Tatjana skrev:Fast i NT ges det en förklaring till varför man inte längre behöver avstå från griskött och menstruerande kvinnor, man behöver inte heller stena sin granne för att han klipper gräset en söndag.
Nämligen?
§
Moderator: Moderatorgruppen
hovnarr skrev:Tatjana skrev:Fast i NT ges det en förklaring till varför man inte längre behöver avstå från griskött och menstruerande kvinnor, man behöver inte heller stena sin granne för att han klipper gräset en söndag.
Nämligen?
§
"Zarathrustme"
Häller delvis med dig om det med lidandet. Jv köret om att vi inte är eviga varelser köper jag däremot inte.
Vad jag förstår så är de i Hades, som är/var uppdelad i ett tråkigt ställe och Abrahams sköte, även kallat paradiset. Där de väntar på uppståndelsen.
Tror inte för en sekund att du är ett JV, men att dina föräldrar kanske är det, eller att du har varit ett.
Tatjana skrev:Vad menar du? De förespråkar ju verkligen att vi är eviga varelser.
"vi" får ju evigt liv på en paradisisk jord. .
Tatjana skrev:Abrahams sköte? De tolv stammarna menar du?(Isak, Levi...) jovisst, de 144 000 som härstammar från hans sköte har en speciell plats. (i den himmelska regeringen) Men Abrahams sköte i likhet med paradiset förstår jag inte? vill du förklara?
Tatjana skrev:Mina föräldrar är precis lika troende som en sten i skogen, om man inte räknar med mammon förstås. Jag har aldrig varit JV.
Däremot var jag mycket på seanser och tarottolkningar förr..
Tatjana skrev:Du skrev tidigare att du "håller med" om vissa saker som tex JV säger men inte andra,.
Tatjana skrev:Tror du att en gud som har skapat oss inte kräver att vi skall leva efter hans lagar och regler utan att vi kan leva som vi vill?.
Tatjana skrev: Och om du har en tro som jag antar att du förespråkar som den SANNA tron dvs om man handlar på det sätt du gör och läser bibeln på det sättet som du gör så får man det bästa av situationen. (evigt liv?) .
Tatjana skrev:Tycker inte du att det verkar konstigt att det bara är du som får möjlighet att lära känna den SANNA religionen,.
Tatjana skrev: alla människor som har dött har aldrig hört talas om "din" religion och har inte haft möjlighet till sinnesändringen som krävs. Det samma gäller ju new age eller andra nyfunna ismer, är det rättvist att vissa få utvalda skall få möjlighet att må bra och få kontakt med gud och resten dö?
MVH
Sarli skrev:Hej jag undrar ifall du tror att Gud finns? och varför tror du att han finns eller om ni inte tror på han, varför finns han inte?
Framför gärna era argument.
Jag är av åsikten att han endast existerar som ett begrepp i människors egna världar.
//Sarli
hovnarr skrev:Om man får tro Guds ord är allt Guds ord. Genom ordet har allt blivit till, och utan ordet har inget blivit till som är till.
Till och med DETTA är Guds ord!
Hälsningar
J R Auk skrev:
Varför inte se det som att vi är orsaken till att skapelsen skedde.
Det kan man gott göra. Om Mening är subjektiv så kan den lika gärna skapas i efterhand. Så vitt vi vet är vi människor de enda som grubblar kring detta, så varför inte förära oss med titeln "Skapelsens syfte". Ingen annan kommer att rynka på näsan. Betraktar man en mer avancerad framtida livsform kommen av människan, så kan vi säga att den är orsaken till att vi skedde.
OJ!
Nu plötsligt dök det upp en tanke: Är det därför vi letar så blint efter Meningen? Orsaken till vår existens har inte uppkommit än! Vi är orsaken till att orangutangen finns, så den kan bekvämt lämpa över bördan till att Grubbla på oss. Nu tror jag att jag är något nytt på spåren. Vi grubblar inte över orsaken till att allt fram tills nu har hänt, utan vad som är den framtida orsaken till att nuet ska hända. Denna dag har inte varit förgäves.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster