Vetenskapen har alltid historiskt sett trott att deras modell är överlägsen, även om den varit felaktig. Dagens vetenskap är morgondagens pseudovetenskap, och det som är pseudovetenskap idag kanske visar sig vara vetenskap i morgon. Vetenskapen har till exempel aldrig kunnat påvisa någon substans i t.ex. mediers förmågor. Det tycker jag är konstigt, men kanske förståeligt. Hur många tester har de gjort, när var? Inte kan alla indicier och människors berättelser endast vara vår vilja att det skulle existera någon form av sammanhängande funktioner bortom en värld av solid materia. Jag har själv upplevt det men skulle aldrig kunna göra ett vetenskapligt test då det uppträder spontant och under andra förutsättningar.
De som sett på "förnimmelser av mord" har i varje program kunnat se en uppsjö av indicier där det enda som får en betraktare att tvivla är tanken på att programmet är uppgjort, och att medierna har fått information i förväg. Jag har betraktat alla dessa program kritiskt och det skiljer sig väsentligt från hur mediernas normalt framställs som manipulativa och där de genom skicklighet förmår skaffa fram information. När två oberoende källor omnämner samma detaljer som de i förväg inte har någon information om, och detta upprepas program efter program så måste en kritiker i så fall ifrågasätta programmets trovärdighet när de säger att ingen information getts. Då får det hela en annan dimension, och är ren lögn. Vetenskapligt är det inte, men som indiciefamställning är det övertygande för en betraktare, och det borde det även vara för en grupp vetenskapsmän som gör statistik av indicierna.
Två oberoende personer har beskrivit dödsorsaken korrekt i varje program. Att de hittat platsen räknar jag inte med då kameramannen och programledaren gått med och ofrivilligt genom sitt kroppsspråk kan ha pekat ut riktning och plats, även om de gått bakom. De träffar rätt på offrets sociala bakgrund, familjestruktur, ofta namn, utseende, och detta görs parallellt av två oberoende personer i varje program. Sedan tillkommer unika detaljer som är specifika för de enskilda programmen. Har man sett alla program så får man sig en funderare.
Slutsatsen är att programmet är en bluff om mediernas förmåga är en bluff. Mitt sunda förnuft säger mig att så inte är fallet under de rådande omständigheterna, men jag kan ha fel, och därför är detta inte vetenskapligt. Det kan vara så att även om man gör 1000 mer program på samma område så kommer dessa program inte att kunna framställa samma statistik. Jag kan ha betraktat något osannolikt men som ändå är möjligt. På en evighet så är det troligt att en människa kan singla ett mynt och kronan dyker upp, låt oss säga 1000000 gånger i följd.
Vad som intresserar mig är den vetenskapliga modell som möjliggör sådana här fenomen, inte att bevisa att det finns "andar", då detta inte följer automatiskt. Jag vill också ha mer statistik och närvara själv vid dessa framställningar. Hur ska ett vetenskapligt test framställas så det likställs med samma situation? Om man ändrar i förutsättningarna för att framställa experimenten så är det kanske så att man kopplar bort funktionen som möjliggör den mediala förmågan, hur vet jag inte.
Johan