Är normalitet en avvikelse?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Är normalitet en avvikelse?

Inläggav freddemalte » 27 jul 2010 11:39

nossai skrev:Jag har funderat lite på strävan efter att vara normal ett tag. Hur kan man vilja något sådant egentligen? Om man är normal är man ju varken eller. Varken snygg eller ful, glad eller ledsen, rolig eller tråkig. Är normaliteten medelvärdet av extremiteterna? Om detta är sant borde ju normalitet vara en avvikelse, för hur många passar in på detta?

Det är det lilla extra som gör en människa intressant, så då borde även de normala per definition bli intressanta! Man kan ju alltid hoppas iaf...

Det som är normalt är varken medelvärdet eller "varken eller" utan det som är vanligast (ev. Medianen)! Alltså en helt annat sak. Så om det t.ex. är vanligast att folk är snygga i en viss skara av människor så är det normalt (normen). Ett tillägg till detta är även den normativa delen som inte enbart har med antal att göra utan vad som handlar om vad som är allmänt accepterat. Men det allmänt accepterade behöver inte med nödvändighet vara tråkigt eller dåligt utan helt enkelt något som gillas av många.

Fredrik

PS. Huruvida det är eftersträvansvärt att vara normal eller inte beror väl på vad det är som är normalt? Om det t.ex. är normalt att i en vissa grupp människor vara väldigt snäll, ja då är det väl eftersträvansvärt att vara normal? Om det är normalt i en viss skara människor att vara tvungen att arbeta med något man inte tycker om, ja då är det inte eftersträvansvärt att vara normal? DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 jul 2010 12:11

Normalitet är icke en avvikelse, men en grov förenkling av verkligheten.

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Inläggav * KYREUS ** » 27 jul 2010 14:54

Ordet "avvikelse" förutsätter en jämförelsenorm.
Finns en sådan, i så fall var?
Och vidare - finns konsensus kring den normen?

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,
dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 jul 2010 15:47

Ordet "avvikelse" förutsätter en jämförelsenorm.  skriver du

haraldsvarar
den normen heter ONORMAL, kan du definierar detta begrepp?????

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Svar till HD

Inläggav * KYREUS ** » 27 jul 2010 16:57

Samma där;

alla sk definitioner kräver en jämförelsenorm
annars är de - blaha.

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,

dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 jul 2010 08:51

Okej, jag trodde inte folk var intresserade av sanningen här på detta forum, men det normala är i så fall Guds son eller människosonen och det abnormala är då den sociala ego-människan,
för du frågar om en absolut värdering,
så det blir alltså Adam i paradiset som den normala människan och utkörd ur paradiset blir han den förlorade sociala ego-människan som saknar både inre väg och mål, som irrar omkring förvirrad och nervös i sina trista rutiner på ett förorts komplex eller på en badstrand i marstrand på västkusten på sommaren

Sigrid.K

Inläggav Sigrid.K » 03 okt 2010 17:41

nossai skrev:Jag har funderat lite på strävan efter att vara normal ett tag. Hur kan man vilja något sådant egentligen? Om man är normal är man ju varken eller. Varken snygg eller ful, glad eller ledsen, rolig eller tråkig. Är normaliteten medelvärdet av extremiteterna? Om detta är sant borde ju normalitet vara en avvikelse, för hur många passar in på detta?

Det är det lilla extra som gör en människa intressant, så då borde även de normala per definition bli intressanta! Man kan ju alltid hoppas iaf...

Alla människor har en längtan efter att "passa in" och känna att de är en del av något. Då tar man helt enkelt det säkra före det osäkra och försöker vara som alla de andra! T.ex de flesta tjejer köper alla sina kläder på HM, varför det? Jo, för de vill inte anses udda och konstiga och då vet de att kläder från HM alltid är accepterat, det kan liksom inte uppsattas annorlunda eftersom alla andra har det! De kanske inte blir "berömda" för att vara speciellt mycket mer välklädda än någon annan, men de blir iallafall inte betraktade som konstiga.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 okt 2010 05:29

Alla människor har en längtan efter att "passa in" och känna att de är en del av något. Då tar man helt enkelt det säkra före det osäkra och försöker vara som alla de andra! T.ex de flesta tjejer köper alla sina kläder på HM, varför det? Jo, för de vill inte anses udda och konstiga och då vet de att kläder från HM alltid är accepterat, det kan liksom inte uppsattas annorlunda eftersom alla andra har det! De kanske inte blir "berömda" för att vara speciellt mycket mer välklädda än någon annan, men de blir iallafall inte betraktade som konstiga. skriver Sigrid S.

Du kan sända alla dessa tejjer till mitt ashram, så ska jag träna dem i konsten att växa i styrka och kraft genom att kunna assimilera en negativ och kritisk  omgivning.

arketyp

Dagens ja är morgondagens nej

Inläggav arketyp » 27 nov 2010 20:25

Avvikelser är normalt.
Jag är tills vidare

insictus

Inläggav insictus » 06 okt 2011 16:24

Vi lärs redan från barndomen tankar om hur vi ska vara, vad vi ska sträva efter i livet och hur vi ska bete oss. Denna inlärningsprocess börjar så tidigt och har pågått så länge att människan vanligtvis tror sig vara den person hon blev uppfostrad till, och är omedveten om att det bara är en kopierad roll som man börjar spela i en färdig teater. Att hålla sig till teatern ingår i det "normala". När dessa yttre tankar börjar styra livsriktningen, så hamnar ens egen ursprungliga vilja i det omedvetna, och många som ännu känner av att den egna viljan finns blir ofta deprimerade eller försöker dämpa konflikten med alkohol, adrenalinrus, shopping, sex eller vilket sätt som helst som för bort fokus från den inre konflikten och den inre oklarheten. Människan har egentligen inga problem med att vara normal, men faktum är att det som är normalt idag inte är naturligt. Läste en riktigt bra bok som beskriver vår inre verklighet och man lär sig att förstå hur man kan avveckla dessa yttre tankar, vilket leder till att man blir medveten om sig själv och sin egen vilja. Boken heter Alkuajatus - Urtanken - Livets lilla handbok. Jag rekommenderar den varmt! Beställde boken här: www.alkuajatus.org

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 07 okt 2011 10:09

Är allmäna avvikelser normaliserat? Är avvikelser dock normalt? Är avvikelsens norm allmänt?

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 07 okt 2011 10:09

Användarvisningsbild
Catte

Inläggav Catte » 22 mar 2012 11:49

nossai skrev: Om detta är sant borde ju normalitet vara en avvikelse, för hur många passar in på detta?

Vad betyder ordet normal egentligen? Att tycka om saker som alla andra gör, att klä sig och bete sig på ett sätt som får människan att "passa in" i samhället? Att vara normal innebär att avvika från sitt eget Jag. Menar..man går liksom inte in i sig själv, frågar sig själv vad tycker jag om detta egentligen och varför gör jag som jag gör. Människan idag vågar inte, hon ser normalitet som ett faktum och är hon inte som alla andra ses hon som konstig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 mar 2012 12:33

Catte skrev:Att vara normal innebär att avvika från sitt eget Jag.

Beskriver vi skillnader i personlighetsdrag mellan individer så befinner sig ~64% inom mittfältet.

Att känna sig normal är ingen avvikelse. Att inse att vi som individer skiljer oss åt är insiktsfullt. Vi intresserar oss för individuella skillnader och hur det påverkar oss. Kanske är det en del av den sociala mognadsprocessen.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 mar 2012 07:47

I det här landet är majoriteten onormal.

Återgå till "Tankar och känslor"