freddemalte skrev:Jo visst finns det utsagor, påståenden och fenomen utan sanningsvärde. Eller det kanske inte vad det du avsåg? Jag håller dock med dig så lång jag kan se det så här utan fördjupning.
Utmärkt! Moderna logiska system använder en domän där endast inte självreferenta påståenden tillåts!
Detta för att utesluta paradoxer. Dessa system kan inte användas för att LÖSA paradoxer eftersom man inte kan studera paradoxer inom systemet!!
Och i min nytolkning använder jag sanningsvärdena "sant" och "inte sant" ...det går att definiera "falskt" om man vill men jag har inget behov av det!
Jag använder en förenkling av Tarskis sanningsdefinition eftersom objektspråket är svenska och meta språket också är svenska!
Och definierar negation...Lägger till de tre klassiska lagarna och kärnan är klar.
Nu visar jag lögnarparadoxens tillräckliga och nödvändiga förutsättning:
1 Sats 1 är inte sann (antagande,lögnarsats,tillräcklig förutsättning)
2 Sats 1 = "Sats 1 är inte sann" (från 1,lögnaridentitet, nödvändig förutsättning)
OCH DÄRMED ÄR SCENEN KLAR...SKA VI LÅTA FÖRESTÄLLNINGEN BÖRJA??
Det finns minst en handfull sätt att få fram en motsägelse ur satserna...
Men är det vad vi vill? Bör vi inte förvissa oss om att allt är som det ska först?
100 % av tittarna anser att sats 2 uttrycker ett obestridligt faktum... Eller hur????
För formens skull vill jag att du svarar för vi är framme vid FINALEN!!!!!