SigurdV skrev:Zokrates skrev:Usch, jag hinner bara skriva kortfattat
Sanskrit är ett skriftspråk som är tillrättalagt, det bygger på dialekter i andra indiska språk, vediskan mm.
Dessa språk tillhör i sin tur en språkfamilj som är delvis uppblandad med ariska språk, gammal persiska mm.
Egyptierna i sin tur talade koptiska, ett idag utdött språk, men en del ord finns kvar i semitiska språk,
t.ex arabiskan, det är i sin tur en helt annan språkfamilj än den indoariska, trots att vissa semitiska
språk förmodligen påverkats av persiskan, dagens persiska är uppblandad med arabiska och kurdiska,
varav urpersiskan kanske rör sig om max en tredjedel av språket idag.
Som vanligt är du ute och cyklar.sanskrit MÅSTE komma ifrån gamla riket i Egyptien , i alla fall måste de ha snackat en form av sanskrit i gamla egyptien,
Varför du tror att detta måste vara så, har jag ingen aning om?
Det var synd...för det var intressant läsning.
Jag har mina egna funderingar, helt klart kommer den indiska kulturen från nån söderhavsö som sjunkigt och där pratades en slags ursprunglit sanskrit, sedan efter en tid började de bygga pyramider i egyptien, ifall vi hade någon inspelad kassett från den tiden alltså för ungefär 5000 år sedan skulle vi kunna lyssna och tolka, det måste ha varit en variant av sanskrit, och mycket musik i språket och fortfarande fanns viss mirakelkraft kvar i ordet
idag har språket regrederat till att försöka ta människornas vilja till samhällets makthavare,
genom hot och vassa formuleringar