak, och där finns lite jobb att göra genom nyläsningar. Dasein är ju t.ex. helt klart en man. Jag tycker ju Merleau-Pontys kroppslighetsfilosofi är intressant också. Filosofer har genom historien alltid intagit nåt slags position "utanför" världen (inblickandes) och betraktat den på avstånd, vilket är att kompromissa sitt studieobjekt om du frågar mig. Istället, skulle jag säga, erhåller vi världen när vi är inbegripna i den, så vi skall alls inte undertrycka detta kroppsliga och sinnliga. Världen är inte primärt en massa objekt med specifika egenskaper, den är i första hand en sinnlig upplevelse. I själva verket krävs det att vi tar ett steg tillbaka från den för att den alls skall upplåta sig på det förra sättet (en central insikt hos Heidegger).

Jo, och vad läser jag just nu? Jacques Rancières "Texter om Politik och estetik", samt Aristoteles "Nicomachean Ethics".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 20 jan 2009 22:13

Det här är för övrigt Heidegger enligt min son:

Bild

Bild

Inte helt olikt, eller hur?

Enligt utsaga är det förövrigt han som har bajsat på alla leksaker
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Tillbakadragen

Inläggav Tillbakadragen » 21 jan 2009 03:39

Jo, faktiskt helt olikt.  :P

Själv läser jag Hesses Glaspärlespelet och Horkheimer/Adornos Upplysningens Dialektik. Så ligger D&G:s A Thousand Plateaus uppslagen mest hela tiden, men det blir högst sporadisk läsning i den tegelstenen.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 jan 2009 04:19

:lol:

Vad fan är det där för nåt?!

Är "Upplysningens dialektik" bra, Tillbakadragen? Gillar Adorno hemskt mycket. Ruskigt intressant tänkare med en underbar prosa. Deleuze har jag funderat ett tag på att ge mig i kast med, men vet inte riktigt var jag ska börja. Kanske är "Thousend Plateaus" det självklara valet där?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 21 jan 2009 11:22

Avantgardet skrev::lol:

Ingen aning. En del leksaker verkar bara dyka upp från ingenstans. Mycket märkligt.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 21 jan 2009 12:01

Avantgardet skrev::lol:

Är "Upplysningens dialektik" bra, Tillbakadragen? Gillar Adorno hemskt mycket. Ruskigt intressant tänkare med en underbar prosa. Deleuze har jag funderat ett tag på att ge mig i kast med, men vet inte riktigt var jag ska börja. Kanske är "Thousend Plateaus" det självklara valet där?

Anti-Oedipus är, förmodligen, en någorlunda mer bekväm text att inleda med - om du nu nödvändigtvis måste ge dig på Capitalism & Schizophrenia-serien.
... Själv skulle jag nog i första hand rekommendera Deleuzes Nietzschebok; Nietzsche och filosofin. En tämligen gemytlig text, inte lika utmanande som Heideggers projekt (vilket jag visserligen bara är blygsamt bekant med), men banbrytande nonetheless.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 jan 2009 12:08

Ah, tack!

Tillbakadragen

Inläggav Tillbakadragen » 21 jan 2009 16:33

Avantgardet skrev:Är "Upplysningens dialektik" bra, Tillbakadragen? Gillar Adorno hemskt mycket. Ruskigt intressant tänkare med en underbar prosa. Deleuze har jag funderat ett tag på att ge mig i kast med, men vet inte riktigt var jag ska börja. Kanske är "Thousend Plateaus" det självklara valet där?

Nu har jag visserligen inte tuggat mig igenom hela verket, men jag vågar nog säga att det är en av de mest intressanta filosofiska skrifterna jag läst. Men utöver det vill jag nog vänta med att ge något övergripande omdöme, eftersom den antagligen tar ett tag att smälta. Man kanske bör ta i beaktning att jag redan hade någon form av kulturkritisk hållning som på många sätt tangerade H&A. Jag sitter alltså mest leendes och håller med dem. Tydligen tycker vissa att den är närmast omöjlig att läsa p.g.a. H&A:s något trögflytande sätt att skriva, men jag håller inte alls med. Intressant, utmanande och säkerligen provocerande för de flesta. Helt klart rekommenderad, speciellt om du gillar Adorno sedan tidigare.

Angående Mille Plateaux tror jag att miles davis har rätt. Cap & Shizo är märklig och svår. Efter ganska lång tid börjar jag vänja mig, och bl.a. med hjälp av DeLanda förstå vissa centrala idéer... men såhär i efterhand hade jag nog gärna börjat i en annan ände.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 jan 2009 18:04

"Trögflytande sätt att skriva"? :shock:  Själv har jag aldrig stött på en mer elegant flytande prosa, men vad vet jag...

Kan jag behöva nåt annat i bagaget om jag ger mig i kast med Deleuze, vilka traditioner lånar han primärt ifrån?

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 23 jan 2009 16:25

Som sagt, Nietzsche och filosofin blir nog en bra början. Det är ett tidigt verk, genom vilket Deleuze - tillsammans med Nietzsche - utvecklar många av sina grundläggande åsikter (uppgörelsen med metafysiken, bejakandet av den herakleitiska traditionen, sönderdelandet av jaget, eller Identiteten över huvud taget - med mera); de åsikter som han senare, i Différence et répétition, kommer att göra till något slags filosofi.

Nietzsche är, med all säkerhet, hans största inspiration; men även Heidegger står högt upp på den listan, precis som Hegel och Kant.

Något säger mig att han kommer falla dig ganska väl i smaken, i synnerhet emedan du verkar ha en förkärlek till både Nietzsche och Heidegger (den senare är han visserligen mest kritisk mot, men det på ett trevligt sätt).

Logos är Djävulskap.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 jan 2009 18:09

:D

"Något säger mig att han kommer falla dig ganska väl i smaken", säger han efter den där redogörelsen.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 24 jan 2009 11:06

Så, kommer du att ge dig i kast med honom?

Logos är Djävulskap.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jan 2009 14:46

Absolut, blev bara lite förvånad över hur djävla bra koll du hade på mig.

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 24 jan 2009 16:22

För tillfället är Upheavals of Thought (Martha Nussbaum), God is Not Great (Christopher Hitchens), The Hot Kid (Elmore Leonard) och Första Klass Reseguider - Florida på gång. De två sistnämnda mest aktivt.
Jack Bauer Rocks!

scirocco

Inläggav scirocco » 24 jan 2009 16:34

Chloe, för en gångs skull är du trevlig, jag välkomnar dig.Själv läser jag ingenting,men det är en annan sak.

Återgå till "Kultur - konstarterna"